شناسهٔ خبر: 33052451 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

محدثی خراسانی: حوزه هنری، فرهنگستان و وزارت ارشاد هشدارهای رهبری را جدی بگیرند

مصطفی محدثی خراسانی در دیدار شاعران با رهبر انقلاب 4 کتاب تقدیم ایشان کرد و با اشاره به تاکیدات معظم له گفت: نهادهایی مانند حوزه هنری، فرهنگستان و وزارت ارشاد باید هشدارهای رهبری را جدی بگیرند تا زبان فارسی حفظ شود.

صاحب‌خبر -

مصطفی محدثی خراسانی که در دیدار مقام معظم رهبری با شاعران در شب ولادت امام حسن مجتبی(ع) حضور داشت در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره اهدای چند کتاب به «امین شعر انقلاب» اظهار داشت: در دیدار شاعران با رهبر انقلاب چند کتاب به رهبر انقلاب تقدیم کردم. کتاب اول مجموعه شعر خودم با عنوان «جشن یگانگی» بود و سه کتاب دیگر یکی «چاووشی بیداران» گزیده اشعار شعر انقلاب که از سوی نشر موزه دفاع مقدس چاپ شده و دیگری «غافله بهار» مجموعه کتاب آقای رضا اسماعیلی که درباره شاعران درگذشته انقلاب بوده و به معرفی اجمالی می‌پردازد و دیگری کتاب «ترنم حماسه» .

وی با اشاره به مجموعه «ترنم حماسه» خاطرنشان کرد: چند سال پیش رهبر انقلاب به حوزه ترانه و سرود تاکید کرده بودند از این رو از سوی بنیاد حفظ آثار دو کنگره با این محوریت برگزار شد. این کتاب گزیده همان سرودهاست که تقدیم رهبر انقلاب شد.

محدثی خراسانی افزود: پس از تقدیم این آثار حضرت آقا درباره فعالیت موزه دفاع مقدس سوالاتی را جوویا شدند و در پایان فرمودند: خوب است.

وی درباره تاکیدات رهبر انقلاب در دیدار با شاعران افزود: نهادهایی مانند حوزه هنری، فرهنگستان و وزارت ارشاد باید هشدارهای رهبری را جدی بگیرند و با تمام وجود به ضرورت آن‌ها برسند تا زبان فارسی حفظ شود.

این شاعر گفت: به نظرم در سال‌های بعد از انقلاب در حوزه ادبیات به‌ویژه شعر کم‌کاری وجود دارد. ما هیچ نهاد یا ارگانی که پاسخ‌گو باشد نداریم. شعر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جایگاه شایسته‌ای ندارد و آن‌چه انجام شده به نظرم عشق و ارادت خود شاعران بوده است. بزرگ‌ترین حرکتی که در این سال‌ها در حمایت از شعر و ارج‌ نهادن به شاعران بوده همین جلسات دیدار بار رهبری است که سالی یک‌بار اتفاق می‌افتد. به نظرم می‌طلبد نهادها و ارگان‌های ذی‌ربط در وزارت ارشاد، فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی، یک شورای عالی در حوزه ادبیات و شعر تشکیل بدهند تا کم‌کاری و کمبودهایی که در این سال‌ها بوده جبران شود. شاید با این سیاست‌ها و راهبردهای کلان بتوانیم در این حوزه کاری بکنیم.

وی همچنین درباره ابراز نگرانی برای زبان فارسی گفت: امیدواریم زبان فارسی با پشتوانه‌های عظیم و ارجمندی که دارد مسیر تعالی را بپیماید و تعمیق و گسترش بیشتری پیدا کند. ایشان هشدار دادند که لازم است ما از این امانت ارجمندی که به دست‌مان رسیده بهتر مراقبت کنیم.

محدثی خراسانی در ادامه بیان کرد: نهادهایی مانند حوزه هنری، فرهنگستان و وزارت ارشاد باید هشدارهای رهبری را جدی بگیرند و با تمام وجود به ضرورت آن‌ها برسند تا زبان فارسی حفظ شود.

وی همچنین درباره بحثی که درباره تعهد در شعر در این دیدار مطرح شده گفت: در ذات هنرِ متعالی ارزش‌ و محتوای متعالی هم وجود داد. ما نمی‌توانیم هیچ اثر هنری جاودانه را سراغ بگیریم که به لحاظ محتوایی بی‌ارزش و یا کم‌ارزش باشد. اگر به تاریخ هنر و ادبیات هم نگاه ‌کنید می‌بینید آثاری ماندگار و جاودانه شده‌اند که هم به لحاظ هنری در اوج هستند و هم به لحاظ ارزشی و محتوایی جزء آثار متعهد محسوب می‌شوند.

محدثی درباره دیدگاهی که شعر را به «شعر هنری» و «شعر متعهد» تقسیم می‌کند عنوان کرد: این تقسیم‌بندی از قبل بوده و چیز تازه‌ای نیست. برخی به هنر برای هنر معتقدند یعنی می‌گویند صرف هنری بودن یک اثر و بهره‌مندی‌ از زیباشناسی هنر کافی است تا ما اثر هنری را خوب بدانیم جدا از این‌که چه حرفی می‌زند، چه موضعی می‌گیرد و چه مضمونی دارد. اما درواقع این‌طور نیست که اثر هنری یک‌ چیز باشد و اثر متعهد چیز دیگری.

این شاعر همچنین درباره اینکه حفظ هویت ملت در شعر چقدر در شعر ما نمود دارد، گفت: ما مشکل چندانی در شعر نداریم و شعر در طول تاریخ ما پیشگام بوده و ثبت‌کننده هویت ملی ما و ارتقادهنده آن بوده و از زبان ما محافظت کرده و آن را توسعه داده است.

وی در ادامه بیان کرد: بحثی که در جلسه دیشب مورد تاکید بود شبه شعرها و ترانه‌هایی بود که سهل‌ گرفته شده و افرادی با کمترین دانش و سواد و کمترین ارجمندی به لحاظ اندیشه وارد این حوزه شده‌اند که هم مفاهیم را به تمسخر گرفته‌اند و هم زبان را تنزل می‌دهند. برخی از رسانه‌های ما از جمله «صدا و سیما» هم با پول بیت‌المال دارند این بی‌هویتی را با چهره‌سازی این افراد ترویج می‌دهند.

انتهای پیام/

نظر شما