شناسهٔ خبر: 33064243 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

كرملین با بی اعتنایی به اولتیماتوم آمریكا؛

روسیه:نظر اردوغان ملاك عمل ما در قرارداد اس ۴۰۰ است

مسكو - ایرنا- در پی مهلت دو هفته‌ای آمریكا برای انصراف تركیه از اجرای قرارداد خرید تسلیحات پدافند موشكی اس ۴۰۰ از روسیه، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه این اولتیماتوم را بی اهمیت خواند و اعلام كرد كه اظهارات طرف تركیه‌ای ملاك عمل قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -
دمیتری پسكوف امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: ما به این اقدام آمریكا نگاه بسیار منفی داریم و معتقدیم كه این گونه اولتیماتوم‌ها غیرقابل قبول است.
سی ان بی سی به نقل از منابع دیپلماتیك آمریكا گزارش داد: كشورهای عضو ناتو به تجهیزات نظامی كه با سامانه ناتو منطبق است نیاز دارند، اما سامانه‌های روسیه با این معیارها تناسبی ندارد.
در این گزارش خاطرنشان شده است كه با پایان مهلت دو هفته‌ای و در صورتی كه تركیه از قرارداد اس -۴۰۰ صرف نظر نكند، واشنگتن آنكارا را از برنامه مشاركت در ساخت جنگنده اف -۳۵ شركت لاكهید مارتین كنار می‌گذارد.
سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در ادامه سخنان خود گفت: ما در این مورد اظهارات طرف تركیه‌ای ازجمله رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه را ملاك عمل قرار می‌دهیم.
در همین حال ریانووستی به نقل از وزیر دفاع تركیه خاطرنشان كرد كه گروهی از نظامیان این كشور برای فرا گیری بكارگیری اس -۴۰۰ به روسیه اعزام شده‌اند.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری تركیه پیشتر گفته بود كه موضوع خرید سامانه ضد موشكی اس -۴۰۰ (از روسیه) هیچ خطری برای امنیت ناتو، پروژه جنگنده‌های اف ۳۵ و آمریكا ندارد، هر كسی كه در این حوزه متخصص است به این مساله واقف است.
اردوغان به تازگی این را نیز گفت كه تركیه در آینده با روسیه در طرح ساخت تسلیحات پدافند موشكی اس -۵۰۰ همكاری خواهد كرد.
مجموعه‌های پدافند موشكی اس ۴۰۰ یا تریومف (در طبقه بندی ناتو اس. ای -۲۱) پیشرفته‌ترین تسلیحات پدافند موشكی روسیه است كه هواپیماها را تا برد ۴۰۰ كیلومتری هدف قرار می‌دهد و موشك‌های تاكتیكی تا شعاع ۶۰ كیلومتری دارد.
مسكو تاكنون تسلیحات اس -۴۰۰ را فقط به چین داده و با هند و تركیه نیز برای فروش آن قرارداد امضا كرده است.
اروپام* 391*1346

نظر شما