شناسهٔ خبر: 33063818 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار تهران: برخی سموم كشاورزی وارداتی استاندارد نیست

تهران- ایرنا- استاندار تهران با بیان اینكه خطر سموم غیراستاندارد وارداتی مصرف شده در محصولات كشاورزی غیراستاندارد بیش از آب های نامتعارف (آب های آلوده از جمله فاضلاب) است افزود: خطر این سموم را جدی بگیریم.

صاحب‌خبر -
به گزارش ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی روز چهارشنبه در نشست كارگروه بهداشت، سلامت و امنیت غذایی استان تهران افزود: برخی سموم محصولات كشاورزی وارد شده به كشور هیچ استانداردی ندارد و بقایای آن در این محصولات سلامت مردم را تهدید می كند.
وی یادآورشد: بررسی استاندارد بودن سموم مورد استفاده در محصولات كشاورزی و میزان مجاز مصرف آن باید با اولویت در دستور كار مسئولان بخش كشاورزی قرار گیرد.

**پویش كنترل فشارخون راه بیفتد
محسنی بندپی همچنین در ادامه در خصوص راه اندازی پویش كنترل فشار خون در این استان تاكید كرد: 25 درصد از سلامتی مردم به عملكرد وزارت بهداشت بر می گردد و باقی آن به مسائلی خارج از این وزارتخانه مربوط است.
وی سلامت را یك انتخاب سیاسی خواند و خاطرنشان كرد: حكمرانی خوب شرایط سلامتی شهروندان را فراهم می كند و تصمیم سازی را به گونه ای رقم می زند كه منجر به كنترل بیماری ها شود.
استاندار تهران این استان را دارای سه دانشگاه علوم پزشكی (تهران، ایران و شهید بهشتی) صاحب رتبه در عرصه جهانی معرفی كرد و گفت: باید از اساتید و صاحب نظران این دانشگاه ها برای یافتن راهكار جذب مشاركت بیشتر مردم در بحث سلامت بهره گرفت و متوجه بود كه میزان آگاهی مردم با كاهش ابتلای آنها به بیماری ها ارتباط مستقیم دارد.
وی تاكید كرد: باید گلوگاه های گرایش مردم به سمت زندگی ناسالم همچون مصرف سیگار را كنترل كرد تا پس از آن سیاست های پیش بینی شده در عرصه سلامت به نتیجه مطلوب برسد.
استاندار تهران گفت: در صورتی كه خانه های بهداشتی كه زمانی در روستاها احداث شد در شهرها و حاشیه آنها نیز تاسیس می شد اكنون در بحث سلامت افراد موفقتر بودیم.
وی افزود: متهم اصلی ابتلای به فشار خون، مصرف نمك است و در این زمینه نمك در نان كه ایران پنج برابر متوسط جهانی از آن استفاده می كند به شكل قابل توجهی استفاده می شود.
محسن بندپی اظهارداشت: اكنون در حوزه كنترل و شناسایی افراد مبتلا به فشار خون، باید ابتدا بر روی آگاه سازی، سپس پیشگیری و در نهایت در صورت بروز مشكل و بیماری به درمان با استفاده از توان و دانش قابل توجه متخصصان داخلی پرداخت.
سرپرست دانشگاه علوم پزشكی ایران نیز در ادامه این جلسه گفت: پویش كنترل فشار خون و شناسایی افراد مبتلا به آن ظرف یك ماه اجرا می شود اما قطع نمی شود.
جلیل كوهپایه زاده افزود: وزارت بهداشت تصمیم دارد پویش های دیگری برای كنترل سلامت مردم برگزار كند.
وی ادامه داد: سفیران سلامت در ادارات نیز باید نسبت به كنترل فشار خون و سلامت مجموعه اقدام كنند.
كوهپایه زاده تصریح كرد: مساله فشار خون فقط یك پویش ملی نیست و اعلام خطر است و باید در این زمینه حساسیت جامعه را افزایش داد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی ایران نیز در ادامه این جلسه اضافه كرد: یك سوم از جمعیت بالای 30 سال كشور از مشكل فشار خون بالا رنج می برند.
علیرضا دلاوری تاكید كرد: اغلب بیماری های خاموش بدون علامت هستند و یكی از علائم زمینه ساز ابتلا به این بیماری ها فشار خون بالاست.
وی خاطرنشان كرد: بیماری فشار خون قابل كنترل است و می تواند از ابتلای افراد به مشكلات شدیدتری همچون بیماری های قلبی عروقی و سكته های قلبی و مغزی جلوگیری كند.
رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی نیز در ادامه گفت: به طور قطع سنجش فشار خون در یك جلسه حتی با رعایت تمامی نكات استاندارد نشان دهنده ابتلا یا مصونیت فرد از این مشكل نیست.
محمد آقاجانی تاكید كرد: نیاز است كه فرد در هر صورت داشتن فشار خون بالا وارد چرخه درمان می شود اما اگر فشار خون نرمال بود در حد شركت در این پویش كافی است.
تهرام/3001//6139

نظر شما