شناسهٔ خبر: 33043953 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

حواستان به محیط‌زیست باشد

اصغر بادپر: کمی بعد از امتحانات نوبت سفر می‌رسد. با آغاز تابستان فصل سفر رفتن، گردش در باغ‌ها و بوستان‌ها و محیط‌های طبیعی اطراف شهرها هم از راه می‌رسد. اما لطفاً هرجا که رفتید حواستان به محیط‌زیست باشد؛ ما می‌توانیم این طبیعت را زیبا و تمیز نگه داریم، شبیه همه‌ی آن عکس‌هایی که از زیبایی‌های طبیعت می‌بینیم.

صاحب‌خبر -

برای نجات دریاها

امسال شعار روز جهانی زمین، حفاظت از گونه‌های در حال انقراض است و بسیاری از این گونه‌ها در دریاها زندگی می‌کنند و چه‌قدر ساحل دریاهای ما آلوده است.

سعید مرادی‌کیا، کارشناس محیط‌زیست در گفت‌وگو با هفته‌نامه‌ی دوچرخه و در این زمینه می‌گوید: «ما هرروز پسماندهای پلاستیکی زیادی تولید می‌کنیم و هرچند که بهترین روش برای نجات کره‌ی زمین از دست پسماندهای پلاستیکی تفکیک و بازیافت آن‌هاست، اما هنوز هم  در برخی از کشورهای جهان این نوع پسماندها به درون رودخانه‌ها، دریاها و اقیانوس‌ها ریخته می‌شود و تا مدت‌ها در آن‌ها باقی می‌ماند و زندگی هزاران گونه‌ی گیاهی و جانوری دریایی مثل لاک‌پشت‌ها، عروس‌های دریایی و هم‌چنین پرندگان مهاجر و... را به‌خطر می‌اندازند.

خوب است به یاد داشته باشیم که زندگی تمام انسان‌های کره‌ی زمین به گونه‌های متنوع گیاهی و جانوری وابسته است. این بدان معنی است که در صورت از میان‌رفتن این گونه‌ها و یا در معرض انقراض قرار گرفتن آن‌ها به دلیل آلودگی‌های ناشی از فعالیت ما انسان‌ها، زندگی نیز از میان می‌رود و یا در معرض نابودی قرار می‌گیرد.

فراموش نکنیم که رهاسازی و تخلیه‌ی پسماندها و به‌ویژه پسماندهای پلاستیکی در طبیعت، از دشت و جنگل تا دریا و رودخانه نه‌تنها باعث مرگ و انقراض تعداد زیادی از جانوران و حتی گیاهان دریایی می‌شود، بلکه خود ما انسان‌ها را نیز از میان می‌برد.»

ساده اما تأثیرگذار

مرادی‌کیا، ادامه می‌دهد: «با این همه، هنوز هم دیر نشده است و شما می‌توانید با رعایت چند نکته‌ی ساده و یادآوری آن‌ها به دیگر اعضای خانواده و دوستان و هم‌کلاسی‌های خود، به حفظ سلامت محیط‌زیست و هم‌چنین مراقبت از تداوم حیات گونه‌های گیاهی و دیگر جانداران در معرض انقراض کمک کنید.»

این کارشناس محیط‌زیست برای کمک به حفظ سلامت محیط‌زیست نکات دیگری را هم یادآوری می‌کند:

- خوب است هنگام سفر به مناطق طبیعی و گردش در جنگل، کویر، دشت، سواحل دریا و رودخانه‌ها سعی کنیم همراه با دوستان و اعضای خانواده‌ی خود برای پاکیزه نگه‌داشتن آن فضا و حتی جمع‌آوری پسماندهای رها شده اقدام کنیم.

- در هنگام خرید مواد غذایی تا حد امکان محصولی را انتخاب کنیم که بسته‌بندی پلاستیکی کم‌تری دارد.

- در حد امکان از ظرف‌های پلاستیکی یک‌بار مصرف استفاده نکنیم و محصولات با دوام و با قابلیت استفاده‌ی مجدد را جایگزین آن‌ها کنیم. برای مثال می‌توانیم در جشن‌ها و مراسم عمومی، به‌جای استفاده از لیوان و بشقاب‌های یک‌بار مصرف، از ظروف چینی و یا شیشه‌ای استفاده کنیم.

- هنگام خرید حتماً سعی کنیم کیسه‌ی پارچه‌ای‌همراه داشته باشیم و تا جایی که می‌شودکیسه‌ی پلاستیکی نگیریم. یا به‌جای نی‌های پلاستیکی، از نی‌های فلزی و شیشه‌ای چندبارمصرف استفاده کنیم.

- پسماندهای پلاستیکی خود را در طبیعت رها نکنیم و تا جایی که می‌شود، پسماندهای پلاستیکی خود را برای بازیافت در درون مخازن بازیافت قرار دهیم.

نظر شما