شناسهٔ خبر: 33056592 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

بی خبری وزیر از پایان حکم سرپرست تأمین اجتماعی

حکم سرپرست تأمین اجتماعی به اتمام رسید . سازمانی با بیش از ۴۲ میلیون بیمه شده همچنان در بلاتکلیفی است اما آقای وزیر خبر از اتمام حکم ندارد و می گوید هنوز مهلت باقی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، عصر روز 24 آبان سال 97 بود که سید تقی‌نوربخش، مدیرعامل سابق تأمین اجتماعی  به همراه عبدالرحمن تاج‌الدین معاون حقوقی و امور مجلس این سازمان در حاشیه بازدید از پروژه‌های عمرانی تأمین اجتماعی استان گلستان در صانحه تصادف جان خود را از دست دادند.

پس از فوت نوربخش، محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، در 27 آبان «انوشیروان محسنی بند‌پی» را به عنوان سرپرست سازمان تأمین اجتماعی منصوب کرد که پس از حدود گذشت یک ماه در این سمت به عنوان استاندار تهران معرفی شد و در نهایت «محمد حسن زدا» معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی با حکم وزیر سرپرست سازمان شد. 

۶ ماه و ۵ روز گذشت، سازمان تأمین اجتماعی با بیش از 42 میلیون بیمه شده همچنان با سرپرست اداره می‌شود و هنوز مدیرعاملی برای این سازمان انتخاب نشده است و حکم سرپرست فاقد اعتبار است.

سه جانبه‌گرایی در تأمین اجتماعی از بین رفته است

انتخاب مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با هیآت امنا است و تاکنون در این باره جلسه جدی برگزار نشده است.

اولیا علی‌بیگی عضو هیأت امنای تأمین اجتماعی در این باره به خبرنگار فارس گفت: متأسفانه هیأت امنای تأمین اجتماعی در خصوص مسأله‌ای با این مهمی تاکنون هیچ جلسه‌ای برگزار نکرده و تصمیمی گرفته نشده است.

وی ادامه داد: این وضعیت نشان می‌دهد که سه‌جانبه‌گرایی در تأمین اجتماعی خیلی وقت است به خواب فرو رفته است.

عضو هیأت امنای تأمین اجتماعی گفت: بارها در خصوص برگزاری جلسه هیأت امنا پیام دادیم و نظرات خود را اعلام کردیم ولی توجهی به این مسأله تا الان نشده است.

علی‌بیگی افزود: دولت با شعار تدبیر و امید سر کار آمده است ولی رفتار و نشانه‌ای از تدبیر و امید ندارد. 

وی گفت: تأمین اجتماعی نیمی از جامعه را تحت پوشش دارد و این گستردگی و تنوع خدمات موجب می‌شود که هر چه سریعتر وضعیت مدیریت این سازمان تعیین تکلیف شود و وقتی که چنین رفتاری با این سازمان می‌کنند از مجموعه‌های دیگر انتظاری نمی‌رود. 

دولت قانون شکنی می‌کند

عضو هیأت امنای تأمین اجتماعی افزود: این دولت با شعار قانون‌گرایی رأس کار قرار گرفته است ولی قانون‌شکنی می‌کند، دولت مهمترین مسؤولیت هیأت امنا که انتخاب هیأت مدیره و مدیرعامل صندوق‌های بیمه‌ای است نادیده گرفته است و در این خصوص رئیس جمهور تصمیم‌گیری می‌کند. بنابراین لطف کنند این موضوع را به مجلس بیاورند و قانون را اصلاح کنند و انتخاب مدیرعامل را از وظایف رئیس جمهور بگذارند..

عضو هیأت امنای تأمین اجتماعی ادامه داد: موضوع اصلی بحث انتخاب مدیرعامل تأمین اجتماعی است که در قانون یکی از مهمترین رسالت‌های هیأت امنا انتخاب این فرد است ولی هیأت امنا در این خصوص نمی‌تواند تصمیم بگیرد. بنابراین پیشنهاد می‌دهیم هیأت امنای سازمان را تعطیل کنند و رئیس جمهور تعیین تکلیف کنند.

علی بیگی گفت: رئیس جمهور بعد از 6 ماه بیدار شود چرا که تأمین اجتماعی در مرز بحران قرار دارد و وضعیت مدیریت آن باید مشخص شود. 

وی درباره شایعات انتخاب بعضی از افراد به عنوان مدیرعامل تأمین اجتماعی گفت:وقتی که به موقع تصمیم گرفته نشود شایعاتی مبنی بر انتخاب مدیرعامل مطرح می‌شود و بهتر است اجازه دهند هیأت امنا به وظیفه قانونی خود هر چه سریعتر عمل کند و گزینه‌های احتمالی را به هیأت امنا ارائه دهند تا بررسی شود و در نهایت مدیرعامل انتخاب شود.

به گزارش فارس، براساس قانون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند به مدت 6 ماه برای تأمین اجتماعی سرپرست انتخاب کند که در حال حاضز مهلت 6 ماهه سرپرستی به پایان رسیده است و باید مدیرعامل جدید معرفی شود.

رئیس‌جمهور بیدار شود؛ تأمین اجتماعی در مرز بحران است

 اکبر شوکت عضو هیات امنای تأمین اجتماعی در این باره به خبرنگار فارس گفت: 6 ماه می‌گذرد و تأمین اجتماعی به عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌ای کشور که 45 میلیون نفر را تحت پوشش دارد، مدیرعامل ندارد و با سرپرست اداره می‌شود.

وی ادامه داد: اینکه دولت به این موضوع توجه‌ای نمی‌کند اهانت به سازمان تأمین اجتماعی است و باید گزینه‌های مربوط به مدیرعاملی این سازمان را به هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی معرفی کند.

وی افزود: تأمین اجتماعی یک سازمان درآمد هزینه‌ای است و سالانه 120 هزار میلیارد تومان مصارف این سازمان است و اندازه 10 وزارتخانه بودجه سالیانه دارد که بودجه آن یک سوم بودجه کل کشور محسوب می‌شود و باید مدیرعامل آن در سطح وزیر باشد.

عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی با ا شاره به اینکه تأمین اجتماعی به اندازه 7 وزارتخانه هزینه دارد گفت: مدیرعامل این سازمان باید در حد یک وزیر و حتی بالاتر از آن باشد و در حال حاضر تأسف می‌خوریم نام بعضی از افرادی که به عنوان مدیرعامل این سازمان مطرح می‌شود که در حد مدیرکلی در تأمین اجتماعی نیز نیستند و متأسفانه بعضاً پرونده‌های مناسبی در تأمین اجتماعی ندارند.

وی گفت: ما باید به دنبال یک مدیر باشیم که نامش  برند باشد و در مسائل اقتصادی و بیمه‌ای سابقه داشته باشد و پاک‌دست باشد. به نظر بنده آقایان کرباسیان و سلیمانی با توجه به سابقه قدیمی که در تأمین اجتماعی دارند باید شرایط را برای این مدیران مهیا کنیم و اگر شرطی دارند عمل کنیم.

شوکت گفت: نباید کسی را مدیرعامل این سازمان کنیم که تبدیل به ماشین امضاء شود.

وی بیان داشت:‌دولت روحانی نیز اقداماتی که انجام داد به ضرر تأمین اجتماعی بود به عنوان مثال طرح تأمین سلامت 10هزار میلیارد تومان برای این سازمان هزینه در بر داشت و ما امیدوار بودیم با آمدن نمکی وزیر بهداشت مقداری تعرفه‌های نجومی پزشکان متعادل شود و این تعرفه‌ها اصلاح شود به خصوص تعرفه‌های اعمال جراحی و ارتوپدی باید کاهش پیدا کنند. 

وی خطاب به نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز گفت: در 6 سال دولت روحانی سالی 30 هزار میلیارد تومان بدهی تأمین اجتماعی است و دولت چه مقدار از این بدهی را به سازمان پرداخت کرده است در این 6 سال 180 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تأمین اجتماعی است و اعلام کنند که تا کنون چه مقدار از این مبلغ را پرداخت کرده‌اند.

عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه 6 ماه از فوت نوربخش مدیرعامل سابق تأمین اجتماعی می‌گذرد و تا کنون دو سرپرست برای این سازمان انتخاب شده است، گفت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی 6 ماه فرصت قانونی دارد که سرپرست انتخاب کند چه  یک سرپرست باشد چه 10 سرپرست در این مهلت 6 ماهه باید مدیرعامل انتخاب می‌شد.

وی بیان داشت: بر اساس قانون در حال حاضر زدا به صورت غیرقانونی سرپرست  تأمین اجتماعی است. 

وزیر: مهلت هنوز هست

 علی‌رغم اظهارات اعضای هیات امنای تأمین اجتماعی مبنی بر تعلل دولت در انتخاب مدیرعامل سازمان و همینطور در نظر نگرفتن رای اعضای هیات امنا در این انتخاب، محمد شریعتمداری وزیر کار و رفاه اعلام کرده‌است که هنوز  مهلت ۶ ماهه حکم سرپرستی زدا در سازمان تأمین اجتماعی به پایان نرسیده و زمان باقی است اما مدیرعامل این سازمان باید با نظر هیئت امنا به تأیید مراجع ذیصلاح برسد و بعد از آن معرفی خواهیم کرد.

به گزارش فارس، به نظر می رسد  آقای وزیر هنوز نمی داند که  مهلت سرپرستی سازمان تأمین اجتماعی به پایان رسیده است. بحران‌های زیادی پیش روی تأمین اجتماعی است و باید هر چه سریعتر مدیر عامل این سازمان مشخص شود.

انتهای پیام/

نظر شما