شناسهٔ خبر: 33042722 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

دانشجونگار/۲۸؛

طرح استانی شدن انتخابات اگر یک مزیت داشته باشد صدها عیب دارد

طرح استانی شدن انتخابات اگر یک مزیت داشته باشد، در قبال آن صدها عیب و ایراد دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اخيرا بحث استانی شدن انتخابات مجلس در کشور بر سر زبان‌ها افتاده و طبق معمول عده‌ای موافق و عده‌ای مخالف آن هستند. 

این مسئله سال‌هاست که مطرح شده و از تمام جهات مورد بررسی قرار گرفته است. اما موضوع اصلی این است که آیا این طرح واقعا باعث رشد و شکوفایی بهتر مجلس می‌شود یا نتیجه عكس خواهد داشت و یا این که تاثیری ندارد و مجلس ما همین است که هست.

این پیام بخشی از یادداشت حسین عاکف در شماره نهم نشریه شمارش معکوس است که در ادامه می‌خوانید:

بسیار واضح است که این طرح اگر یک مزیت داشته باشد، در قبال آن صدها عیب و ایراد دارد. این معایب آنقدر زیادند که نمی‌شود به همه آن‌ها پرداخت. از این رو برخی از ایرادهای وارده را بررسی می‌کنیم.

یکی از اصلی‌ترین ایرادات بزرگ این طرح کاهش شناخت مردم از نامزدهای انتخاباتی مجلس است. در این صورت اگر بخواهیم با عقل و منطق پیش برویم و نماینده اصلح را انتخاب کنیم، دچار مشکل خواهیم شد. ایراد بزرگ بعدی کاهش مشارکت در انتخابات است، که در پی کاهش شناخت مردم به وجود می‌آید. 

کاهش شناخت از افراد، منجر به کاهش رأی خواهد شد و چه بسا در یک استان شهرهایی هستند که بین مردمشان اختلاف نظر وجود دارد(بدون تعارف نمی‌توان منکر این موضوع شد) و اگر شخصی از یک شهر کاندیدا شود، قطعا مردم شهر مخالف به آن شخص رای نخواهند داد و حتی ممکن است باعث ایجاد اختلافات قومی و تنش‌های اجتماعی هم بشود. زیرا در یک استان ممکن است قومیت‌های مختلفی وجود داشته باشند که سلیقه‌هایشان با هم متفاوت است. 

از این‌ها که بگذریم هزینه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی هم بسیار بیشتر خواهد شد. زیرا علاوه بر شهر خود، باید در کل استان تبلیغات داشته باشد تا بتواند رای بیاورد. مشکل بعدی بی‌پاسخ ماندن خواسته‌های مردم و عدم توجه کافی به مناطق پیرامونی شهرستان‌ها و منطق دور افتاده است.

با استانی شدن انتخابات، بالطبع فقط مرکز استان مورد توجه قرار می‌گیرد و دیگر مناطق به دست فراموشی سپرده می‌شوند و یا کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود.

حسین عاکف نویسنده این یادداشت در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: از دیگر ایرادهای بسیار مهم این طرح افزایش لابی‌گری در انتخابات است. این مورد هم ناشی از کاهش شناخت مردم از افراد و در نتیجه لیستی شدن نامزدها و افزایش لابی‌گری و  زدوبند برای ورود به لیست‌های خاص است. 

وی ادامه داد: مشکلی که هم اکنون نیز کلان شهر‌ها درگیر آن شده‌اند و نامزدها برای ورود به مجلس باید وارد لیست خاص شوند. با این کار دیگر شهرهای کشور نیز درگیر آن شده و کیفیت نمایندگان مجلس کاهش می‌یابد.

عضو هیئت تحریریه نشریه دانشجویی شمارش معکوس اظهار کرد: افزایش تاثیر مرکز استان و کاهش نقش دیگر شهرستان‌ها در روند انتخابات از جمله ایرادات این طرح است و همچنین مبهم بودن نحوه برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای‌ است که معلوم نیست قرار است چگونه صورت پذیرد. به طور مثال اگر یک نفر از مجلس خارج شود، کل استان دوباره باید پای صندوق بیایند تا یک نفر وارد مجلس شود. 

مسئول کمسیون سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در کل باید گفت ایرادها بسیارند و این تنها بخش کوچکی از ایرادات وارده بود که بررسی شد. در ضمن گفتنی است این کار با قانون اساسی کشور مغایرت دارد و شورای نگهبان نیز یک بار این طرح را رد کرده است.

عاکف در پایان تصریح کرده: هرچند از نمایندگان مجلس ما هیچ کاری بعید نیست امید‌وارم چنین طرح‌هایی که در تضاد با مصلحت کشور است مطرح نشده و مورد تایید نمایندگان مجلس قرار نگیرد.

انتهای پیام/۴۱۰۸/ن

نظر شما