شناسهٔ خبر: 33050000 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

میدل‌ایست‌آی فاش کرد

عربستان برای اعدام ۳ فعال برجسته بعد از ماه رمضان آماده می‌شود

71592

پایگاه خبری "میدل ایست آی" انگلیس در گزارشی اعلام کرد، مقامات عربستان در صدد صدور حکم اعدام سه فعال برجسته و اجرای حکم آنها پس از ماه رمضان هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، این پایگاه خبری به نقل از دو منبع دولتی که یکی از آنها از نزدیکان این فعالان سعودی است، نوشت، سه چهره دینی و فعال حقوق بشری شیخ سلمان العوده، عوض القرنی و علی العمری هستند. مقامات عربستان این سه تن را در چارچوب حمله به شخصیت‌های دینی و فعالان در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ بازداشت و محاکمه آنها را در دادگاه‌های محرمانه آغاز کردند، در پی این امر دادستان کل عربستان نیز با وارد کردن اتهاماتی به آنها در زمینه تروریسم، خواستار اعدام آنها شد.

قرار بود آخرین جلسه محاکمه آنها در دادگاه کیفری ویژه در ریاض اول ماه مه برگزار شود اما این جلسه بدون تعیین زمان دیگری، به تعویق افتاد.

یکی از دو منبع دولتی مذکور که خواستند نامشان فاش نشود، به میدل‌ایست‌آی گفت، بدون شک به محض صدور حکم اعدام، آنها اعدام می‌شوند.

یکی دیگر از این دو منبع گفت، اعدام ۳۷ سعودی –که اکثر آنها از شیعیان فعال بودند- در ماه آوریل براساس اتهامات واهی تروریستی به منزله محکی بود تا مقامات سعودی شدت محکومیت اقدامات خود را در عرصه بین‌المللی بسنجند، هنگامی که دریافتند واکنش بین‌المللی به ویژه در سطح دولت‌ها و رهبران شدید نبود، تصمیم گرفتند شیوه خود را درباره اعدام شخصیت‌های برجسته ادامه دهند.

در این گزارش آمده است، اعدام‌ها با تنش‌های روزافزون موجود میان آمریکا و ایران همزمان است.

یکی از منابع مذکور گفت، در سایه وجود تنش در منطقه خلیج فارس، عربستان نسبت به انجام اعدام‌ها بیشتر ترغیب می‌شود چرا که واشنگتن در حال حاضر به دنبال راضی کردن سعودی‌هاست و طبق محاسبات دولت عربستان، این اقدام آمریکا ریاض را قادر می‌سازد دست به اقداماتی چون اعدام زده و از تبعات آن شانه خالی کند.

یکی از اعضای خانواده یکی از سه فرد مذکور گفت: اعدام‌ها در صورت اجرا شدن، بسیار خطرناک بوده و یک امر تعیین‌کننده خواهند بود.

گزارش میدل‌ایست آی سخنان جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی را درباره شیخ سلمان العوده یادآوری می‌کند که تنها دو روز پیش از قتلش اعدام العوده را پیش‌بینی کرده بود. خاشقجی گفته بود، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به هر قیمتی که باشد مخالفان را سرکوب خواهد کرد، العوده اعدام می‌شود نه به این خاطر که یک تندرو است، بلکه به این دلیل که یک میانه‌رو است، درست به همین دلیل او را خطرناک می‌دانند.

ساره لیا ویتسن، مدیر بخش خاورمیانه دیده بان حقوق بشر نیز در خصوص این گزارش پایگاه خبری انگلیسی گفت، هرگونه اعدام دیگر مخالفان سیاسی نتیجه مستقیم فضایی است که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا فراهم کرده است و رسالت تکراری این دولت این است که: "هر چقدر علیه مردمت مرتکب نقض شوی، ما حمایتت می‌کنیم".

همچنین یک صفحه رسمی تحت عنوان "بازداشتی‌های عقیدتی" عربستان در توییتر  خود چند ساعت پیش از انتشار گزارش میدل‌ایست آی نوشت، در سایه تاخیر محاکمه یا آزادی العوده، العمری و القرنی نگرانی‌ها درباره تصمیمات مقامات سعودی افزایش یافته است چراکه ممکن است این افراد را به بهانه متهم بودن به تروریسم اعدام کنند.

وکلای مدافع العوده در ماه فوریه گفته بودند از صدور حکم اعدام برای او نگران هستند، آنها در بیانیه‌ای که در پاریس صادر کردند، گفتند، محاکمه العوده در چارچوب سیاست ظلم و ستم دستگاه قضایی عربستان قرار دارد؛ ظلم و ستمی که مقامات سعودی درخصوص فرهیختگانی روا می‌دارند که به حق خود در داشتن آزادی بیان و اندیشه ادامه می‌دهند.

در همین راستا، یک سازمان فرانکفونی حقوق بشری اواسط ماه میلادی جاری اعلام کرد، از طریق منابع موثق مطلع شده که مقامات سعودی قصد دارند فعالان حقوق بشری و روحانیون بازداشتی خود را اعدام کنند.

این سازمان در بیانیه‌ای افزود، مقامات عربستان قصد دارند پس از ماه رمضان و محکوم کردن بازداشتی‌ها به اتهام تروریسم و تهدید امنیت ملی عربستان، آنها را اعدام کنند.

همچنین کارن عطیه، سردبیر روزنامه واشنگتن پست در پیامی توییتری نوشت، عربستان پس از گذشت هشت ماه از قتل خاشقجی خود را برای اعدام العوده و دیگر روحانیون سعودی "میانه‌رو" آماده می‌کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما