شناسهٔ خبر: 33042798 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

ایکنا گزارش می‌دهد؛

بخش صنایع دستی نمایشگاه قرآن؛ تجلی کار و سرمایه ایرانی/ گلایه برخی غرفه‎داران

گروه اقتصاد ــ بخش صنایع دستی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن یکی از بخش‎های مهمی است که مصادیق کار و سرمایه ایرانی را به نمایش گذاشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان «رونق تولید» نامگذاری شده است؛ موضوعی که بدون تردید بیش از هر زمان دیگری نیاز جامعه و اقتصاد ایران است. لذا اگر هر ایرانی بتواند به تولید داخلی و کالای ایرانی کمک کند، علاوه بر حمایت از اقتصاد داخلی و پیشرفت کشور، به وظیفه شرعی خود نیز عمل کرده است.
 
متأسفانه یکی از خبرهای متأثرکننده در سال‌های اخیر این است که بازار بسیاری از محصولات دینی و مذهبی در کشور را کشورهای خارجی از جمله چینی‌ها در اختیار گرفته‌اند، در حالی که رهبر معظم انقلاب نیز در سالیان اخیر تأکید زیادی بر مقوله اقتصاد مقاومتی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی داشته‎اند. رهبر انقلاب در سال 92 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند و قطعاً یکی از لوازم تحقق این شعار، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و تولیدکنندگان داخلی است. 
 
شاید در نگاه اول برگزاری یک نمایشگاه قرآنی چنین به ذهن متبادر کند که صرفاً مکانی برای عرضه کتب یا نرم‌افزار‌های قرآنی است اما بیست و هفتمین نمایشگاه بین‎المللی قرآن که از روز شنبه 21 اردیبشت‌ماه در مصلای امام خمینی(ره) آغاز به کار کرده و با چهارم خردادماه ادامه دارد، بخش‌های مختلفی دارد که یکی از این بخش‌ها با عنوان «صنایع دستی» تجلی کار و سرمایه ایرانی را به نمایش گذاشته است. 
 
در این بخش نمونه‌های مختلفی از صنایع دستی و تولیدات داخلی وجود دارد و هر غرفه هم مشتریان خاص خود را داراست. در این بخش محصولات مختلفی از تابلو فرش، محصولات زینتی مذهبی، انگشترهای منقش به آیات قرآن، صنایع دستی، منقش کردن آیات قرآن کریم بر روی سنگ‌های فیروزه‌ای، حکاکی روی شیشه و لیوان، و انواع و اقسام تولیدات دیگر وجود دارد که حمایت از هر کدام از آنها هم می‌تواند مانع واردات کالای مشابه شود و هم موجبات ایجاد اشتغال برای تعداد زیادی از جوانان ایرانی را فراهم کند
 
سیدپویان پیشوایی، مدیر یکی از این غرفه‌ها، با عنوان گالری شایستگان در گفت‎وگو با ایکنا گفت: تولید‌کننده انواع انگشتر و زیورآلات سنتی مذهبی در سراسر کشور هستیم و شش سال تولیدکننده برتر این حرفه شده‌ایم. محل کار و نمایشگاه ما در استان قم است.
 
وی افزود: کار اصلی ما در مورد انواع انگشترهای مذهبی و جواهری است و در واقع یکی از تفاوت‌های ما این است که انحصار تولید انگشترهای سیاه قلم با مجموعه ماست. کلیه محصولات ما 10 سال سابقه دارد. 5 سال است در نمایشگاه قرآن کریم حضور پیدا می‎کنیم. در سال 90 و 91 هم پربازدیدترین غرفه شدیم.
 
بخش صنایع دستی نمایشگاه قرآن؛ تجلی کار و سرمایه ایرانی/ گلایه برخی غرفه‎داران
وی اظهار کرد: منظور از کارهای مذهبی ما منقش کردن انواع آیات و ادعیه‎ها بر روی نگین انگشتر است. همچنین برخی احجار کریمه همانند عقیق را که استفاده از آن در کتب دینی مستحب است مورد استفاده قرار می‌دهیم.
 
پیشوایی در پایان سخنان خود درباره میزان اشتغال‌آفرینی این گالری اظهار کرد: همه اقدامات ما تولید داخل است و با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب شعار امسال را «رونق تولید» تعیین کرده‌اند، این اقدام می‎تواند گامی در راستای تحقق شعار سال باشد. لذا همه مواد مورد استفاده ما داخلی و نقوش مورد استفاده هم ایرانی و اسلامی هستند. نکته دیگر این است که در این کارگاه به صورت مستقیم برای 15 نفر و به صورت غیرمستقیم هم برای حدود 40 نفر شغل ایجاد کرده‌ایم تا از این هنر شریف کسب روزی کنند.
 
مسئول غرفه دیگر با عنوان «گالری فرش امینی» که عمدتاً مشغول فروش تابلو فرش‌های منقش به آیات قرآن است به ما می‌گوید: مشغول تولید و عرضه تابلو فرش‌های تبریز و ابریشم قم هستیم و همگی هم منقش به آیات قرآنی و تولید اساتید برجسته ایرانی است. صفر تا صد محصولات ما داخلی است و در تبریز و قم تولید می‌شوند.
 
وی افزود: بنده از ابتدا کار قرآنی انجام داده‌ام، چراکه معتقدم خیر و برکت کار قرآنی بیشتر است، اما متأسفانه امسال استقبال بسیار ضعیف است و علتش هم برایم روشن نیست چراکه سال‌های قبل استقبال بهتر بود.
 
در غرفه‌ای دیگر از این بخش با عنوان «غرفه معرق بلوط» کارهای قرآنی که کاملاً ساخت دست انسان هستند به فروش می‎رسد. اسماعیلی، مسئول این غرفه، به ایکنا گفت: آیات قرآن و سایر ادعیه مذهبی را در قالب تابلوهای معرق درآورده‎ایم. کار ما ترکیبی و بیشتر هم مختص نمایشگاه قرآن است.
 
وی بیان کرد: کار قرآنی را به میزان بیشتری انجام می‎دهیم، چراکه اقبال به کارهای قرآنی بیشتر است. مردم هم دست‌کم برای مشاهده محصولات از غرفه ما استقبال می‌کنند؛ هرچند ممکن است برخی از آنها به دلیل مشکلات مالی توان تهیه محصولات را نداشته باشند.
 
اسماعیلی در پایان سخنان خود گفت: قیمت کارها از حدود صد هزار تومان تا 1 میلیون تومان است. همه محصولات ساخت داخل است و ضمانت هستند.
بخش صنایع دستی نمایشگاه قرآن؛ تجلی کار و سرمایه ایرانی/ گلایه برخی غرفه‎داران
 
یکی دیگر از غرفه‎هایی که در بخش صنایع دستی جلب توجه می‎کند، غرفه‌ای برای فروش محصولات اسماءالله با عنوان غرفه «تک‌ستاره» است. آقازاده، مسئول این غرفه، به ایکنا، گفت: در این غرفه آیات و ادعیه مذهبی همانند «و ان یکاد» به فروش می‎رسد. چون قیمت محصولات ما مناسب است و از حدود 120 تا 220 هزار تومان است. بنابراین استقبال خوبی از محصولات ما شده است.
 
آنچه در این گزارش به آن اشاره شد، فقط گوشه‎ای از انواع و اقسام نتایج کار و تلاش ایرانی در نمایشگاه قرآن است و بخش‎های مختلف دیگر و با محصولات دیگری وجود دارند که هر شب پذیرای علاقه‎مندان هستند، اما نکته مهم حمایت از افرادی است که عمر و سرمایه خود را صرف حمایت از کار و محصول ایرانی می‎کنند، چراکه برخی از آنان از بی‌توجهی مسئولان گلایه داشتند. 
 
قطعاً اقدام این عزیزان که در راستای حمایت از کار و سرمایه ایرانی گام برمی‎دارند شایسته تقدیر است و جا دارد که مسئولان محترم اقتصادی کشور توجه بیشتری به تولیدکنندگان و دلسوزان داخلی داشته باشند که هر قدم آنها گامی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی اقتصاد کشور و افزایش تولید و اشتغال برای جوانان ایرانی است.
 
یادآور می‌شود بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از روز شنبه 21 اردیبهشت‌ماه 98 در مصلای امام خمینی(ره) آغاز شده و تا چهارم خردادماه ادامه خواهد داشت.
 
انتهای پیام

 

نظر شما