شناسهٔ خبر: 33042891 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

گزارش نکوداشت روز شهرکرد

به گزارش ایرنا، شهرکرد در ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا قرار گرفته است و مرتفع ترین مرکز استان کشور به حساب می آید.از سوی شورای اسلامی شهر و شهرداری شهرکرد

صاحب‌خبر -
به گزارش ایرنا، شهرکرد در ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا قرار گرفته است و مرتفع ترین مرکز استان کشور به حساب می آید.
از سوی شورای اسلامی شهر و شهرداری شهرکرد روز سی و یکم اردی بهشت ماه روز نکوداشت شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری نامگذاری شده است که در این راستا روز سه شنبه برای دومین سال پیاپی همایش روز شهرکرد در فرهنگسرای شهر برگزار شد.
در این همایش که بابک زمانی پور مدیر گنجینیه آموزش و پرورش استان و از محققان و پژوهشگران فعال استان، اسامی افراد منتخب را قرائت کرد و در نهایت از چهره های فرهنگی و نویسندگان ، مفاخر و مشاهیر چهارمحال و بختیاری که در شهرکرد ساکن بودند، قدردانی شد.
در بین این تقدیر شدگان از ' ثریا آزادی ' خبرنگار بازنشسته خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز شهرکرد به عنوان نخستین خبرنگار زن استان در کنار 7 چهره فرهنگی ، قرآنی و نویسنده تقدیر شد.
اسدالله مجدزاده از فعالان قرآنی بود که سالها در مکتب قرآن به آموزش قرآن کریم اقدام می کرد و او در دانشگاه ها و مدارس نیز تدریس داشت.
در کنار دیگر چهره قرآنی ، از محمد صادقی تقدیر شد که نخستین نشریه دانش آموزی را منتشر می کرد و تعدادی از شاگردان او به درجه رفیع شهادت رسیدند.
در این بین از یکی از قدیمی ترین کتابداران ، معلمان حوزه کودک و نوجوان ، نویسندگان و خانواده شهید امداد و نجات عملیات بیت المقدس نیز تقدیر شد.
در ابتدای این آیین شهردار شهرکرد اعلام کرد ؛ که شهرکرد زمانی مهاجر فرست بود اکنون به عنوان یک شهر مهاجر پذیر مطرح است.
نورالله غلامیان اظهار داشت : شهرکرد در طول سالهای مختلف چهره های فرهنگی و علمای دینی در خود جا داده است.
به گفته وی، هدف از برگزاری نکوداشت شهرکرد ، تاکید بر تقویت وحدت در بین همه اقوام است که باید بر این ظرفیت تاکید شود.
در ادامه ، وحید علیدادی مجری این برنامه به عنوان سخنران بعدی از معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری برای سخنرانی دعوت کرد.
مجید نظری نیز پیام تبریک استاندار چهارمحال و بختیاری به مناسبت روز شهرکرد را قرائت کرد که در بخشی از این پیام آمده است : بیش از هر زمان دیگری می خواستم در مراسم بزرگداشت روز شهرکرد، در کنار شما خوبان باشم، اما مسئولیت سنگینی که بر عهده دارم ایجاب می کرد تا جای دیگری مشغول خدمت رسانی باشم.
اقبال عباسی در پیام خود تاکید کرد: گرامیداشت روز شهرکرد، گرامیداشت شهری است که الحق به درستی بام ایران خوانده می شود ، شکوه این نامگذاری، صرفا به دلیل ارتفاع این شهر از سطح دریا نیست، بلکه نشانه ای است از افق دید مردمانش، نشانه ای است از شکوه این شهر که محقق نمی شد، مگر به همت تک تک افرادی که در این شهر زندگی کرده اند و هر کدام در سرنوشت شهرشان سهمی، هرچند اندک را ایفا کرده اند.
استاندار چهارمحال و بختیاری در پیام خود تاکید کرد: بی تردید خدمت رسانی به چنین مردمانی، یک فرصتی تاریخی است و من به کلیه ی مدیران و متولیان توصیه می کنم، اگر قصد رستگاری در برابر تاریخ را دارید، در نهایت کوشش و تلاش این فرصت ارزشمند را غنیمت بدانید و از هیچ تلاشی برای تحقق آنچه شهرکرد مستحق آن است فروگذار نکنید.
عباسی اظهار داشت : صبح ها که از خانه به سمت محل کارم در استانداری راهی می شوم، آسمان آبی شهرکرد، پاکیزگی چهره ی شهر و مهربانی مردمانش برای من در آغاز هر روز تازه، گواهی است بر این مهم که هر چه برای آبادانی این شهر و استان تلاش کنیم، باز هم کم است.
استاندار در پیام خود تصریح کرد : شهرکرد، به واسطه مرکزیتی که در استان دارد، بدل به فرصتی ارزشمند شده است تا شهروندان با قومیت های گوناگون در سرنوشت یکدیگر سهیم باشند و بدون در نظر گرفتن هرگونه تفاوت قومی، همدلی را سرلوحه ی خود قرار دهند تا فرزندان این شهر، فردای روشن تری را تجربه کنند.
وی گفت : بی تردید بنده هم به دلیل مسئولیتی که بر عهده ام قرار داده شده است، برای بهبود شرایط موجود در شهرکرد، خواسته ها و اهدافی را دنبال می کنم. به گمانم بیش از هرچیز می بایست با قدردانستن همت جوانان و فعالان در حوزه های مختلف، از مهاجرت ایشان جلوگیری شود تا با حضور پررنگ شان، آبادانی شهرکرد، بیش از هر زمان دیگری پیگیری شود و این مهم محقق نخواهد شد مگر با گسترش بذر امید و فراهم کردن، بسترها و زیرساخت های لازم. دقیقا در همین جاست که وظیفه ی مدیران، بیش از هر موقعیت دیگری حساس و سنگین جلوه می کند.
گریز دیگر استاندار در این پیام به بخشی از کمبودهای استان بود که تاکید داشت: مورد بعدی تلاش برای کاهش نرخ بیکاری است که قطعا با حمایت از ایده ها و طرح های خلاقانه و بدیع می توان بخشی از این راه سنگلاخی را پیمود.
عباسی اظهار کرد : زمانی که تخصص گرایی را ملاک ارزش گذاری های خود قرار دهیم، با جذب سرمایه های فکری و مالی، می توان رونق را به اقتصاد و فرهنگ در اجتماع شکوهمند شهرکرد تزریق کرد.
به گفته وی، این شهر نمادی از کل استان است، هم به واسطه ی کثرت قومی و فرهنگی و هم به دلیل یک پارچگی و وفاقی که در شهروندان شهرکرد موج می زند،. بنابراین ایجاد رونق در شهرکرد به معنای رخ دادن تحول بنیادین در کل استان است.
در ادامه پیام که معاون عمرانی استاندار آن را می خواند ، آمده است: روز شهرکرد در حقیقت امکانی است برای قدردانی از آنهایی که بی شک می توانستند دست روی دست بگذارند، اما به جای انفعال، کنش مند بودن را برگزیده اند و در هر حوزه ای که تخصص ایشان ایجاب می کرده، دست به فعالیتی معنادار در خدمت تعالی شهرکرد زده اند؛ پس بنده هم در همین مجال با صمیانه ترین سلام ها، نهایت قدردانی خودم را نثار این عزیزان می کنم و ممنون از خودگذشتی های ایشان هستم.
استاندار چهارمحال و بختیاری در این روز در تهران و در حال رایزنی با تعدادی از وزیران و اعضا کابینه دولت برای رفع بخشی از کمبودها است بود و در این دو روز دیدارهای با وزیران تعاون، کار ، رفاه اجتماعی ، آموزش و پرورش ، صنعت ، معدن و تجارت دیدار داشت به همین دلیل برای نکوداشت شهرکرد پیام فرستاد.
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد سومین سخنران این همایش بود که در ابتدا به ویژگی های ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت : نیمه رمضان و میلاد حضرت امام حسن علیه السلام ، یک روز بزرگ است و بزرگداشت شهرکرد که دارای استعدادهای برجسته و ستودنی است کار مطلوبی است.
حجت الاسلام محمد علی نکونام یادآور شد: ماه رمضان فرصت بزرگی برای محور قرار گرفتن قرآن در همه مباحث و فعالیت هاست و همه کارها باید حول و محور قرآن باشد تا اثربخش باشد.
وی با بیان اینکه ماه رمضان، ماه کرامت آفرینی برای انسان است تاکید کرد : این ماه باید بحق در زندگی همه انسانها را پیدا کند و قرآن یک معجزه ای است که امروز در اختیار بشر قرار گرفته است.
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد ادامه داد :از کسانی که می خواهند شهر بالنده باشد و به اوج برسد ، باید تقدیر کرد و در خصوص شهر در آینده باید بیش از گذشته بالندگی داشت و لازمه آن مجهز شدن به تعهد اخلاقی و ایمانی است.
نکونام در این زمینه تصریح کرد: بر روی مسائل ایمانی باید تاکید شود و نکوداشت روز شهرکرد باید همراه با محتوا و خروجی داشته باشد و این روز فرصتی است تا به مسائل تعهد ایمانی
در شهر پرداخته شود.
نکونام یکی از فواید بزرگداشت روز شهرکرد را توجه به ظرفیت های شهر دانست و یادآور شد:
روز نکوداشت شهرکرد باید با شناخت و معرفی ظرفیت‌های انسانی، طبیعی، هنری، جغرافیایی ، معدنی و سایر ظرفیت ها همراه باشد و کمیته ای برای معرفی جوانان نخبه استان شکل گیرد.
وی دومین فایده بزرگداشت شهرهای استان را معرفی هویت ایرانی اسلامی به نسل جوان دانست و گفت: در زمان رژیم پهلوی خودباختگی در بین جوانان وجود داشت ولی امام راحل این هویت را به جوانان بازگرداند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان گفت : این اجلاس ها باید هویت را در بین جوانان زنده کند تا به جاهای بلندی برسند و باورمندی دورنی از دیگر فواید این نکوداشت ها باید باشد.
به گفته نکونام ، ایجاد وحدت و با هم بودن و دوری از تک روی را از دیگر فواید مورد نیاز این نکوداشت ها عنوان کرد و گفت: تک روی یک ضایع است و باعث صدمه دیدن وحدت می شود.
وی گفت : قوت بخشی به انگیزه های عمومی برای خودشناسی و شناخت دیگران باید از دیگر فواید این اجلاس ها باشد و توجه به مسائل جمعی و همگرایی نیاز این نکوداشت هاست.
نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد خاطرنشان کرد: جایگاه امروز شهر ، مورد توجه قرار گیرد چرا که شهرکرد امروز را نباید با نگاه دیروز ارزیابی کرد، بلکه باید مانند دانه کبیر تسبیح که متصل کننده دانه های دیگر است نقش آفرینی کند.
نکونام تاکید کرد : امروز درون شهرکرد همه اقوام و زبانها وجود دارد و این نقش اتصال باید در شهرکرد و خود استان باشد.
به گفته وی، باید مراقبت کرد که این نکوداشت ها باعث اختلاف افکنی نشود چرا که مسائل اختلافی یک سم برای وحدت و اجرای برنامه های بلند است.
وی رقابت ناسالم را یک سم دانست و گفت : کشمکش های شیطانی یک سم است و از سوی دیگر نباید در اجلاس ها، به دنبال بزرگ نمایی ضعف ها بود و از ضعف های شکننده پرهیز کرد.
نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد گفت : نباید در این اجلاس ها تنها به یک پایگاه و جریان سیاسی توجه کرد، چرا که نگاه سیاسی و جناحی باعث می شود عده ای بخواهند به دنبال درست کردن یک کلاه از این نمد برای خود باشند و برای تعالی شهر نباید توجه ای به این نگاه های سیاسی داشت.
وی توجه به شاخصه های انقلاب اسلامی در شهر را یک ضرورت دانست و گفت : شهرکرد باید محور آبادانی باشد و یک مدیریت کامل با یک دبیرخانه دائمی برای این روز شکل بگیرد تا ظرفیت ها و ضرورت ها را دنبال کند تا روز شهرکرد روز آبادانی استان باشد.
چهارمین سخنران این نکوداشت، نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی بود که این نکوداشت را یک مهم دانست و گفت : این روز باید یک محور وحدت و انسجام باشد و هویت ها را استحکام ببخشد.
اردشیر نوریان در ادامه افزود: شهرکرد ویترین انسجام و وحدت همه اقوام و اقشار مردم باید باشد و راهی به غیر از این نیز ندارد.
وی گفت : این نکوداشت فرصتی برای معرفی مشاهیر و شخصیت های استان به جوانان و شناسایی استعدادهای جوان و معرفی آن به مردم است.
به گفته وی، در گذشته آن چنان که زیبنده مرکز استان بوده است، به این شهر توجه نشده است در حالی که این شهر مانند شهرهای دیگر نقش مهمی در عرصه های ملی از جمله هشت سال دفاع مقدس داشته است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص اینکه شهرکرد اگر قرار است در مسیر توسعه و بالندگی قرار گیرد ، نیازمند وحدت و انسجام همگانی اقوام است گفت : این انسجام باید با وحدت و همدلی همگانی شکل بگیرد.
به گفته وی ، شهرکرد با تمام شناسنامه و هویت خود مرهون این وحدت و ترکیب اقوام است و هر کسی این وحدت را به هم بزند ، خلاف درایت و تدبیر عملکرده است.
وی گفت : ظرفیت های توسعه شهرکرد در بسیاری از موارد ناشناخته است و برای شناساندن ظرفیت این شهر و سرمایه های اصلی آن باید اقدام کرد ، چرا که پس از 40 سال هنوز شهرکرد یا استان را در نقشه جغرافیا نشناسند.
نوریان در ادامه در پاسخ به سوال یکی از حاضران در نکوداشت ، که درباره پخش شایعه تغییر بخشی از نقشه استان در فضای مجازی نیز گفت : این شایعه در برخی سایت ها و شبکه های مجازی قرار گرفت و اساس این خبر کذب است و با پیگیری های صورت گرفته از سوی استانداری و نمایندگان مجلس ، حتی مسوولان وزارت کشور نیز در خصوص چنین نقشه ای و در این زمینه اظهار بی اطلاعی کردند.
به گزارش ایرنا، در پایان از یک مجموعه موسیقی در خصوص شهرکرد با یکی از خوانندگان استان رونمایی شد.
2097
انتهای پیام

نظر شما