شناسهٔ خبر: 33048164 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کره شمالی: آمریکا باید پیامدهای توقیف کشتی باری ما را مد نظر بگیرد

71477

سفیر کره شمالی در سازمان ملل تاکید کرد: دولت واشنگتن باید پیامدهای احتمالی را که توقیف اخیر کشتی باری کره شمالی توسط آمریکا می‌تواند بر روابط این دو کشور بگذارد، در نظر بگیرد و فوراً این کشتی را بازگرداند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کیم سانگ، سفیر کره شمالی در سازمان ملل در کنفرانسی خبری گفت: اقدام تحریک آمیز توقیف کشتی باری کره شمالی با هدف اعمال فشار حداکثری بر پیونگ یانگ برای به زانو درآوردن این کشور صورت گرفته است.

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده بود که این کشتی باری کره شمالی مشهور به کشتی "وایز آنست" به دلیل نقل‌وانتقال قاچاقی زغال سنگ، تحریم‌ها و قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض کرده و به همین دلیل توقیف و به منطقه ساموآی آمریکا منتقل شده است.

سفیر کره شمالی افزود: این توقیف کشتی انکار صریح روح نشست ژوئن سال ۲۰۱۸ میلادی میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سنگاپور است که در جریان آن هر دو طرف متعهد به ایجاد روابط دو جانبه جدید شدند. در آن نشست ترامپ یک سری ضمانت امنیتی را به پیونگ یانگ وعده داد و کیم مجدداً متعهد به خلع تسلیحات اتمی کامل شبه جزیره کره شد.

کیم سانگ به خبرنگاران گفت: توقیف این کشتی محصول سیاست به شدت خصمانه آمریکا علیه کره شمالی است.

وی آمریکا را به نقض قوانین بین‌الملل و کنوانسیون 2004 سازمان ملل درخصوص مصونیت قضایی کشورها و اموالشان متهم کرد.

سفیر کره شمالی در سازمان ملل بار دیگر تاکید کرد که وی از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواسته تا تدبیر فوری را برای کمک به ثبات در شبه جزیره کره اتخاذ کند. اما از پاسخگویی به سوالی در رابطه با نوع این تدابیر امتناع کرد.

در جریان این کنفرانس خبری سوالات دیگری از جمله تأثیر توقیف این کشور بر دورنمایی سومین نشست میان کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، روابط میان کره شمالی و کره جنوبی، این موضوع که آیا این کشتی کالای قاچاق حمل می‌کرده یا خیر، تأثیر تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل و اینکه آیا کره شمالی به خاطر مرگ اوتو واربیر، دانشجوی آمریکایی عذرخواهی خواهد کرد یا خیر، از سفیر کره شمالی پرسیده شد.

کیم سانگ نیز در پاسخ گفت: من به سوالاتی که به توقیف کشتی وایز آنست مربوط نباشد پاسخ نمی‌دهم.

وی در پایان این کنفرانس خبری گفت: ما به شدت واکنش آمریکا را تحت نظر داریم.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما