شناسهٔ خبر: 33047899 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

واشنگتن پست: جنگ با ایران مادر همه باتلاق‌هاست

صاحب‌خبر -

واشنگتن پست در یادداشتی با اشاره به توانمند‌های و قدرت جمهوری اسلامی ایران به آمریکایی‌ها هشدار داد که جنگ با ایران «مادر همه باتلاق ها» خواهد بود.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، «مکس بوت» نویسنده این یادداشت با اشاره به اقدامات و ادعا‌های هفته‌های اخیر آمریکایی‌ها نوشت: طی هفته گذشته قابلیت‌های ایران را مطالعه کردم و هیچ گزینه نظامی نمی‌بینم که قاطع و کم هزینه باشد. در عوض، جنگ با ایران مادر همه باتلاق‌ها خواهد بود به طوری که جنگ عراق - که بابت حمایت از آن عمیقا متاسفم - در مقایسه با آن هیچ به نظر می‌رسد.

بنا بر این یادداشت، ایران پیشرفته‌ترین شبکه دفاع هوایی را که هواپیمای آمریکایی با آن مواجه شده است، در اختیار دارد یعنی سامانه اس-۳۰۰ ساخت روسیه.

نویسنده افزود که رویارویی نیروی هوایی و دریایی آمریکا با این سامانه آسان نخواهد بود و می‌تواند زیان بزرگتری از آن چیزی را که تاکنون به آن عادت کرده ایم، به خلبان‌ها و هواپیما‌های آمریکایی وارد کند.

مکس بوت در ادامه نوشت: آمریکا سال‌ها شمال ویتنام، کامبوج و لائوس را بمباران کرد و بیش از سه برابر همه کشور‌های درگیر جنگ جهانی دوم بر کشور‌های فوق بمب ریخت، اما در جنگ ویتنام شکست خورد.

این مقاله حاکی است: حملات هوایی معمولا تنها زمانی قاطع خواهد بود که با حملات زمینی همراه شود. اما امریکا در حمله به ایران فاقد یک گزینه زمینی واقع بینانه است. ایران هم از لحاظ جمعیت و هم از نظر وسعت جغرافیایی بسیار بزرگ‌تر از عراق است.

نویسنده یادداشت واشنگتن پست با اذعان به ناتوانی نظامی آمریکا در برابر ایران افزود: طبق محاسبات، برای کنترل ایران، به بیش از یک میلیون و ششصد هزار نیرو نیاز است. این رقم بیش از دو برابر کل نیرو‌های زمینی و تفنگداران (۶۵۶ هزار و ۴۰۳) آمریکا و تعداد اندک نیرو‌هایی است که شاید متحدان آمریکا بفرستند.

«مرکز ارزیابی‌های راهبردی و بودجه ای» سال ۲۰۱۱ میلادی در گزارشی به تشریح این موضوع پرداخت که ایران چگونه می‌تواند با تاکتیک‌های «غیرمتقارن» پاسخ دهد.

ایران می‌تواند مجموعه‌ای از موشک‌های کروز ضدکشتی، پهپادها، زیردریایی ها، قایق‌های کوچک و مین‌ها را برای حمله به ناو‌های آمریکا در آب‌های خلیج فارس به کار گیرد. ایران می‌تواند با زرادخانه‌ای در حدود ۲ هزار موشک، پایگاه‌های آمریکا در منطقه را هدف قرار دهد. ایران می‌تواند با حملات سایبری شبکه‌های کامپیوتری آمریکا را فلج کند.

مکس بوت ادامه داد: آمریکا در پاسخ چه کاری می‌کند؟ چند فروند موشک کروز دیگر و چند بمب بیشتر شلیک می‌کند؟ حتی تصور اینکه ترامپ یک هولوکاست هسته‌ای برای «پایان» ایران به راه اندازد، دشوار است.

وی در پایان یادداشت خود نوشت: دیوید پترائوس فرمانده سابق نیرو‌های مرکزی امریکا در جریان حمله سال ۲۰۰۳ به عراق گفت: به من بگویید این جنگ چگونه تمام می‌شود. دولت جورج بوش هیچ راهکاری نداشت. امروز نیز جنگ طلبان داخل و خارج دولت ترامپ هیچ ایده‌ای در مورد اینکه جنگ با ایران چگونه پایان می‌یابد، ندارند. در این صورت، بهتر است که برای آغاز جنگی دیگر خطر نکنند.

برچسب‌ها:

نظر شما