شناسهٔ خبر: 33042426 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ادعای یونان در زمینه نقض مکرر حریم هوایی خود از سوی هواپیماهای ترکیه

ستاد کل نیروهای مسلح یونان از«42 بار» نقض حریم هوایی خود از سوی هواپیماهای تجسسی و بالگردهای ارتش ترکیه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یونان به تازگی مدعی شده که ۶ فروند هواپیمای ترکیه، با پرواز بر فراز منطقه شمال شرقی، مرکز و جنوب شرقی «دریای اژه»، در مجموع  ۴۲ بار حریم هوایی این کشور را نقض کردند.

به گزارش وبگاه یونانی «ثما نیوز» سه هواپیمای تجسسی «سی ان- 235»  ترکیه با پرواز بر فراز «مجمع الجزایر  یونان» 37 بار حریم هوایی  یونان را نقض کردند. یونان همچنین مدعی شده که  سه بالگرد نیروهای مسلح ترکیه نیز در «پنج نوبت» حریم هوایی این کشور را نقض کردند.

به نوشته این وبگاه ،هواپیماهای ترکیه همچنین در «هفت نوبت» مسیر تردد خطوط هواپیماهای مسافربری موسوم به (FIR ) را نقض کردند.

آنطور که ستاد کل نیروهای مسلح یونان اعلام کرده هواپیماهای متجاوز به حریم هوایی این کشور مطابق قوانین بین‌المللی شناسایی و رهگیری شدند.

این در حالی است که ستاد کل نیروهای مسلح ترکیه تاکنون نسبت به ادعای جدید یونان واکنشی نشان نداده است.  


جنگنده‌های نیروی هوایی ترکیه

چندی قبل نیز گروهی از جنگنده‌های «اف -16» نیروی هوایی ترکیه با پرواز بر فراز جزیره «فارماکونیسی» حریم هوایی یونان را نقض کردند. به نوشته وبگاه «اکاتی مرینی» دو  فروند جنگنده اف-16 ترکیه وارد ناحیه ویژه اطلاعات پروازی یونان شده و در ارتفاع 26 هزار پایی بر فراز جزیره «فارماکونیسی» پرواز کردند.

یونان و ترکیه بر سر مالکیت بر تعدادی از جزایر سنگی و فلات قاره بین مرزهای آبی در دریای مدیترانه و اژه اختلاف دارند و بارها همدیگر را به کارشکنی در روند مذاکرات حل مساله «قبرس» متهم کرده‌اند. این دو کشور در سال‌های گذشته مرتب یکدیگر را به نقض حریم هوایی یکدیگر متهم کرده‌اند و تنش میان یونان و ترکیه با وجود تلاش‌های بین‌المللی رفع نشده است.

ترکیه نیز بارها اعلام کرده که مرزهایش با یونان نیازمند بازنگری است و «قرارداد لوزان» دارای مشکلاتی است. یونان نیز بارها مرزهای خود را «مرزهای اتحادیه اروپا» معرفی و از سران این اتحادیه خواسته که در قبال اقدام‌های تحریک کننده آنکارا سکوت نکنند.

 انتهای پیام/

 

 

نظر شما