شناسهٔ خبر: 33064455 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس جهاد کشاورزی تهران اعلام کرد:

آبیاری محصولات زراعی جنوب پایتخت با آب سیاه ادامه دارد

تهران - ایرنا - رییس سازمان جهاد كشاورزی استان تهران گفت: كشاورزان در گذشته در جنوب پایتخت حقابه ای داشتند كه اكنون از آن بی بهره شده اند و به اجبار برای جبران این كسری هنوز از آب های سیاه (فاضلاب های شهری) استفاده می كنند.

صاحب‌خبر -
كریم ذوالفقاری روز چهارشنبه در نشست شورای سلامت، بهداشت و امنیت غذایی استان تهران افزود: سه نوع آب برای آبیاری محصولات كشاورزی مصرف می شود كه یكی آب سبز یا همان آب حاصل از باران یا چاه است، دیگری قهوه ای كه پساب تصفیه خانه ها به شمار می رود و در نهایت سیاه كه فاضلاب رها شده شهرها محسوب می شود.
وی در عین حال مدعی شد: البته بخش عمده ای از آب سیاه در استان تهران اغلب برای محصولاتی استفاده می شود كه عوارض بسیار كمی برای مصارف انسانی دارد.
ذوالفقاری یادآور شد: 1.5 میلیون تن ذرت تولیدی این استان كه مصرف حیوانی دارد، 300 هزار تن گندم و 120 هزار تن جو با این آب سیاه آبیاری می شوند.
رییس سازمان جهاد كشاورزی استان تهران مجموع تولیدات كشاورزی این استان را 5.7 میلیون تن اعلام و بیان كرد: این استان 12 درصد كل شیر خام و 17 درصد تخم مرغ كشور را تولید می كند.
وی یكی دیگر از مباحث مورد توافق برای نظارت و ارزیابی سلامت و امنیت غذایی محصولات كشاورزی با وزارت بهداشت، درمان و پزشكی را ارزیابی میزان سموم و كود شیمیایی باقی مانده در محصولات كشاورزی خواند.
ذوالفقاری تاكید كرد: در همین زمینه طرح ارتقای سلامت هشت محصول پرمصرف در كشور كلید خورده است كه پنج مورد از آنها به شكل انبوه در استان تهران تولید می شود.
رییس سازمان جهاد كشاورزی استان تهران خیار بوته ای و گلخانه ای، گوجه فرنگی بوته ای و گلخانه ای و سیب درختی را از جمله پنح محصول دارای تولید انبوه در این استان اعلام كرد و سه محصول دیگر را پیاز، سیب زمینی و پرتقال برشمرد.
وی ادامه داد: بناست در مرحله نخست این طرح برای كاهش بقایای سموم و كودهای شیمیایی اقدام شود و خود كشاورزان آموزش های لازم را ببینند و پایش از سطح مزرعه تا میادین میوه و تره بار انجام گیرد.
ذوالفقاری خاطرنشان كرد: در مرحله بعدی به كشاورزی كد 16 رقمی كه در 22 كشور جهان اعتبار دارد اعطا می شود و این مساله به بهبود صادرات محصولات كشاورزی كمك می كند.
رییس سازمان جهاد كشاورزی استان تهران به انعقاد تفاهم نامه همكاری با سازمان نظام مهندسی و اداره كل استاندارد اشاره كرد و گفت: این تفاهم نامه با محوریت تولید غذای سالم با گواهی استاندارد تهیه شده است و در آن تلاش می شود تا محصولات كشاورزی استاندارد با بقایای سموم و كودهای شیمیایی كمتر از حد مجاز به دست مردم برسد.
تهرام/3001/ 1008

نظر شما