شناسهٔ خبر: 33064307 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایرنا نتیجه بررسی نهایی حادثه علوم و تحقیقات را منتشر می كند

پیمانكار اتوبوس دانشگاه آزاد 8 بار اخطار گرفته بود

تهران- ایرنا- معاون استاندار تهران با تشریح نتیجه نهایی بررسی كارشناسی حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات (دیماه پارسال)، علت حادثه را نقص فنی در سیستم ترمز اتوبوس بیان و اعلام كرد: پیمانكار مربوطه پیش از حادثه هشت بار اخطار گرفته بود اما همچنان به فعالیت خود ادامه می داد.

صاحب‌خبر -
محمد تقی زاده روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین در طول مسیر واژگونی اتوبوس، ضعف علائم ترافیكی و جدول كشی مشهود است؛ هیچ گونه ایمن سازی توسط بلوك های محافظ سیمانی و گاردریل انجام نگرفته بود در حالی كه به نظر می رسد در صورت وجود گاردریل استاندارد خودروهای سنگین، میزان خسارت و تلفات جانی به شدت كاهش می یافت.
به گزارش ایرنا در این حادثه كه چهارم دیماه سال گذشته رخ داد 10 تن شامل هشت دانشجو، راننده و یكی از اولیای دانشجویان كشته و 13 تن نیز زخمی كه در بیمارستان ها بستری شدند؛ این اتوبوس 35 سرنشین داشت.
بر اساس گزارش ها اتوبوس واژگون شده پس از خروج از مسیر اصلی به تاسیسات بتنی درحال ساخت مربوط به آب ساختمان مجموعه برخورد می كند.

**تشریح ابعاد حادثه
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران به مشخصات مسیر وقوع حادثه اشاره و تشریح كرد: طول كل این مسیر هفت كیلومتر و شیب آن حدود 7.5 درصد در برخی نقاط است و در تعدادی از پیچ ها شیب عرضی و زاویه گردش به صورت استاندارد اجرا نشده و نیاز به اصلاح و بازبینی دارد.
تقی زاده ادامه داد: اتوبوس حادثه دیده از نوع شهاب و مدل سال 1381 بود كه بنا به اظهارات مسئولان این خودرو از حدود 2 ماه قبل از بروز حادثه توسط پیمانكار به كار گرفته شده و در زمان وقوع حادثه فاقد برگه معاینه فنی بود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران گفت: قرارداد ایاب و ذهاب كاركنان و دانشجویان بین دانشگاه آزاد به عنوان كارفرما و شركت «مهران گشت سبلان» به عنوان پیمانكار حمل و نقل به صورت یكساله از 18 فروردین سال 97 تا پایان همان سال برای تامین 50 دستگاه اتوبوس منعقد شده بود.
وی یادآورشد: پس از حادثه و به دنبال عملكرد نامناسب و نارضایتی مكرر دانشجویان از نحوه سرویس دهی شركت پیمانكار، فعالیت آن به استناد قرارداد فردای روز حادثه یعنی در پنج دی ماه پارسال معلق شد.
تقی زاده با بیان اینكه با توجه به عملكرد نامطلوب شركت پیمانكار، موضوع خلع ید در جریان است اظهارداشت: به علت سرویس دهی نامناسب، هشت فقره اخطاریه از ابتدای سال 97 تا روز حادثه برای شركت پیمانكار صادر شده بود كه هفت مورد آن طی سه ماهه منتهی به روز وقوع سانحه بوده است.

**توقف اجرای تله كابین
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران همچنین گفت: موضوع اجرای تله كابین از سال 1394 حد فاصله ساختمان شماره یك دانشكده علوم انسانی تا هتل فرهیختگان در ارتفاع بالای یك هزار و 800 متری در دست اجرا بود كه به علت وجود ایرادات وارده توسط اداره كل حفاظت محیط زیست استان تهران و نبود صرفه اقتصادی، متوقف شده است.

**عزل برخی مدیران دانشگاه
وی تصریح كرد: به علت وقوع حادثه واژگونی اتوبوس، تعدادی از مسئولان دانشگاه از جمله معاون دانشجویی، مدیركل دانشجویی، معاون اداری و مالی، مدیركل منابع انسانی و مسئول ترابری عزل شدند.
تقی زاده با تاكید بر اینكه نبود نظارت كافی در عقد قرارداد و ناتوانی شركت در ارائه خدمات به مجموعه مشهود بود تاكید كرد: با عنایت به وجود 42 هزار دانشجوی این واحد از دانشگاه و تردد روزانه 6 تا هفت هزار نفری آنان، ضرورت نظارت مستمر بر فعالیت پیمانكار حمل و نقل بیش از پیش احساس می شود.

**لغو انتقال خط 7 مترو
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران گفت: بنا به اظهارات مدیر خطوط اقماری مترو تهران در طرح جامع قبلی پایتخت از خط 7 مترو، یك خط شاخه ای به محوطه دانشگاه پیش بینی و مطالعات جانمایی ایستگاه های آن نیز انجام شده بود ولی در طرح جامع جدید این موضوع منتفی و از خط 10 و از محل نمایشگاه بین المللی تهران یك خط به سمت دانشگاه پیش بینی شده كه تاكنون مطالعات آن انجام نشده است.
به گزارش ایرنا واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در منطقه پنج تهران در شمالی ترین منطقه پونك واقع شده است كه 12 دانشكده، 27 مركز تحقیقاتی و آزمایشگاهی و 96 گروه تخصصی دارد.
تهرام/3001/ 1008

نظر شما