شناسهٔ خبر: 33043351 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

تحقق «رونق توليد» در سفر رئيس جمهوري به آذربايجان غربي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - اروميه- ايرنا- حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني که روز گذشته/دوشنبه/ به دستگاه هاي اجرايي براي «رونق توليد» دستور داده بود، امروز به سفر اقدام کرد و با افتتاح چندين طرح توسعه منابع آب و خاک در مناطق مرزي آذربايجان غربي از يک سو عزم مسوولان را در اين مسير نشان داد و از سوي ديگر از عملکرد قابل قبول دولت در زمينه رونق توليد در بخش کشاورزي پرده برداشت.

به گزارش ايرنا رئيس جمهوري در دستور «رونق توليد» از دستگاه هاي اجرايي خواسته است تا براي تسهيل فرآيند سرمايه گذاري داخلي و خارجي و رفع موانع آن به ويژه در زمينه مقررات زايد و دست و پاگير و غيرضروري وارد عمل شوند و امروز با تسهيل سفر به يک منطقه مرزي و همزمان با ماه مبارک رمضان، 27 طرح با 44 هزار و 650 ميليارد ريال هزينه را عملياتي کرد.
سدهاي سيلوه پيرانشهر، سردشت، بويلاپوش خوي و کرم آباد پلدشت از جمله طرح هاي افتتاحي سفر رييس جمهوري به آذربايجان غربي است که توسعه منابع آب و خاک در مناطق محروم و مرزي را در پي خواهد داشت و به قول رييس جمهوري «افتتاح اين طرح ها در استان هاي مرزي جوابي براي کاخ سفيد خواهد بود».
عمليات آبگيري و بهره برداري از سد مخزني و شبکه آبياري و زهکشي «کرم آباد» در سال 1395 و در سفر نخست هيات دولت به آذربايجان غربي کلنگ زني شده بود و از اين پس نياز آبي 19 هزار و 250 هکتار از اراضي باير 2 شهرستان پلدشت و شوط را تامين مي کند.
سد و نيروگاه «سردشت» نيز شامل افتتاح سرريز، تونل آبرسان، نيروگاه، سيستم انحرافي، آبگير سد و تصفيە خانه آب شرب است که با 12 هزار و 550 ميليارد ريال هزينه و با هدف استحصال برق، آب شرب و کشاورزي و تصفيه خانه اتوماتيک آب شرب شهرهاي سردشت و ربط توسط رييس جمهوري افتتاح شد.
با بهره برداري از اين طرح هفت هزار و 500 هکتار از اراضي ديم کشاورزي و باغي شهرستان سردشت در مجاورت سد به آبي تبديل مي شود و توليد در اين منطقه به صورت عملي رونق مي گيرد.
سد انحرافي«بويلاپوش» خوي نيز در سال 1390 کلنگ زني و عمليات اجرايي آن در سال 1395 و با تلاش هاي دولت تدبير و اميد به صورت رسمي آغاز شد؛ اين سد انحرافي بر روي رودخانه «قطور» خوي با هدف تنظيم و انتقال 51 ميليون مترمکعب آب اجرا شد و آب مورد نياز 6 هزار و 500 هکتار از اراضي کشاورزي منطقه را تامين مي کند.
اين طرح با صرف يکهزار ميليارد ريال هزينه افتتاح شد و آب مورد نياز 20 روستاي منطقه را از طريق 60 کيلومتر کانال تامين و امکان اجراي طرح هاي آبياري تحت فشار را فراهم مي کند.
سد مخزني «سيلوه» نيز با آورد متوسط سالانه 220.7 ميليون مترمکعب و تامين آب کشاورزي 2 هزار و 600 هکتار از اراضي کشاورزي جلديان و سروکاني و سرريز سالانه بيش از 95 ميليون مترمکعب آب به پيکره نگين آبي آذربايجان از ديگر طرح هايي است که در سفر يکروزه حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني به بهره برداري رسيد.
اين طرح با هدف تامين آب کشاورزي هفت هزار و 300 هکتار از زمين هاي کشاورزي دشت هاي پيرانشهر و جلديان، تامين سالانه 18 ميليون مترمکعب آب شرب شهرستان پيرانشهر و توليد سالانه 13.2 گيگاوات ساعت برق به بهره برداري رسيد.
سيد علي ترابي، فرماندار پيرانشهر افتتاح شبکه آبياري چهار هزار هکتار از اراضي کشاورزي اين شهرستان و خط لوله انتقال آب 22.4 کيلومتري را از برکات تلاش دولت تدبير و اميد بيان کرد و گفت: همه اين طرح ها در راستاي تحقق شعاري است که توسط مقام معظم رهبري براي سال جديد برگزيده شده است.
وي پيرانشهر را يکي از زرخيزترين شهرهاي کشور دانست و ادامه داد: خاک حاصلخير، آب کافي و ظرفيت هاي گردشگري اين شهرستان مي تواند ظرفيتي براي توسعه اقتصادي منطقه باشد.
مديرعامل شرکت منابع آب و نيروي ايران نيز گفت: سد و نيروگاه سردشت به منظور رفع نيازهاي مردم، مهار و هدايت منابع آبي و ايجاد اشتغال در اين مناطق احداث شد و تيم سازنده اين سد توانستند در مدت کمتر از سه سال اين سد را به بهره برداري برسانند.
بهروز مرادي افزود: با بهره برداري از اين طرح هفت هزار و 500 هکتار از اراضي ديم کشاورزي و باغي اين شهرستان که در مجاورت سد قرار دارد، به آبي تبديل مي شود.
وزير نيرو نيز با اشاره به اينکه 16 هزار هکتار از اراضي کشاورزي آذربايجان غربي از طرح هاي آب افتتاحي در روز جاري بهره مند مي شود، اضافه کرد: اين طرح ها با هزينه 22 هزار ميليارد ريالي در ادامه پروژه هاي توسعه منابع آب و خاک ايران در استان هاي مرزي به بهره برداري رسيد.
رضا اردکانيان بيان کرد: با تکميل و بهره برداري کامل از اين طرح ها 46 هزار و 500 هکتار از اراضي زيرمجموعه اين طرح ها از آب بهره مند مي شود و از عوايد اجراي اين طرح ها بيش از سه ميليون و 400 هزار نفر استفاده مي کنند که رقم جمعيتي قابل توجهي است.
«اردکانيان» از اشتغال مستقيم 117 هزار نفر در مراحل ساخت و بهره برداري از اين طرح ها خبر داد و اظهار داشت: علاوه بر آن 40 هزار نفر به صورت غيرمستقيم در اين طرح ها اشتغال داشته اند.
مديرعامل شرکت آب منطقه اي آذربايجان غربي نيز با اشاره به اينکه سد انحرافي بويلاپوش بر روي رودخانه «قطور» خوي و با هدف تنظيم و انتقال 51 ميليون مترمکعب آب اجرا شد، اظهار داشت: اين سد آب مورد نياز 6 هزار و 500 هکتار از اراضي کشاورزي منطقه را تامين مي کند و با بهره برداري از اين سد سه هزار و 300 هکتار زمين زراعي پاياب از آب تنظيمي آن بهره مند مي شود.
کيومرث دانشجو افزود: اعتبار تخصيص يافته براي اين طرح يکهزار ميليارد ريال بود و تاکنون براي ساخت سد و شبکه بويلاپوش به ترتيب 268 و 300 ميليارد ريال هزينه شده است.
وي اضافه کرد: اين سد آب مورد نياز 20 روستاي منطقه را از طريق 60 کيلومتر کانال تامين کرده و امکان اجراي طرح هاي آبياري تحت فشار را نيز فراهم مي کند.
وي همچنين اهداف مهم از احداث سد کرم آباد پلدشت را استفاده از حق آبه قانوني ايران در مناطق مرزي و ايجاد اشتغال و بهبود وضعيت اقتصادي در منطقه برشمرد و افزود: با بهره برداري از اين طرح، تحول عظيم اقتصادي و اجتماعي، توسعه پايدار در بخش کشاورزي و ايجاد اشتغال وسيع براي مردم اين مناطق را شاهد خواهيم بود.
به گزارش ايرنا بازتاب سفر رييس جمهوري را بايد در طرح هاي مرتبط با اقتصاد مقاومتي و رونق توليد جستجو کرد اما مازاد بر آنها چندين طرح ورزشي، خدماتي و زيربنايي نيز در اين سفر کوتاه اما پربار افتتاح يا کلنگ زني شد.
علاوه بر طرح هاي افتتاحي، کلنگ احداث قطعه سوم جاده مرند – بازرگان نيز با اعتباري بالغ بر 10 هزار ميليارد ريال و به طول 71 کيليومتر به زمين زده شد؛ اين پروژه با سرمايه گذاري بخش خصوصي به ميزان 65 درصد و دولتي 35 درصد در طول 36 ماه اجرايي مي شود.
افتتاح 44 طرح گازرساني در آذربايجان غربي از ديگر طرح هاي افتتاحي در استان بود که در قالب آن گازرساني به 18روستا، 24 واحد صنعتي و 2 شهرک صنعتي آذربايجان غربي افتتاح شد.
البته در اين سفر دولتمردان تدبير و اميد قول اتمام عمليات ساخت و بهره برداري از ورزشگاه 15 هزار نفري اروميه را دادند که در هفته دولت امسال افتتاح مي شود.
آذربايجان غربي با حدود سه ميليون و 300 هزار نفر جمعيت داراي 17 شهرستان بوده و دولت تدبير و اميد تاکنون بيش از 15 هزار ميليارد تومان براي جبران عقب ماندگي هاي گذشته در اين استان سرمايه گذاري کرده است.
8137/3072/518
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما