شناسهٔ خبر: 33058034 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

همه چیز درباره انسولین؛ انسولین چیست؟

صاحب‌خبر -

همه چیز درباره انسلین

انسولین چیست؟

انسولین هورمونی است که از سلول‌های بتای جزایر لانگرهانس غده لوزالمعده ترشح می‌شود و نقش اصلی آن تنظیم قند خون است. این هورمون تأثیرات مختلفی در متابولیسم و دیگر اعمال بدن می‌گذارد.

انسولین با اثر به سلول‌های کبد باعث می‌شود این سلول‌ها با گرفتن قند از خون و ذخیرهٔ آن به صورت گلیکوژن، قند خون را کاهش دهند و با تجمع گلیکوژن در سلول‌های ماهیچه‌ای -به عنوان یک منبع سوخت- انرژی را افزایش دهد. همچنین با اثر به بافت‌های چربی، استفاده از چربی به عنوان منبع سوخت را متوقف می‌کند. در صورت نبود یا کمبود انسولین در خون، بدن از چربی به عنوان منبع سوخت استفاده می‌کند. انسولین به عنوان مرکز کنترل متابولیسم بدن عمل می‌کند.

تاریخچه

انسولین برای اولین بار در سال ۱۹۲۱ در عصاره جدا شده از جزایر لانگرهانس کشف شد و به سرعت اثرات آن در کاهش قند خون شناخته شد و پس از مدت کوتاهی انسولین گاو و خوک در درمان بیماری قند در انسان مورد استفاده قرار گرفت.

انسولین نخستین پروتئینی بود که خواص هورمونی آن شناخته شد، به صورت کاملا خالص و متبلور تهیه شد، نوع و ردیف اسید‌های آمینه آن تعیین گردید و از راه مصنوعی تهیه شد. پروتئین پیش ساز آن شناخته شد و بالاخره اولین پروتئینی بود که به کمک روش‌های تولید DNA نوترکیب (Recombinant DNA) برای مصارف تجاری تهیه شد.

هورمون گلوکاگون عملکردی برعکس انسولین دارد و موجب افزایش قند خون می‌شود.

استفاده در بیمارن مبتلا به دیابت

انسولین در پزشکی برای درمان نوعی دیابت شیرین استفاده می‌شود.

دیابت نوع ۱ زمانی است که پانکراس، در کل، تولید انسولین را متوقف کرده باشد. شروع این نوع دیابت- معمولا در اوایل زندگی است و در افراد جوان بسیار شایع‌تر است. درمان آن شامل تزریق انسولین، ورزش کردن و مصرف مواد غذایی در زمان‌های مشخص‌تر نسبت به قبل می‌باشد. انسولین یا به وسیله قلم انسولین یا به وسیله پمپ انسولین استفاده می‌شود. این روش‌ها به انسولین این امکان را می‌دهند تا اسید معده را نادیده بگیرد، چرا که در صورتی که از طریق دهان مورد استفاده قرار گیرد، انسولین را از بین می‌برد.

پانکراس شخصی که مبتلا به دیابت نوع ۲ باشد، همچنان انسولین تولید می‌کند، اما یا به اندازه برآورده کردن نیاز بدن شخص نیست یا بطور صحیح بکار نمی‌رود. شروع این نوع دیابت معمولا در سنین بالاتر است. گاهی اوقات با ورزش و تغییرات رژیم غذایی امکان پذیر است. اگر یک رژیم غذایی سالم برای کنترل درمان دیابت نوع ۲ سطح قند خون شما کافی نباشد (یک متخصص تغذیه می‌تواند این مسئله را برای شما مشخص کند)، قرص یا انسولین برای شما تجویز می‌شود. اگرچه ضروری است که شما همچنان یک رژیم غذایی سالم را ادامه دهید.

در مواردی نادر اگر دارو‌های دیگر اثرگذار نبودند، از انسولین برای کنترل مقدار گلوکز خون استفاده می‌شود.

موارد مختلف مصرف

انسولین برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و بعضی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود. سه نوع اصلی انسولین وجود دارد که جایگزین تولید انسولین بدن می‌شوند.

با توجه به توصیه‌های دکتر تان، می‌توانید شخصا خودتان انسولین را با استفاده از سرنگ، ۱ تا ۴ مرتبه در روز مصرف کنید، یا از پمپ انسولین استفاده کنید.

• انسولین طولانی مدت، نیاز اولیه انسولین را در روز تامین می‌کند.
• انسولین با اثر مستقیم، قبل از وعده غذایی مصرف می‌شود و تا ۳ ساعت موثر است.
• انسولین ترکیبی، یک ترکیب از انسولین طولانی مدت و انسولین با اثر مستقیم می‌باشد

نظر شما