شناسهٔ خبر: 33045588 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توليد گندم در اصفهان بيش از 2 برابر شد

اصفهان- ايرنا- كارشناس زراعت گندم سازمان جهاد كشاورزي اصفهان گفت: ميزان توليد امسال محصول گندم اين استان نسبت به سال گذشته بيش از 2 برابر افزايش يافته است.

صاحب‌خبر -
مهران توكلي روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: براساس پيش بيني هاي كارشناسي امسال افزون بر 310 هزار تن گندم در استان برداشت مي شود كه 200 هزار تن آن به صورت تضميني از كشاورزان خريداري خواهد شد.
وي بارندگي هاي اخير و جريان يافتن آب رودخانه زاينده رود را عامل افزايش توليد اين محصول در استان برشمرد و خاطرنشان كرد : سرانه گندم در استان بطور متوسط 170 كيلوگرم است كه حدود 70 درصد آن به نان و 30 درصد از آن هم به كيك، كلوچه، شيريني، نان هاي فانتزي و ماكاروني اختصاص دارد.
به گفته وي سال زراعي جاري از مجموع 91 هزار و 254 هكتار سطح زير كشت گندم در استان 65 هزار و 239 هكتار آبي و 26 هزار و 15 هكتار به صورت ديم كشت شد.
كارشناس زراعت گندم سازمان جهاد كشاورزي استان اصفهان فصل برداشت امسال گندم را حدود 12 روز نسبت به سال هاي گذشته عقب تر اعلام و اضافه كرد : سال گذشته در اين موقع از سال برداشت گندم در خور و بيابانك و اردستان انجام شده بود.
وي با بيان اين كه برداشت گندم از پنجم خرداد در اصفهان آغاز مي شود، ادامه داد: مراكز خريد تضميني گندم براي جمع آوري محصول كشاورزان اين استان ساماندهي شده است.
توكلي بيان كرد: پيش بيني مي شود با توجه به وضعيت مناسب بارش ها امسال خريد تضميني گندم به 200 هزار تن برسد در صورتي كه سال گذشته 100 هزار تن خريداري شده است.
وي با اشاره به اين كه امسال سطح زير كشت و توليد گندم در استان افزايش يافت، تصريح كرد: پارسال 34 هزار هكتار گندم در استان داشتيم كه از مجموع 157 هزار تن توليد ، 100 هزار تن آن به صورت خريد تضميني انجام شد.
كارشناس زراعت گندم سازمان جهاد كشاورزي اصفهان بيان كرد : براساس مصوبه هيات دولت، قيمت خريد تضميني هر كيلوگرم گندم براي سال جاري 17 هزار ريال تعيين و ابلاغ شده است.
توكلي پيش بيني كرد كه بهار امسال توليد گندم در استان اصفهان نسبت به سال گذشته دو برابر افزايش يابد.
اصفهان علاوه بر توليد، يكي از استان هاي وارد كننده گندم هست، اين محصول از استان هاي گندم خيز وارد اصفهان مي شود و با گندم توليدي داخل استان تركيب مي شود.
اختلاط گندم اصفهان با گندم هاي ساير استان ها بر اساس استانداردهاي تعريف شده و ضوابط موجود صورت مي گيرد و آرد توليد شده در استان از كيفيت مطلوب و استاندارد خوبي برخوردارست.
در مجموع سه هزار 863 هكتار اراضي در مناطق گرم استان شامل شهرستانهاي كاشان، اردستان، نطنز ،نايين و خور و بيابانك زير كشت گندم رفته است و توليد 15 هزار 557 تن پيش بيني مي شود و در مناطق معتدل شهرستان هاي اصفهان، شاهين شهر، تيران و كرون،شهرضا،دهاقان ، فلاورجان، نجف آباد، مباركه، لنجان و خميني شهر با 19 هزار و 930 هكتار كشت گندم آبي و 28 هزار و 131 هكتار كشت گندم تاخيري و پيش بيني برداشت 218 هزار و 628 تن گندم را شاهد خواهيم بود.
در مناطق سرد استان شهرستان‌ هاي چادگان، فريدن، بويين، فريدونشهر ،گلپايگان، خوانسار و سميرم به ميزان13 هزار و 315 هكتار گندم آبي و 25 هزار و 830 بصورت ديم گندم كشت شد كه پيش بيني مي شود 74 هزار و 949 تن برداشت شود.
سطح زير كشت گندم آبي استان 65 هزار و 239 هكتار و ديم 26 هزار و 15 هكتار اعلام شد.
حدود 20 كارخانه آرد سازي و چهار هزار و 800 نانوايي يارانه اي و نيمه يارانه اي در استان اصفهان فعاليت دارد.
7150/6026/

برچسب‌ها:

نظر شما