شناسهٔ خبر: 33060913 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتخابات پارلمان اروپا در سایه برگزیت و افول بلوك های سنتی

تهران – ایرنا – دور جدید انتخابات پارلمان اروپا در حالی از فردا (پنجشنبه ) به مدت چهار روز در 28 كشور عضو برگزار می شود كه قدرت های سنتی به دنبال جلوگیری از تشتت در روند تصمیم گیری این نهاد تقنینی هستند.

صاحب‌خبر -
انگلیس با تعویق خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) به پائیز امسال، كماكان در این نهاد اروپایی حضور خواهد داشت و در نتیجه 73 كرسی آن از مجموع كرسی های پارلمان اروپا محفوظ بوده و با احتساب افزایش جمعیت برخی كشورهای عضو، تعداد نمایندگان دوره آتی پارلمان اروپا به 751 نفرمی رسد.
اگر لندن طبق برنامه پیش بینی شده در روز 31 اكتبر از اتحادیه خارج شود، با كسر سهمیه آن، مجموع كرسی های پارلمان اروپا به 705 كرسی كاهش یافته و 27 كرسی آن به سهمیه 27 عضو دیگر افزوده می شود.
جمعیت هر كشور عضو در میزان سهمیه آن از كرسی های پارلمان اروپا نقش تعیین كننده دارد و در نتیجه آلمان در میان كشورهای عضو با 96 كرسی بیشترین و مالت، لوكزامبورگ و قبرس هر كدام با 6 كرسی كمترین سهمیه را در پارلمان دارند.
در روز نخست انتخابات(2 خرداد)، هلندی ها و انگلیسی ها پای صندوق های اخذ رای می روند؛ روز دوم مختص رای دهندگان ایرلند و چك است؛ در روز سوم انتخابات رای دهندگان استونی، اسلواكی و مالت به همراه آن عده از رای دهندگان چك كه روز پیش موفق به شركت در انتخابات نشدند به پای صندوق های اخذ رای می روند. در چهارمین و آخرین روز نیز (5 خرداد) اتباع 21 عضو دیگر اتحادیه در رای گیری شركت خواهند كرد.
نتیجه انتخابات فارغ از روز اخذ رای، پس از پایان انتخابات 5 خرداد و از ساعت 1:30 بامداد دوشنبه 6 خرداد به وقت تهران اعلام می شود.
اكثریت نسبی كرسی های این دوره پارلمان در اختصاص 'گروه حزب مردم اروپا' است كه ریشه در بنیانگذاران پارلمان اروپا دارد (29 درصد) و گروه چپ گرای 'اتحاد مترقی سوسیالیست ها و دمكرات ها' (25 درصد) در جایگاه دوم است.
پارلمان اروپا تنها قوه اتحادیه است كه اعضای آن از طریق رای گیری مستقیم انتخاب می شود و نخستین دور انتخابات آن در سال 1979برگزار شد. نحوه رای گیری و شرایط رای دهندگان در هر كشور عضو متفاوت بوده و رویه واحدی در این زمینه حاكم نیست.
دبیرخانه پارلمان اروپا در شهر لوكزامبورگ پایتخت كشور لوكزامبورگ قرار دارد، جلسات پارلمان در استراسبورگ فرانسه و بروكسل بلژیك و جلسات كمیسیون ها در بروكسل برگزار می شود.
نطفه پارلمان اروپاازجلسه 10سپتامبر 1952جامعه فولاد و ذغالسنگ اروپا بسته شد و در سالهای اخیر توانست قدرت رد یااصلاح مصوبات كمیسیون اروپا (قوه مجریه اتحادیه اروپا) را به دست آورد.
تصویب بودجه اتحادیه اروپا از دیگر وظایف پارلمان است وتصویب قطعنامه های غیر الزام آور و برگزاری جلسات كمیسون ها می تواند قدرت تبلیغاتی زیادی در پیشبرد اهداف اتحادیه و یا احزاب پارلمان ایفا كند.
رای اعتماد به نامزد پیشنهادی ریاست كمیسیون اروپا و اعضای آن از دیگر اختیارات پارلمان است.
نتایج جدیدترین نظرسنجی ها نشان می دهد كه بلوك های اصلی پارلمان در دوره آتی نیز وزن خود را حفظ خواهند كرد هر چند كه احزاب مخالف اتحادیه اروپا با اقبال بیشتری مواجه و شكاف های كنونی در موضوع هایی همچون مهاجرت و تنظیم بودجه تشدید خواهند شد.
به نوشته روزنامه انگلیسی فایننشیال تایمز، احتمال دارد تا با كاهش سهم دو بلوك عمده پارلمان اروپا(گروه حزب مردم اروپا واتحاد مترقی سوسیالیست ها و دمكرات ها)، 'اتحاد لیبرال ها و دمكرات های اروپا' با افزایش اقبال عمومی خود را به جمع سه ضلع تشكیل دهنده اكثریت 50 درصدی كرسی ها برساند.پیش بینی می شود كه بلوك راست تندرو 'اروپای ملل و آزادی'نیز بتواند تعداد نمایندگان خود را از 37 به 55 نفر رسانده و بیشترین جهش را در میان 8 بلوك اصلی پارلمان اروپا به خود اختصاص دهد.
به نظر می رسد كه هشدار رهبران اتحادیه اروپا در مورد روی كار آمدن 'پوپولیست ها' تلاشی برای برای بسیج طرفدارانشان باشد تا مانع از تقسیم اكثریت پارلمان با احزاب دیگر شوند.
بر اساس نتایج جدیدترین نظرسنجی ها، اتحاد لیبرال ها ودمكرات های اروپا در اسلوونی، استونی و چك شانس كسب رتبه نخست را دارد. اروپای ملل و آزادی نیز در فرانسه و ایتالیا پیشگام است. در هلند و لتونی نیز احزاب نوپا جایگاه نخست را به خود اختصاص داده اند.
اروپام**3092**1590

نظر شما