شناسهٔ خبر: 33042593 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همدلی | لینک خبر

روحانی بار دیگر از «رفراندوم» سخن به میان آورد و «اختیارات ویژه» را برای جنگ اقتصادی، ضروری دانست؛

صاحب‌خبر -
رویای رئیس‌جمهور، کابوس مخالفان
همدلی| گروه سیاسی ـ ماه مبارک رمضان امسال مصادف با شدیدتر شدن مناقشات بین دولت‌های ایران و آمریکا و تهدید‌های لفظی مقام‌های دوکشور شده است. در کنار آن می‌توان گفت دیدارهای رئیس جمهور در این ماه با اهالی حوزه‌های گوناگون اجتماعی و سیاسی نیز بیش از هر زمان دیگری خبرساز شده است.
روحانی شامگاه یکشنبه در دیدار با جمعی از دانشجویان و جوانان گفت: «حضور نسل جوان و تلاش برای استفاده از ظرفیت‌های استفاده‌نشده قانون اساسی راه‌حل مشکلات است و قانون اساسی ما ظرفیت‌های بالایی دارد که یکی از آنها اصل 59 است که می‌گوید اگر در یک مساله مهم فرهنگی، اجتماعی یا سیاست خارجی، اختلاف نظر داریم، می‌توانیم پای صندوق آرا برویم تا مردم نظر دهند. طبق این اصل و در مسائل اساسی نمایندگان ملت در مجلس می‌توانند تصمیم بگیرند تا موضوع به رای عمومی گذاشته شود و مشکل حل شود».
«حسن روحانی» طی 6 سال دوران ریاست جمهوری‌اش برای چندمین بار است که از «رفراندوم» سخن می‌گوید و البته هربار به کلی‌گویی بسنده کرده و توضیح شفافی نداده که منظورش از رفراندوم و آرای عمومی برای تغییر در کدام حوزه است؟
روحانی همچنین در ساعات پایانی شامگاه دوشنبه در دیدار با جمعی از روحانیون و فضلای حوزه گفت: «همانگونه که در جنگ ۸ ساله اختیارات ویژه‌ای را از امام راحل گرفته و توانستیم جنگ را اداره کنیم و حتی موفقیت‌های بسیاری را به دست آوریم امروز هم به چنین اختیاراتی نیاز داریم».
اشاره روحانی به اختیارات مرحوم «هاشمی‌رفسنجانی» از رهبر فقید جمهوری اسلامی، آیت‌الله‌العظمی خمینی(ره) بود که بنا بر آن اختیارات، فرماندهی کل نیروهای مسلح که طبق قانون از اختیارات رهبری است به مرحوم هاشمی‌رفسنجانی محول شده بود و حالا روحانی با توجه به شرایط فعلی که می‌توان آن‌را جنگ اقتصادی نامید؛ برای مدیریت چنین جنگی، اختیارات ویژه می‌خواهد که منوط به تایید رهبری است.
اما با توجه به دخالت دستگاه‌های موازی که رسما با دولت مخالفت می‌کنند و همچنین قدرت بسیاری هم دارند، بعید به‌نظر می‌رسد که روحانی بتواند برای پیشبرد اهداف دولت، اختیارات ویژه‌ای بگیرد.
برای مثال در همین موضوع رفراندوم که رئیس جمهور بارها آن را بر زبان رانده، شمار بسیاری از مخالفان دولت حملات بسیار تندی به روحانی کرده و اعلام کرده‌اند که در شرایط فعلی هیچ نیازی به رفراندوم نیست و این کار بازی در زمین دشمن است و در صدر این حمله‌کنندگان، رسانه‌های 3 هزار و پانصد تیراژی که اتفاقا بودجه‌های کلانی به‌خود اختصاص می‌دهند، قرار دارند.
شاید بهتر باشد که ریاست محترم جمهوری پس از 6 سال که گه‌گاه سخن از همه‌پرسی به میان می‌آورد، یک بار با شفافیت به مردم بگوید که رفراندوم را در چه حوزه‌ای لازم می‌داند و اساسا با چه سازوکار و دلایلی می‌تواند این همه‌پرسی را برگزار کند؟
برخی ناظران بر این باورند که سخنان روحانی درباره همه‌پرسی و اکنون اختیارات ویژه به مواقعی باز می‌گردد که او و دولتش در موضع دفاعی قرار می‌گیرند و برای خروج از این وضعیت نیاز به وضعیت تهاجمی دارند تا بتوانند منتقدان را قدمی به عقب برانند.
فارغ از این موارد، همه‌پرسی همانطور که در قانون اساسی به آن اشاره شده و همانطور که در سال 1368 از آن استفاده شده، ظرفیتی از ظرفیت‌های مغفول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که استفاده از آن‌ها نه‌تنها منعی ندارد بلکه به‌واسطه ذکر آن در قانون اساسی، از حقوق اساسی مردم ایران است.
مانند دوران جنگ به اختیارات ویژه نیاز داریم
به گزارش ایسنا، حسن روحانی رئیس جمهور شامگاه دوشنبه در دیدار با جمعی از علما و شخصیت‌های حوزوی با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره قدرت‌های بزرگ به دنبال این بودند که حکومت اسلامی به مفهومی که امام راحل و علما دنبال می‌کردند، بوجود نیاید، تاکید کرد: قدرت‌های بزرگ می‌دانستند با پیروزی این انقلاب منافع آنها در منطقه و جهان به خطر می‌افتد و رو در روی آنها خواهد ایستاد.
رئیس جمهوری با اشاره به شرایط پیچیده کنونی تاکید کرد: کسانی در کاخ سفید هستند که طی ۴۰ سال گذشته همیشه علیه جمهوری اسلامی ایران و نظام اسلامی عمل می‌کردند و راه مقابله با کشور ما را فشار و جنگ می‌دانستند و امروز همه این افراد در کاخ سفید یکجا جمع شده‌اند.
روحانی با تاکید بر اینکه خوشبختانه مردم باور دارند که در این برخورد و تنش ما آغازگر نبودیم، افزود: دشمن همواره به دنبال این بود که ما آغازگر باشیم و یکی از اقداماتی که از این دولت در تاریخ ثبت خواهد شد، همین مهم است که جمهوری اسلامی ایران آغازگر تنش نبود.
وی ادامه داد: البته برخی نیز در کشور با استدلال و دلایلی به دنبال این بودند که ما از برجام خارج شویم و ایستادگی در این زمینه هم کار سختی بود.
روحانی با اشاره به احاطه و اطلاعات کافی دولت بر شرایط اقتصادی مردم و توجه به اقشار آسیب‌پذیر، گفت: تلاش دولت همواره این بوده که به وضعیت این قشر آسیب پذیر جامعه رسیدگی نماید و ۵۰۰ میلیارد تومان برای یاری این قشر جامعه اختصاص دادیم تا با پرداخت مبلغ ۱۰۰ هزار تومان و بالاتر فشار و مشکلات آنها کمتر شود.
رئیس جمهوری افزود: برخی‌ها در زمینه مشکلات اقتصادی کارآمدی دولت را مطرح می‌کنند، اما چطور همین دولت در دوره یازدهم توانست تورم را مهار و رشد اقتصادی را ارتقاء دهد. لذا کارآمدی دولت فرقی با گذشته نکرده و ما همان دولت هستیم، اما در دوره یازدهم مردم امیدوار بودند که مشکلات‌شان حل و فصل می‌شود، اما در این دوره و به هر دلیل مقداری امید مردم نسبت به رفع مشکلات کمتر شده است، لذا همه برای ارتقای امید و نشاط اجتماعی مسوولیت سنگینی دارند.
روحانی کاهش درآمد دولت و محدود شدن ارتباطات بانکی با دنیا را از جمله مشکلات موجود دانست و اظهار داشت: ۸۷ درصد گردش پول دنیا با دلار انجام می‌شود و امروز گردش تجاری با دلار برای کشورمان به شکلی یک جانبه و غیرقانونی تحریم است.
رئیس جمهوری یادآور شد: اگر چه امروز مردم در زندگی خود احساس سختی و مشکل می‌کنند، اما دولت با اقدامات خود اجازه نداده که کالاهای ضروری که برای مردم حساسیت دارد، با کمبود مواجه شود.
روحانی با تاکید بر اینکه امروز برای مدیریت بهتر شرایط نیازمند تمرکز قدرت و تصمیم گیری هستیم، اظهار کرد: در دوران جنگ تحمیلی نیز در مقطعی که با مشکل مواجه شدیم، شورای عالی پشتیبانی جنگ ایجاد شد و همه اختیارات در دست این شورا بود و حتی مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه نیز در تصمیم‌گیری آن شورا دخالتی نداشتند و امروز هم در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم.
رئیس جمهوری تصریح کرد: همانگونه که در جنگ ۸ ساله اختیارات ویژه‌ای را از امام راحل گرفته و توانستیم جنگ را اداره کنیم و حتی موفقیت‌های بسیاری را به دست آوریم امروز هم به چنین اختیاراتی نیاز داریم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه امروز وارد دوره و صحنه جدیدی شده‌ایم، اظهار داشت: خوشبختانه امروز اتفاق نظر داریم که باید در برابر آمریکا و تحریم بایستیم و در این زمینه هیچ اختلاف نظری بین مردم و مقامات کشور وجود ندارد.
روحانی با اشاره به اینکه بنده طرفدار مذاکره و دیپلماسی هستم، اما انجام آن را در شرایط کنونی به هیچ عنوان قبول ندارم، گفت: در مهرماه سال گذشته در جریان سفر به سازمان ملل، ۵ نفر از رهبران معروف دنیا واسطه شدند که با رئیس جمهور آمریکا مذاکره کنیم و سال پیش از آن نیز وزارت خارجه آمریکا ۸ بار درخواست مذاکره داد، اما شرایط امروز به هیچ عنوان شرایط مذاکره نیست و امروز شرایط ما شرایط مقاومت و ایستادگی است.
روحانی تصریح کرد: راه پیش رو را به هیچ عنوان بن‌بست نمی‌بینم و طی هفته‌های گذشته به‌خاطر وحدت و برنامه‌ریزی درست توانسته‌ایم از شرایط بسیار سختی عبور کنیم و امروز شرایط ما به مراتب از شرایط هفته‌های گذشته مناسب‌تر است.
رئیس جمهوری تاکید کرد: برای اینکه بتوانیم به اهداف بلند خود دست پیدا کنیم و مشکلات کمتر شود همه باید متحد و همنوا باشیم و همه باید احساس کنیم که در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم و یکدیگر را یاری کنیم.
استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد. طراحی و اجرا توسط: هنر رسانه

برچسب‌ها:

نظر شما