شناسهٔ خبر: 33042482 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بهاروند: فشردگی مسابقات لیگ دلیل حذف استقلال و پرسپولیس نبود/باید کانون های هواداری فعلی را منحل کرد/کانال های هواداری باید زیر نظر باشگاه ها باشند

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از اتمام لیگ برتر فوتبال حیدر بهاروند رئیس سازمان لیگ برتر فوتبال برخی سوالات و ابهامات در راه برگزاری یگ برت فئوتبال را در گفتگئوی اختصاصی باباشگاه خبرنگاران جوان تشریح کرد .

متن گفتگو به شرح زیر است:

به عنوان رئیس سازمان لیگ چه ارزیابی از نحوه برگزاری هجدهمین دوره لیگ برتر دارید؟

تمام اهالی فوتبال شاهد هستند که امسال لیگ خوب، باکیفیت و منظمی داشتیم که تا هفته بیست و نهم چهار تیم مدعی قهرمانی بودند و در نهایت تعداد مدعیان قهرمانی به ۲ تیم رسید. ما هم ۲ جام قهرمانی پیش بینی کرده بودیم و آن‌ها را به جم و اصفهان بردیم. لیگ مان شرایط خوبی داشت، اما به هر حال کمبود‌هایی هم وجود داشت. لیگ مان جذاب و پرتماشاگر بود و این جذابیت خاص سبب شد تا دقیقه ۹۰ تکلیف تیم قهرمان مشخص نباشد.

بهاروند:فشردگی مسابقات لیگ دلیل حذف استقلال و پرسپولیس نبود/باید کانون های هواداری فعلی را منحل کرد/کانال های هواداری باید زیر نظر باشگاه ها باشند

تیم های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا به فشردگی رقابت های لیگ برتر اعتراض داشتند و هواداران استقلال و پرسپولیس عامل حذف تیمشان را  این موضوع می دانند.

برای تدوین برنامه‌های یک فصل لیگ برتر با سرمربیان تیم‌ها جلسه تشکیل می‌شود و سعید فتاحی با مربیان تیم‌هایی که در لیگ قهرمانان آسیا بودند برای برنامه ریزی رقابت‌ها مشورت کرد و هماهنگی‌های لازم را انجام داد. البته این فشردگی تنها به سازمان لیگ مربوط نمی‌شود. مجبور بودیم برای کمک به تیم ملی و حضور این تیم در جام ملت‌های آسیا بین ۲ نیم فصل لیگ، بازی‌ها را ۵۰ روز تعطیل کنیم و از طرفی نباید ۲ فصل مسابقات به وهم وصل می‌شد. باید بین لیگ هجدهم و نوزدهم فاصله می‌انداختیم تا تیم‌ها ضمن استراحت برای فصل بعدی بازیکن جذب کنند. از طرفی این برنامه ریزی سال پیش هم بود و دیدید تیم‌های ما در لیگ قهرمانان خوب نتیجه گرفتند. ذوب آهن هم با وجود برنامه فشرده در رقابت‌های فصل جاری لیگ قهرمانان نتایج خوبی گرفته است و حتی در دور برگشت لیگ برتر هم با وجود حضور بین تیم‌های انتهای جدول در نهایت ششم شد. من نمی‌گویم فشردگی رقابت‌ها روی کیفیت تیم‌ها تاثیر ندارد، اما این تاثیر به حدی نبود که منجر به حذف استقلال و پرسپولیس در مرحله گروهی لیگ قهرمانان شود. امیدوار بودیم و یقین داشتیم این ۲ تیم می‌توانند به مراحل حذفی لیگ قهرمانان صعود کنند، اما این اتفاق رخ نداد.

در ماه های اخیر کشورهای غرب آسیا خواستار تغییر تقویم رقابت های لیگ قهرمانان و انطباق آن با تقویم رقابت لیگ های این منطقه شده اند. آیا AFC با چنین درخواستی موافقت می کند؟

در حال حاضر باید این برنامه را ادامه دهیم اما تمام کشورهای منطقه غرب آسیا اعتقاد دارند شرایط باید به شکلی باشد که آنها نسبت به کشورهای شرق قاره ضرر نکنند. جلسات زیادی هم تاکنون انجام شده و خودم یک بار به قطر رفتم و با مسئولان فدراسیون این کشور و لیگ ستارگان صحبت کردم. ما باید نظراتمان را جمع بندی کرده و به AFC ارائه بدهیم. فکر می کنم با توجه به صحبت هایی که در این جلسات مطرح شده AFC نظر کشورهای غرب آسیا را لحاظ کند. شرایط ما با شرق آسیا متفاوت است. مثلا آنها تعطیلی های خاص کشورهای غرب آسیا را ندارند و در اوایل فصل تابستان هم می توانند بازی هایشان را برگزار کنند. فدراسیون فوتبال ایران، عربستان، قطر، امارات و حتی ازبکستان با هم هماهنگ هستند. کنفدراسیون هم اعلام کرده کشورهای غرب آسیا درباره برنامه مدنظرشان به جمع بندی برسند تا از این طریق در تقویم به آنها کمک شود. این موضوع هم تا حد زیادی نهایی شده است و باید صورت جلسات فدراسیون کشورهای غرب آسیا در اختیار AFC قرار بگیرد. بی شک مسئولان قاره با تغییر تقویم مسابقات به سود کشورهای غرب آسیایی عمل می کنند.

نظرتان درباره اشتباهات داوری در لیگ هجدهم و تاکید تیم ها روی لزوم استفاده از VAR چیست؟

هیچکس نمی تواند منکر اشتباهات داوری در فوتبال بشود و این موضوع هم در فوتبال ایران و دنیا جدید نیست. بحث VAR را به صورت جدی پیگیری می کنیم و مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون طبق زمانی که درباره این موضوع گذاشته تاکید دارد باید از فصل آینده از سیستم VAR استفاده شود. می گویند در فوتبال اروپا اشتباهات داوری وجود ندارد اما شاهد بودید که با وجود استفاده از VAR در جام جهانی، لیگ قهرمانان اروپا و لیگ کشورهایی مانند ایتالیا، آلمان و اسپانیا همچنان اشتباهات داوری در برخی بازی ها رخ می دهد. بی شک هیچ عمدی در کار داوران نیست. من خودم مدیرعامل باشگاه خیبر خرم آباد بودم و در آخرین بازی مان در لیگ به دلیل اشتباه داوری به لیگ دسته دوم سقوط کردیم اما به دلیل اینکه می دانستیم ایم موضوع عمدی نیست، هیچ اعتراضی به داوری نکردیم. اگر آن اشتباه نبود خیبر همچنان در لیگ یک بازی می کرد و حق استان لرستان از بین نمی رفت. به هر حال اشتباهات داوری اجتناب ناپذیر است و ما هم سعی کردیم با استفاده از 2 داور پشت دروازه وضعیت را بهتر کنیم. به همین دلیل دنبال استفاده از VAR هستیم تا این اشتباهات به کمترین حد برسد و حقی از تیمی ضایع نشود. از طرفی از اشتباهات داوری یک تیم تنها سود نبرده و یک تیم هم صرفا ضرر نکرده است. سود و زیان برای تیم ها برابر بوده است. هرچند استفاده از VAR نیاز به صرف هزینه و فراهم کردن زیر ساخت دارد اما باید باشگاه ها، وزارت ورزش و جوانان حتی دولت کمک کنند تا این بحث به شکل خوبی انجام شود.

بهاروند:فشردگی مسابقات لیگ دلیل حذف استقلال و پرسپولیس نبود/باید کانون های هواداری فعلی را منحل کرد/کانال های هواداری باید زیر نظر باشگاه ها باشند

منشاء راه افتادن بحث مهندسی بازی ها، فعالیت برخی کانال های هواداری مجازی بوده است. چه راهکاری برای حل این معضل دارید؟

جلساتی با ارکان قضائی فدراسیون فوتبال به ویژه کمیته اخلاق برگزار کرده ایم و به این نتیجه رسیدیم که باید کانون های هواداری فعلی منحل  شوند و با قانونمند شدن زیرنظر  معاونت فرهنگی باشگاه ها فعالیت کنند تا سازمان لیگ، فدراسیون فوتبال و افکار عمومی بداند با چه کسی طرف است.  بحث فضای مجازی را هم نهادهای قضائی و تورک(رئیس کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال) پیگیری می کنند تا با انحلال آنها تمام کانال ها در فضای مجازی زیرنظر باشگاه ها فعالیت کنند. برخی باشگاه ها ادعا می کنند فعالیت کانون های هواداری زیرنظر آنها نیست درحالیکه ما این موضوع را قبول نمی کنیم و هوادار و لیدر هم متعلق به باشگاه است. لیدرهای خوبی در ایران داریم که بسیاری از آنها زحمت می کشند اما باید یک نفر این لیدرها را زیرنظر گرفته و آنها را کنترل کند تا کسی سوء استفاده نکند.  باید این لیدرها و کانون های هواداری زیرمجموعه معاونت فرهنگی باشگاه ها باشند و رئیس این کمیته هم به عنوان رئیس کانون کار کند. این موضوع برای خود لیدرها و مشوقان تیم ها هم خوب است و وضعیتشان مشخص می شود تا هر اتفاقی رخ داد به گردن لیدر نیفتد. با این روش جدید و قانونمندی کانون ها شرایط بهبود می یابد.

سعید فتاحی اعتقاد دارد ادمین این کانال های در خارج از کشور فعال هستند. آیا تاکنون این ادمین ها را شناسایی کرده اید؟

این موضوع در حوزه اختیارات سازمان لیگ نیست بلکه آن را به کمیته اخلاق، نهادهای نظارتی و پلیس  فتا ارجاع داده ایم.

این روزها بحث ۵۰-۵۰ شدن ظرفیت جایگاه تماشاگران ورزشگاه نقش جهان اصفهان برای دیدار نیمه نهایی جام حذفی بین پرسپولیس- سپاهان حواشی زیادی راه انداخته است و سپاهانی ها اعتقاد دارند این موضوع پیش از این اجرا نمی شده است؟

روی اجرای این قانون اصرار داریم و هیچ باشگاهی نمی‌تواند برای سازمان لیگ تعیین تکلیف کند. این قانون برای همه است و در حال حاضر هم تصویب نشده است. سال گذشته تصویب شده و آئین نامه اش برای تمام باشگاه‌ها ارسال شده است. در تمام بازی‌های جام حذفی این ۲ فصل هم اجرا شده، اما روی سایت سازمان لیگ قرار نگرفته است. آیا یک باشگاه در بازی‌هایی که میهمان بوده اندازه ۵۰ درصد ظرفیت ورزشگاه تماشاگر داشته که ما آن‌ها را راه نداده باشیم؟ هر تیمی به این اندازه تماشاگر داشته باشد اجازه دادیم هوادارانش وارد ورزشگاه شوند. این آئین نامه در مرداد ۹۶ تصویب شده است. اشتباه کردیم که آئین نامه را روی سایت قرار ندادیم. اجرا شدن قانون ۵۰-۵۰ تنها برای بازی سپاهان- پرسپولیس نیست. این بازی تک حذفی است و باشگاهی که میزبان می‌شود باید امتیازی را هم برای تیم مقابل درنظر بگیریم. استقلال و پرسپولیس در هر شهری تماشاگر دارند، اما در لیگ برتر تنها ۱۰ درصد ظرفیت ورزشگاه‌ها را به هواداران این تیم‌ها می‌دهیم، اما در بازی‌های جام حذفی باید قانون ۵۰-۵۰ را اعمال کنیم. اگر ببینیم قانون خوبی نیست، سال آینده در جلسه هیئت رئیسه سازمان لیگ درباره تغییر آن بحث و تبادل نظر می‌کنیم، اما در این فصل لازم الاجرا است. هم امسال و هم سال گذشته آئین نامه را برای تمام باشگاه‌ها و همین تیم سپاهان ارسال کردیم و من نمی‌دانم مسئولان این باشگاه چگونه می‌گویند آن را ندیده ایم. البته شاید به دلیل تغییرات مدیریتی‌ای که باشگاه سپاهان در سال‌های اخیر داشته شاید این موضوع به مدیران جدیدش اطلاع داده نشده باشد.

شورای تامین استان اصفهان اعلام کرده است با قانون ۵۰-۵۰ نمی تواند امنیت این بازی را تضمین کند و باید برای بازی سپاهان- پرسپولیس قانون ۹۰ به ۱۰ اعلام شود. درباره این موضوع چه نظری دارید.

قانون ۹۰ به ۱۰ برای بازی‌های لیگ برتر است که بازی‌ها به صورت رفت و برگشت برگزار می‌شود، اما دیدار‌های جام حذفی تک بازی است و شرایط آن با لیگ برتر متفاوت است. اگر یک تیم در بازی‌های جام حذفی به میزان ۵۰ درصد ظرفیت ورزشگاه، تماشاگر داشته و ما اجازه ندادیم تماشاگرانش وارد ورزشگاه شوند اعلام کند. با این وجود اگر هواداران سپاهان یا پرسپولیس ۵۰ درصد ظرفیتی که برای آن‌ها در نظرگرفته شده است پر نکنند، نمی‌توانیم ۲۰ یا ۳۰ هزار هوادار را پشت درب‌های ورزشگاه نگه داریم و استادیوم خالی باشد. این موضوع منطقی نیست. در همین بازی‌های لیگ برتر تیم میهمان حتی نتوانسته ۱۰ درصد ظرفیت خود را پر کند و ما هم تصمیم گرفتیم صندلی‌های خالی را به تماشاگران تیم میزبان که پشت در مانده بودند بدهیم. سازمان لیگ نگاه برابری به تمام باشگاه‌ها دارد و همه را در یک طرار می‌بیند. تمام باشگاه‌ها محترم هستند، اما باید قانون را اعمال کنیم. آئین نامه برگزاری رقابت‌ها ۴، ۵ صفحه است و مگر می‌شود مدیران باشگاه‌ها این بند را ندیده یا از آن بی اطلاع باشند؟ شاید هم ما تاکنون به مسابقه حساسی مانند سپاهان- پرسپولیس در جام حذفی برخورد نکرده باشیم که ۲ تیم تماشاگران زیادی داشته باشند.

در ماه های اخیر در کنار اظهارات جنجالی برخی بازیکنان و مربیان فوتبال، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم به بحث های فوتبالی ورود کرده اند که چندان به حوزه کاری آنها مرتبط نیست. آیا در جلساتی که تاکنون با نماینده مجلس داشته اید درباره این موضوع هم صحبت کرده اید؟

من نمی توانم نسبه به حیطه کاری نمایندگان مجلس و وطایف آنها صحبت کنم اما با توجه به اینکه مردم هر حوزه انتخابی خواسته هایی از نمایندگان خود دارند، آنها هم صحبت هایی را مطرح می کنند. البته اعتقاد دارم هرچه دخالت سیاست در فوتبال کمتر باشد به سود ورزش است و بهره برداری تبلیغاتی به سود فوتبال نیست. درباره فوتبال باید فوتبالی ها نظر بدهند. همانگونه که نمایندگان به مردم پاسخگو باشند، ما هم اگر نمایندگان سوالی طرح کنند، پاسخگو خواهیم بود.

به نظر می رسد نهادهای قضائی فدراسیون فوتبال باید با بازیکنان و مربیانی که با اظهاراتشان جو را ملتهب می کنند، برخورد قاطعانه تری داشته باشد.

سازمان لیگ گزارش تخلف ها را در اختیار ارکان قضائی فدراسیون قرار می دهد و مسئولان این کمیته ها هم طبق قانون اقدام می کنند تا از تکرار چنین تخلفاتی جلوگیری شود. برای اینکه اتفاق خاصی در بازی های لیگ برتر، لیگ یک و لیگ دو نیفتد در هفته های اخیر جلسات متوالی ای با مسئولان کمیته اخلاق و انضباطی برگزار کردیم و دیدید بحث خاصی نسبت به تبانی ایجاد نشد.

درباره ممنوعیت برگزاری اردوی خارجی از سوی تیم های لیگ برتری توضیح می دهید؟

این موضوع تاکنون به صورت رسمی به سازمان لیگ ابلاغ نشده اما با توجه به شرایط اقتصادی کشور و اینکه ایران، کشوری چهار فصل است تیم ها می توانند جای برگزاری اردوی خارجی در کشورمان بهترین مکان ها را برای برگزاری اردو پیدا کنند. این موضوع به باشگاه ها توصیه شده اما تاکنون هیچگونه قانونی درباره آن به تصویب نرسیده است.

درباره سخت گیری های فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نسبت به جذب بازیکن و مربیان خارجی هم  صحبت کنید.

قانون قبلی همچنان وجود دارد و هیچ برنامه ای برای تغییر این قانون نداریم. قانون قبلی جذب بازیکن خارجی نواقصی داشت که به فوتبال ایران آسیب می زد اما قانون جدید بهتر و جمع و جورتر است. به همین دلیل هر بازیکنی نمی تواند به راحتی وارد فوتبال ایران شود. فوتبالیست های باکیفیت باید به لیگ ایران بیایند. همچنان بازیکنانی می توانند به ایران بیایند که در 2 فصل اخیر ملی پوش بوده یا در لیگ دسته اول و دوم  اروپایی یا آمریکای جنوبی و بالاترین سطح لیگ های آفریقایی و آسیایی بازی کرده باشند. به صورت مثال در مورد بازیکنان برزیلی باید بگویم تیم های ایرانی در کنار جذب بازیکنان لیگ دسته اول و دوم این کشور می توانند از لیگ های ایالتی برزیل هم بازیکن جذب کنند. همین کی روش استنلی که اکنون آقای گل ایران است، از لیگ ایالتی برزیل به ایران آمد. در زمان ورود او به ایران، جو منفی زیادی علیه سازمان لیگ و ذوب آهن ایجاد شد اما همه دیدند او چه کیفیتی دارد.

بهاروند:فشردگی مسابقات لیگ دلیل حذف استقلال و پرسپولیس نبود/باید کانون های هواداری فعلی را منحل کرد/کانال های هواداری باید زیر نظر باشگاه ها باشند

درباره زمان شروع، تاریخ نقل و انتقالات و تعداد بازیکنانی که باشگاه ها می توانند برای لیگ نوزدهم در فهرست خود قرار بدهند، صحبت کنید.

دنبال این هستیم لیگ نوزدهم را از ۱۰ مرداد شروع کنیم. متاسفانه پیش از این نقصی در قانون وجود داشت و طبق آن اگر تیمی ۲ هفته در بازی‌ها شرکت نمی‌کرد ما آن تیم را از جدول رقابت‌ها کنار می‌گذاشتیم، اما از این فصل طبق مصوبه هیئت رئیسه سازمان لیگ هریک از تیم‌های لیگ برتر باید ۱۴ روز پیش از شروع بازی‌ها ۱۴ بازیکن را به سازمان لیگ معرفی کند در غیر این صورت از جدول مسابقات کنار گذاشته می‌شود و تیم دیگری را جایگزین آن می‌کنیم. این فرصت برای تیم‌های رده پایین‌تر ۱۰ روز است. سال پیش شاهد بودید تیم‌های نفت تهران و سیاه جامگان با شرکت نکردن در لیگ یک و راه آهن و صبا در لیگ دسته دوم چه آسیبی به رقابت‌های این ۲ لیگ زدند و لیگ را ناقص کردند. تمام اهالی فوتبال از این قانون بسیار خوب استقبال کردند. نقل و انتقالات هم از ۱۶ خرداد تا ۶ شهریور است. تیم‌های لیگ برتر می‌توانند ۱۸ بازیکن بالای ۲۵ سال، ۳ بازیکن زیر ۲۵ سال از تیم خودشان، ۹ بازیکن زیر ۲۳ سال، ۱۵ بازیکن رده سنی امید و ۱۵ بازیکن جوانان در فهرست داشته باشند. در لیگ یک هم تیم‌ها می‌توانند ۲۱ بازیکن آزاد، بازیکن زیر ۲۵ سال از تیم خودشان، ۹ بازیکن زیر ۲۳ سال، ۱۵ بازیکن رده سنی امید و ۱۵ بازیکن جوانان در فهرست خود قرار بدهند. در واقع هر باشگاه لیگ برتری ۶۰ بازیکن و دسته اول ۶۳ بازیکن دارد. توصیه می‌کنم باشگاه‌ها در بحث استفاده از بازیکنان امید و جوانان نفرات مستعدی را به خدمت بگیرند که بتوانند به آن‌ها کمک کنند.

آیا برای تدوین برنامه لیگ برتر با مارک ویلموتس، سرمربی جدید تیم ملی هم جلسه ای برگزار می کنید؟

بی شک نظرات ویلموتس یا هر فرد دیگری که سرمربی تیم ملی شود می‌گیریم و طبق تقویم فیفادی و AFC برنامه لیگ را تدوین می‌کنیم. فکر می‌کنم درخواست‌های ویلموتس هم در همان برنامه قرار بگیرد. برای اینکه تیم امید هم حضور قدرتمندانه‌ای در رقابت‌های انتخابی المپیک داشته باشد، برنامه بازی‌های این تیم را هم پیش بینی کرده ایم و امیدواریم پس از ۴۴ سال تیم امید به المپیک صعود کند.

در فاصله حدود ۱۲ روز تا برگزاری فینال جام حذفی همچنان تکلیف میزان این بازی نامشخص است. آیا بهتر نیست سازمان لیگ مانند تمام دنیا پیش از آغاز جام حذفی میزبان دیدار فینال را مشخص کند؟

من هم اعتقاد دارم باید محل برگزاری فینال جام حذفی پیش از آغاز این رقابت‌ها مشخص شود. به صورت مثال اگر ورزشگاه آزادی یا یادگام امام تبریز میزبان فینال بود، حتی اگر تیم‌های همین ۲ شهر فینالیست شدند باز هم بازی در همین ورزشگاه برگزار شود. پیش از این مصوب کرده بودیم برای گرامی داشت روز آزادسازی خرمشهر فینال جام حذفی در ورزشگاه این شهر برگزار شود، اما با توجه کیفیت نامطلوب زمین این ورزشگاه تیم‌ها از آن ناراضی بودند. تلاش زیادی برای بهبود کیفیت زمین انجام دادیم، اما آنچه که مدنظرمان بود نشد. امسال هم زمان فینال جام حذفی ۱۲ خرداد است و در آن زمان آب و هوای خرمشهر بسیار گرم است. به همین دلایل نتوانستیم بازی را در این ورزشگاه برگزار کنیم. اکنون هم سه تا چهار شهر را رصد کرده ایم که انشالله به زودی محل برگزاری فینال را اعلام می‌کنیم چراکه اگر اکنون اعلام کنیم احتمال دارد تیم‌ها بگویند به آن ورزشگاه نمی‌آییم. به صورت مثال وقتی نام ورزشگاه امام رضا (ع) مطرح شد مسئولان باشگاه داماش گیلان اعتراض کردند. در حالیکه اگر قرار باشد هر شهری انتخاب می‌شود تیم‌ها اعتراض کنند باید بازی را خارج از کشور برگزار کنیم که هیچ وقت چنین کاری انجام نمی‌دهیم. اگر بازی فینال در مشهد برگزار شد، باشگاه داماش ظرفیت ۵۰ درصدی خودش را پر کند و کاری به هواداران تیم مقابل نداشته باشد.

آیا داماش گیلان در صورت کسب قهرمانی جام حذفی می تواند فصل آینده در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند؟

حضور در لیگ قهرمانان آسیا به کسب الزام های حرفه ای نیاز دارد و این موضوع دست سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال نیست. حتی تیم هایی مانند استقلال و پرسپولیس که لیگ برتری هستند و نسبت به داماش زیرساخت های حرفه ای تر و امکانات بهتری دارند، به سختی توانستند مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کنند. دریافت این مجوز هم نیاز به تائید نمایندگان AFC دارد.

درباره درآمدهای سازمان لیگ و تیم های لیگ برتری هم از محل درآمدهای ناشی از تبلیغات محیطی صحبت کنید. بحثی که در سال های اخیر جنجال های زیادی به همراه داشته است و بارها سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال با شرکت مجری تبلیغات محیطی وارد بحث شکایت کشی شده اند.

با توجه به اینکه در سال‌های قبل روش اجرای تبلیغات محیطی، روش خوبی نبود سازمان لیگ نتوانست در سال‌های اخیر از این بحث به درآمد‌های خوبی برسد. در فصل ۹۷-۱۳۹۶ روش جدیدی را طبق هماهنگی با مهدی تاج به هیئت رئیسه سازمان لیگ پیشنهاد دادم، اما با توجه به اینکه قرارداد با شرکت مجری تبلیغات محیطی در جریان بود این پیشنهاد مورد تائید قرار نگرفت. آن روش قبلی را من و برخی اعضای هیئت رئیسه به هیچ وجه قبول نداشتیم. مهدی تاج هم تاکید داشت فرآیند اجرای تبلیغات محیطی تغییر کند. طبق روش قبلی تمام درآمد ناشی از این موضوع به حساب شرکت مجری و طرف قرارداد می‌رفت و ما در بسیاری از مواقع زورمان نمی‌رسید این پول را بگیریم و باید وارد دعوای حقوقی می‌شد. کارمان خیلی سخت شده بود و باید بگویم فوتبال در سال‌های اخیر ضرر کرد. آقایان بخشی از پول فوتبال را می‌دادند و برای پرداخت بخش دیگر باید وارد شکایت‌های قضائی می‌شدیم. ما این روش را تغییر دادیم و طبق این روش تمام شرکت‌هایی که می‌خواهند در بحث تبلیغات محیطی مشارکت کنند با سازمان لیگ قرارداد می‌بندند. ما هم شرکتی را به عنوان بازاریاب و مجری کنار خودمان آوردیم که یک ریال پول هم به حسابش نمی‌رود. تمام پول به حساب سازمان لیگ واریز می‌شود و این سازمان به طرف سوم قرارداد یا همان شرکت بازاریاب درصد می‌دهد. سال‌های پیش اینگونه نبود و امکان داشت شرکت مجری تبلیغات محیطی پس از پرداخت ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان، مبلغ باقی مانده را پرداخت نکند. خوشبختانه در لیگ هجدهم هر مبلغی برای تبلیغات محیطی حصول شده یک ریال آن هم به حساب شرکت بازاریاب نرفته است. البته این شرکت توانمند است و تاکنون هم همکاری خوبی با سازمان لیگ داشته است. امسال نسبت به تمام سال‌های پیش درآمد ناشی از تبلیغات محیطی بهتر و بیشتر بوده است که این امر به دلیل حمایت تاج از هیئت رئیسه سازمان لیگ و سنگ تمامی بود که محمد صادق درودگر (مدیر بازاریابی سازمان لیگ) در بحث تبلیغات محیطی گذاشت. دبیرکل، مسئول بازاریابی و مسئول امور مالی سازمان لیگ در جلساتی که با مدیران تمام باشگاه‌ها داشته اند تمام مسائل را برای آن‌ها تشریح کرده و آن‌ها را از میزان درآمدشان مطلع کرده اند. بخشی از این درآمد به باشگاه‌ها پرداخت و بخش دیگری هم برای مواردی مانند حق عضویت باشگاه‌ها در لیگ برتر و مالیات آن‌ها هزینه شده است. تا ۲، ۳ هفته درباره میزان درآمدزایی مان شفاف سازی کرده و صورت وضعیت هر باشگاه را در اختیارش قرار می‌دهیم.

سازمان لیگ به دلیل عمل نکردن مجریان سابق تبلیغات محیطی از آنها حدود ۱۰۰ میلیارد تومان طلب دارد و از طریق شکایت حقوقی در صدد دریافت این مبلغ است. آخرین وضعیت این پرونده ها چه شد؟

هیچ پرونده ای راکد نمانده است. تمام پرونده ها را در ارکان قضائی پیگیری می کنیم و باید حق فوتبال را بدهند. حقی که در سال های اخیر پرداخت نشده است. به عنوان یک سازمان خصوصی باید وکیل گرفته و مطالباتمان را پیگیری می کردیم. یکی از این شرکت ها برای پرداخت بدهی اش قصد داشت به سازمان لیگ زمین بدهد اما این زمین ها را تحویل نگرفتیم چراکه پول نقد می خواستیم و معاملات ملکی هم نیستیم که دنبال فروش زمین باشیم. 80 درصد این پول، حق باشگاه ها است و اکنون هم این مطالبات را از طریق مراجع قضائی پیگیری می کنیم. هیچ پرونده راکدی وجود ندارد.

مسئول بازاریابی سازمان لیگ ابتدای فصل اعلام کرد این سازمان در لیگ هجدهم از محل تبلیغات محیطی ۸۰ میلیارد درآمدزایی خواهد کرد. تاکنون چند درصد این درآمد محقق شده است؟

تاکنون به نقطه خوبی رسیده ایم و به صورت تقریبی به هدفمان نزدیک شده ایم. البته باید شرایط اقتصادی جامعه را هم درنظر گرفت. وضعیت بیلبوردهای سطح شهر را می بینید که تبلیغات خاصی روی آنها نصب نشده است اما خوشبختانه با وجود تمام مشکلات اقتصادی روند رو به رشد و موفقی داشته ایم. باز هم می گویم تا 2، 3 هفته دیگر میزان درآمدزایی مان از بحث تبلیغات محیطی لیگ هجدهم را اعلام می کنیم.

آیا باشگاه ها از مبلغی که تاکنون برای تبلغیات محیطی دریافت کرده اند، رضایت دارند؟

به هر حال بیشتر باشگاه ها راضی هستند. شاید این پول کم باشد اما هرچه پول به دست آورده ایم به حساب باشگاه ها و سازمان لیگ رفته است. البته باید شرایط اقتصادی را درنظر گرفت اما به همان مبلغ 80 میلیارد تومانی نزدیک می شویم.

در سال های اخیر نام برخی تیم های لیگ برتری مدام تغییر کرده است. چه راهکاری برای این موضوع دارید؟

در گشذته قانون نقص داشت اما از فصل پیش آئین نامه نقل و انتقالات باشگاه ها تغییر کرد و به هیچ وجه به خصوص تیم های بدهکار حق ندارند پس از منحل شدن با به کار گرفتن پسوند یا پیشوند برای نام خود بار دیگر در رقابت ها شرکت کنند. به صورت مثال امسال می خواستند یک تیم را با نام شموشک نوشهر راهی رقابت های لیگ پایین تر کنند اما اجازه ندادیم این تیم حتی با پیشوند یا پسوند در مسابقات شرکت کند چراکه طبق آئین نامه نقل و انتقالات باید تمام بدهی ها تسویه شود تا بتوان از نام تیمی که بدهکار بوده استفاده کرد. خوشبختانه با آئین نامه فعلی این ماجرا برچیده شده است. ضمن اینکه اگر هر تیمی بخواهد نام خود را تغییر بدهد باید طبق قانون عمل کند. یعنی ابتدا کمیسیون ماده 5 اداره کل ورزش و جوانان استان ها، هیئت فوتبال و ثبت اسناد با این تغییر نام موافقت کنند. در بحث تیم های بدهکار هم قوانین ما سخت گیرانه تر است و باید تمام بدهی های این تیم ها تسویه شود.

بهاروند: فشردگی مسابقات لیگ دلیل حذف استقلال و پرسپولیس نبود/باید کانون های هواداری فعلی را منحل کرد/کانال های هواداری باید زیر نظر باشگاه ها باشند

باشگاه پدیده از فصل آینده با نام پدیده شهر خودرو در لیگ برتر بازی می کند؟

تاکنون با این تغییر نام موافقت نکرده ایم و هیچ چیز به سازمان لیگ ابلاغ نشده است. البته باشگاه پدیده با حضور مالکان جدیدش جان تازه ای گرفت و ما باید منت بخش خصوصی را هم بکشیم که با این وضعیت اقتصادی برای تیم فوتبال پدیده هزینه می کند. به هر حال این شرکت هم برای این وارد فوتبال شده است که چیزی به دست بیاورد و دست کم برند خود را تبلیغ کند. البته تاکنون مدارک و مستندات قانونی برای تغییر نام پدیده به پدیده شهر خودرو به سازمان لیگ ارسال نشده است و ما هم تاکنون از نام پدیده مشهد استفاده کرده ایم.

چرا نام تیم های اروپایی مانند چلسی و منچستر سیتی پس از تغییر مالکیت تغییر نمی کند؟

خصوصی سازی و منبع درآمدزایی در فوتبال اروپا برخلاف ایران جا افتاده است. باید به افرادی که می خواهند در فوتبال هزینه کنند انگیزه بدهیم و اگر این کار را هم انجام ندهیم آنها دیگر سمت فوتبال نمی آیند. طبق برنامه پنجم و ششم توسعه، دولت نمی تواند برای تیم های لیگ برتری هزینه کند بسیاری از تیم های دولتی ما مشکل دارند و وضعیتشان سال به سال بدتر می شود اما نباید بخش خصوصی را هم از حضور در فوتبال دلسرد کنیم. حضور شرکت هایی مانند شهرخودرو و فردی مانند محمدرضا زنوزی در فوتبال، به سود فوتبال ایران است

در صورت قهرمانی پرسپولیس در جام حذفی تکلیف دیدار سوپرجام چه می شود. آیا این تیم که در لیگ برتر هم قهرمان شده است به مصاف نایب قهرمان لیگ برتر می رود یا تیم دوم جام حذفی؟

تاکنون این موضوع را پیش بینی نکرده ایم. اگر قهرمان لیگ و جام حذفی یک تیم باشد، دیگر سوپرجامی وجود ندارد. اجازه بدهید درباره این بحث در آینده صحبت کنیم چراکه در حال حاضر برای اینکه درصورت قهرمانی پرسپولیس در جام حذفی سوپرجام را برگزار کنیم یا نه نداریم.

تکلیف پرونده دیدار سوپرجام فصل گذشته بین استقلال و پرسپولیس که اکنون در دادگاه CAS جریان دارد، چه شد؟

طبق نظر سازمان لیگ پرسپولیس قهرمان سوپرجام است و به این تیم هم جام داده ایم. دادگاه CAS تاکنون نظرش را درباره شکایت استقلال به ما اعلام نکرده است اما هر رائی اعلام کند در خدمت باشگاه ها هستیم چراکه خودمان را با آنها یکی می دانیم. برای ما تفاوتی ندارد استقلال قهرمان سوپرجام بشود یا پرسپولیس. اگر باشگاه ها نباشند، وجود سازمان لیگ بی معنی است و ما به باشگاه ها وابسته هستیم. به همین دلیل باید به هم کمک کنیم. هر قانونی که به سازمان لیگ ابلاغ شود همان را اجرا می کنیم. تاکنون هم این کار را انجام داده ایم.

سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال در اقدامی خوب پیش از بازی پرسپولیس- السد به مناسبت خداحافظی ژاوی هرناندز تجلیل کردند. درباره این موضوع هم صحبت کنید.

این موضوع در حیطه روابط عمومی سازمان لیگ بود اما باید بگویم سازمان لیگ در تمام مناسبت ها فعال است و این فعالیت را هم مدیون زحمات حجت الله بهمنی(مدیر روابط عمومی سازمان لیگ) و همکارانش است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم از ژاوی که یک چهره ممتاز بین المللی در جهان فوتبال است، تقدیر کنیم. کمتر کسی این افتخار را دارد که در ورزشگاه آزادی و بین هوادارا پرشور ایرانی از فوتبال خداحافظی کند. روابط عمومی سازمان لیگ تصمیم گرفت از ژاوی تقدیر کند و امیدواریم او با خاطره خوبی از ایران رفته باشد.

به عنوان نایب رئیس فدراسیون فوتبال نظرتان درباره توافق با مارک ویلموتس بلژیکی برای سرمربیگری تیم ملی چیست؟

هیئت رئیسه فدراسیون بحث مذاکره و عقد قرارداد با سرمربی تیم ملی را به تاج تفویض کرده و رئیس فدراسیون کار خود را انجام می دهد.

انتهای پیام/

اظهارات رئیس سازمان لیگ برتر در خصوص مسائل مختلف در فوتبال

نظر شما