شناسهٔ خبر: 33045057 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگو با دانشجو:

کمبود نیروی کارآمد و متخصص، چالشی سخت برای رسیدن به هدف است / راه‌اندازی سامانه تفکیک ترافیک شبکه

عضو هیئت علمی و استادیار دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با اشاره به طراحی سامانه‌ای برای تفکیک ترافیک شبکه گفت: یکی از بزرگترین چالش‌ها برای به ثمر نشاندن پروژه، جذب نیرو‌های کارآمد و متخصص است.

صاحب‌خبر -
وحید شاه‌‌منصوری، عضو هیئت علمی و استادیار دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، در خصوص طراحی پروژه‌ تفکیک شبکه اظهار کرد: تیم ما بر روی سامانه تفکیک ترافیک شبکه براساس کاربرد کار کرده‌ و سرمایه گذاری اولیه برای آن صورت گرفته است. هدف ما از انجام این پروژه، ترافیکی است که در شبکه وجود دارد و آن را براساس نوع وب چت، مرورگر وب، شبکه‌های اجتماعی یا وی پی ان تفکیک کند.

شاه‌منصوری افزود: نوع گفتگو (چت)، انتقال داده یا سایر بخش‌ها خیلی برای ما اهمیت نداشت و ما بیشتر به دنبال این بودیم که سیاستی را اعمال کنیم یا شارژهای مختلف با انواع ترافیک‌ داشته باشیم.

استادیار دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران تصریح کرد: این پروژه طی یک سال توسط دو دانشجوی کارشناسی ارشد و چند مشاور انجام شد و در خروجی شبکه با دقت ۹۰ درصد بدون اینکه به محتوا ترافیک توجه شود، از روی شکل ظاهری ترافیک آن‌ها را به بیست کلاس عمده دسته بندی می‌کنیم.

وی بیان کرد: براساس نتیجه به دست آمده اولین ترافیک شبکه‌ای کسب شده، ترافیک وب پنهان و وی پی ان با مجموعه‌ای از چند ترافیک، بود؛ در مراحل بعدی شبکه‌های اجتماعی در رتبه سوم قرار دارد و پس از آن چند رسانه‌ای‌ها، ایمیل و چت در این گروه قرار می‌گیرند.

شاه‌منصوری درباره سامانه طراحی شده و نوع فعالیت آن گفت: این سامانه در فاز دوم، پس از شناسایی نوع ترافیک بر روی آن‌ها نرخ گذاری یا سیاست گذاری‌های یک شرکت را تجزیه و تحلیل می‌کند؛ به طور مثال یک شرکت خدمات اینترنتی می‌تواند بر روی محصولاتی که ارائه می‌کند یا میزان شبکه‌ای که در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد از طریق این سامانه بر روی میزان مصرفِ مصرف کنندگان تصمیم گیری و هدف گذاری یا به آن‌ها تخفیف ارائه کند.

استادیار دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران ادامه داد: این سامانه کمک می‌کند تا مدیران بالادستی بتوانند با استفاده از آن پهنای باند افزایش و یا کاهش قیمت را مدیریت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چه مدت زمان لازم است تا فاز دوم این پروژه اجرایی شود، تصریح کرد: مرحله اول که بخش تحقیقاتی طرح بود به پایان رسیده و مرحله دوم یا فاز تجاری سازی به صورت نسخه آزمایشگاهی، تقریبا تا یک سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

شاه‌منصوری با بیان اینکه این سامانه مخاطبان خاص دارد، اظهار کرد: به طور کلی ارائه کنندگان خدمات اینترنتی و شرکت‌های بزرگ مثل دانشگاه تهران می‌توانند از این سامانه استفاده کنند.

استادیار دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران با اشاره به اینکه بحث‌های فنی یکی از چالش‌ها در این یک سال گذشته بوده است، گفت: در بخش غیرفنی ما مشکل نیروی انسانی خوب و کارآمد داریم، زیرا دانش آموختگانی که از نظر تحصیلی در جایگاه خوبی قرار دارند و می‌توانستند در این پروژه با ما همکاری کنند، جذبشان برای این پروژه سخت است.

وی علت این موضوع را مهاجرت دانشجویان به خارج از کشور دانست و تصریح کرد: معمولا دانشجویان پس از فارغ التحصیلی دوره کارشناسی، پذیرش دانشگاه‌های خارجی را گرفته و یا دوره تخصصی دکتری را در دانشگاه‌های خارجی می‌گذرانند لذا برای ما تامین نیروی انسانی خوب مشکل است و همچنین به تجهیزات خاص نیاز داریم که دستیابی به آن نیز دشوار است.

استادیار دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران در خصوص این تجهیزات خاص، خاطرنشان کرد: امروزه شاهد آن هستیم که تجهیزاتی مثل «سوئیچ اپراتور لول» قیمت بسیار بالایی دارد یعنی به طور مثال یک سوئیچی که اپراتور استفاده می‌کند در حال حاضر رقمی بالای صد میلیون تومان دارد به همین دلیل در فاز دوم با این مشکل مواجهیم که برای حل آن به دنبال سرمایه گذار هستیم.
 

نظر شما