شناسهٔ خبر: 33064284 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه:

زنجیره همتایان فناوری اعتمادساز است

شهریاری در مراسم رونمایی ازپایگاه جامع قرآنی گفت: زنجیره همتایان، فناوری توزیع اطمینان است پس دیگر نیازی به شناخت افراد نخواهد بود چرا که اگر فناوری شما را تأیید کندبه دیگران اعتمادمی کنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، در مراسم رونمایی از پایگاه جامع قرآنی به عنوان بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام که در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برگزار شد، شهریاری رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه و رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) به بیان نکاتی در رابطه با اهمیت بهره‌گیری از فناوری بلاک‎چین (زنجیره همتایان) پرداخت و گفت: با ورود فناوری زنجیره همتایان، امروز شاهد بروز سومین انقلاب در زمینه فناوری اطلاعات هستیم.

وی تصریح کرد: زنجیره همتایان، فناوری توزیع اطمینان است که به معامله دو نفر اطلاق می‌شود که شاید با یکدیگر نیز آشنایی نداشته باشند و در این عرصه مهم است که همه جامعه را به حرکت درخواهد آورد.

شهریاری به تشریح قدرت پول مجازی در بستر فناوری زنجیره همتایان پرداخت و گفت: امروزه استفاده از رمز ارزهای دیجیتالی سبب گردیده که بتوانیم با پول مجازی خرید کنیم و این فرآیند در بستر زنجیره همتایان در حال وقوع است.

عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: ما زنجیره همتایان را با کاربست آن می‌توانیم بشناسیم. اگر قرار است یک نفر در یک کشور و دیگری در کشور دیگر معامله‌ای انجام دهند، نیازمند یک صراف به عنوان واسطه هستند تا دو نفر به هم اعتماد کنند و اگر این نهاد سوم وجود نداشته باشد هرگز این معامله شکل نمی‌گیرد. اما زنجیره همتایان، این واسطه را حذف می‌کند و همین فناوری باعث ایجاد اعتماد بدون وجود نهاد واسط می‌شود تا افراد بتوانند در یک زنجیره همتایان به هم اعتماد کنند.

معاون قوه قضائیه تصریح کرد: یکی از کارکردهای زنجیره همتایان این است که هیچ چیز متمرکزی نداریم، اما افراد می‌توانند اطلاعات خود را به اشتراک گذاشته، آن را در دفترکل ثبت کنند؛ بنابراین ثبت اطلاعات به صورت متفرق و توزیع‌یافته در این دفتر انجام می‌شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در رابطه با اعتمادساز بودن فناوری زنجیره همتایان بیان کرد: این فناوری یک دفتر ثبت اطلاعات معاملات است و افراد همدیگر را نمی‌شناسند، اما بر اساس این دفتر ثبت، به همدیگر اعتماد می‌کنند و اگر هم کسی قصد انجام خلافی داشته باشد، بقیه وی را پس خواهند زد چراکه باید ۵۱ درصد افراد، وی را تأیید کنند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: وقتی وارد زنجیره همتایان می‌شوید دیگر نیازی به شناخت افراد ندارید. بلکه اگر فناوری شما را تأیید کند به دیگران اعتماد خواهید کرد و این در واقع جایگزین چوب خط و اعتماد قبلی در بازار می‌شود؛ لذا فناوری کاری می‌کند که در این شبکه بتوانیم به افراد اعتماد کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) در پایان گفت: این امری است که در آینده سازمان‌های حاکمیتی همانند ثبت اسناد و ثبت احوال را دچار تحول می‌کند و حتی درباره مالکیت افراد به ارائه اطلاعات خواهد پرداخت.

گفتنی است، پایگاه جامع قرآنی با ارائه متن قرآن مجید با فهرست‌های گوناگون، ترجمه قرآن به اکثر زبان‌های خارجی، تفاسیر قرآن به زبان فارسی و عربی، دسته‌بندی احادیث تفسیری از تفاسیر روایی شیعی، اعراب قرآن، فرهنگ موضوعی قرآن، اعلام قرآن، سوره نامه، آیات مرتبط، آیات مشابه لفظی و ارائه تلاوت قرآن توسط قاریان مشهور جهان اسلام، بزرگترین پایگاه قرآن‌پژوهی در جهان اسلام به شمار می‌رود.

خاطر نشان می‌سازد، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، همزمان با آغاز رهبری، ولی امر مسلمین جهان حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) در سال ۱۳۶۸ و با دستور معظم له تأسیس گردید و به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و تدابیر مدبرانه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، در حال حاضر به عنوان تنها منبع و مرجع بی بدیل در حوزه نرم افزارهای علوم اسلامی – انسانی، خدمات شایسته و مطلوبی را به میلیون‌ها پژوهشگر از اقصی نقاط دنیا در قالب فناوری‌های نوین و به روز، ارائه می‌دهد.

نظر شما