شناسهٔ خبر: 33042895 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دستگاه هاي اجرايي محدوديتي در ارائه خدمات به عشاير ندارند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - بيرجند - ايرنا - مديرکل امور عشاير خراسان جنوبي گفت: آيين نامه ساماندهي عشاير کشور پس از تصويب، ابلاغ شده است و براساس اين آيين نامه، دستگاه هاي اجرايي هيچ محدوديتي در ارائه خدمات در مناطق عشايري ندارند.

به گزارش ايرنا حسين حسين پور عصر سه شنبه در نشست شوراي عشاير شهرستان خوسف يکي از اولويت هاي اداره کل امور عشاير استان را ارتقاي سواد دانش آموزان در مناطق عشايري بيان کرد و افزود: همه دستگاه هاي فرهنگي موظف هستند برنامه هاي مناسبي در اين خصوص داشته باشند.
وي گفت: کاشت، داشت، برداشت، بسته بندي و بازاريابي گياهان دارويي يکي از اولويت هاي سازمان امور عشاير کشور است و انعقاد قرارداد همکاري با دهکده گياهان دارويي جهاد دانشگاهي استان در دست پيگيري است.
مديرکل امور عشاير خراسان جنوبي اظهار داشت: براي هر منطقه، شهرستان و استان بايد نسخه هاي توسعه متناسب با آن منطقه تدوين شود و نمي توان يک نسخه واحد را براي تمام مناطق تجويز کرد.
وي در پاسخ به گلايه نماينده عشاير شهرستان در خصوص انتقال دام گفت: انتقال دام در استان تحت شرايط خاصي است که با پيگيري هاي انجام شده جابه جايي دام در مناطق عشايري سهولت بيشتري دارد.
فرماندار خوسف هم در اين نشست گفت: بيش از 11 درصد جمعيت اين شهرستان در مناطق عشايري ساکن هستند و بيشتر راه هاي دسترسي اين مناطق به صورت خاکي است که با پيگيري هاي انجام شده 2 برابر مقدار مصوب يعني يکهزار و 500 کيلومتر راه عشايري در سال 97 تيغ زني شده است.
وي با بيان اينکه عشاير قشر مولد و پوياي جامعه هستند که نقش اساسي در اقتصاد شهرستان ايفا مي کنند افزود: تامين زيرساخت ها در جهت رفع مشکلات اين قشر در اولويت است.
فرماندار خوسف گفت: با توجه به اينکه فقط 15 درصد اعتبارات در کميته هاي برنامه ريزي شهرستان هاي توزيع مي شود لازم است مديران کل پيگيري هاي لازم را براي دريافت اعتبارات ملي داشته باشند.
وي با اشاره به شروع پرداخت تسهيلات مراحل سوم و چهارم تسهيلات اشتغال روستايي و عشايري افزود: پرونده هايي به مبلغ يک هزار و 500 ميليارد ريال در بانک هاي عامل تکميل شده است و اميدواريم در اين مراحل تسهيلات اين واحدهاي توليدي نيز پرداخت شود.
شفيعي بيان کرد: تنها کشتارگاه صنعتي استان خراسان جنوبي در شهرستان خوسف يکي از مهمترين پرونده هايي است که در بانک هاي عامل تکميل شده و طي چند روز آينده تسهيلات آن پرداخت خواهد شد.
وي گفت: راه اندازي کشتارگاه در راستاي تکميل چرخه توليد در شهرستان است که مي تواند در افزايش دامداران شهرستان بخصوص دامداران عشاير نقش مهمي ايفا کند.
فرماندار خوسف اظهار داشت: در راستاي تامين علوفه دام و همچنين کاهش خسارت هاي ناشي از بروز روان آب طي سال گذشته بيش از 120 بند و پشته خاکي احداث شده است.
وي گفت: در زمينه بذرکاري از ابتداي تاسيس شهرستان خوسف تا 2 سال قبل يکهزار و 600 هکتار بذرکاري شده و طي سال گذشته با همکاري اهالي روستاها، دهياران و همچنين اداره منابع طبيعي و آبخيزداري بيش از 2 هزار هکتار بذرکاري شده است.
شفيعي ميزان پرداخت تسهيلات به عشاير شهرستان خوسف در سال 97 را 50 ميليارد ريال عنوان کرد و افزود: اين تسهيلات از محل صندوق توسعه ملي و به صورت قرض الحسنه بوده است.
نماينده عشاير دهستان خور هم در اين جلسه با اشاره به مشکلات فراروي دامداران در مناطق عشايري گفت: جابه جايي دام در استان با مشکلات زيادي روبرو است به طوريکه براي عشاير که از مراکز شهرستان فاصله بيشتري دارند اين مشکلات دوچندان مي شود.
محمد رضايي بيان کرد: عمليات گازرساني به دهستان خور شهرستان خوسف آغاز شده است که اميدواريم اين پروژه هرچه سريعتر به بهره برداري برسد.
نماينده عشاير گارجگان نيز گفت: با توجه به اينکه شغل اکثر عشاير شهرستان دامداري است لازم است با صدور کارت هاي شناسايي دامداري براي اين قشر جابه جايي دام آنها سهل تر باشد.
مهدي حيدري با انتقاد از نحوه پرداخت غرامت دام توسط بيمه گذارها افزود: غرامت ها بسيار دير پرداخت مي شود و همچنين قيمت بيمه گذارها با قمت هاي واقعي دام تفاوت فاحش دارد.
محمد يوسفي نمانيده عشاير سرچاه عماري هم گفت: عشاير در دريافت تسهيلات و تهيه تضامين با مشکلاتي مواجه هستند که بهتر است در اين خصوص روش هاي جايگزين در نظر گرفته شود.
خوسف 120 منطقه ييلاقي و عشايري دارد و جمعيت عشاير اين شهرستان بالغ بر سه هزار نفر است.
شهرستان خوسف در فاصله 36 کيلومتري بيرحند مرکز استان خراسان جنوبي است.
9866*3028
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما