شناسهٔ خبر: 33044565 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون امور اجتماعی استانداری بوشهر:

آئین‌ها و سنت‌های استان بوشهر حفظ و به نسل جوان منتقل شود

بوشهر - معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر گفت: سنت‌ها و آئین‌های استان بوشهر حفظ و به نسل جوان منتقل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مظفری سه‌شنبه‌شب در همایش آئینی گریگشو (گره گشو) در بندر گناوه گفت: آئین‌ها و آداب و رسوم جامعه ایران به عنوان میراث ناملموس تمدن بزرگ ایران باید ثبت و به نسل‌های آینده منتقل شوند.

معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر افزود: استان بوشهر به عنوان خاستگاه آئین‌ها و مراسم در حوزه آئین‌های مذهبی تاریخچه بلندی دارد.

مظفری گفت: یکی از آئین‌های مخصوص ماه مبارک رمضان در استان بوشهر آئین گره گشو است که در نقاط مختلف استان با نام‌های گریگشو، گرگشو، گرگعان، گرگعیان، گلی گشو و....نامیده می‌شود.

این پژوهشگر افزود: آئین گره‌شو از آئین‌های مخصوص کودکان و نوجوانان است که توسط نوجوانان و خانواده و در کوچه‌ها و معابر شهر و روستای استان بوشهر برگزار می‌شود.

مظفری با بیان اینکه این آئین مهم در میلاد مسعود کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی برگزار می‌شود افزود: به همت مؤسسه نیم‌دری سبز چهار مین همایش گری‌گشو با هدف معرفی این آئین دیرین و دیگر آئین‌های مذهبی استان بوشهر در شب میلاد کریم اهل بیت برگزار شد.

معاون دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر با اعلام اینکه استقبال خانواده‌ها و نوجوانان و جوانان از برگزاری این همایش در شهر گناوه بی‌نظیر بود افزود: در این همایش قطعاتی از آئین دم دم سحری، مناجات خوانی و دیگر رسوم فرهنگ رمضان به اجرا درآمد.

وی همچنین از برگزاری جشنواره غذاهای رمضان در حاشیه این همایش خبر داد و افزود: در پایان این جشنواره از سوی مؤسسه نیم‌دری سبز از ۲۰ بانوی هنرمند جوایزی اهدا شد.

نظر شما