شناسهٔ خبر: 33042267 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

طرح ملی برای کنترل فشار خون در کرمانشاه

زهره کریم‌زاده-  کرمانشاه- خبرنگار: گاه در میان شلوغی‌ها و گرفتاری‌های روزمره آنچه به حاشیه می‌رود و در انزوا قرار می‌گیرد سلامتی و بی‌توجهی به هشدارهای بیمارگونه وضعیت جسمانی است؛ علائمی که از آن به عنوان بیماری‌های غیرواگیر یاد می‌شود و روزبه‌روز آمار قربانیان بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد.

صاحب‌خبر -

فشار خون یکی از مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیر و عارضه‌ای است که در صورت افزایش موجب کاهش کیفیت زندگی و سلامت فرد و زمینه‌ای برای بروز بیماری‌های قلبی، عروقی و کلیوی می‌شود. چنان‌که به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، تنها ۶۰ درصد بیماران مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود اطلاع دارند و از ۶۰ درصد بیماران مطلع تنها ۵۰ درصد برای کنترل فشار خون دارو مصرف می‌کنند و از این میزان هم ۲۰ درصد افراد فشار خون کنترل‌شده دارند. اهمیت این موضوع موجب شد کنترل فشار خون بالا در قالب یک بسیج ملی به یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور تبدیل شود و همه مقدمات برای تبلیغات گسترده و اطلاع‌رسانی دراین‌باره در دست انجام است.

  • ما سربازان سلامت هستیم 

کارشناس معاونت بهداشتی و هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به همشهری گفت: کنترل فشار خون کار سختی نیست، ولی از نظر تأثیرگذاری بر سلامت مردم، کار بسیار بزرگ و ارزشمندی است. «ناهید شاه‌آبادی» با تأکید بر این‌که ما سربازان سلامت هستیم، ادامه داد: اگر بیماری را که مبتلا به عارضه فشارخون بالاست شناسایی و کنترل کنیم و از مرگ و عوارض ناشی از آن جلوگیری کنیم کار بسیار بزرگی انجام داده‌ایم.  وی اضافه کرد: اگر به جای ساختن بیمارستان و تخت بیمارستانی بر برنامه شناسایی، غربالگری و پیشگیری اقدام کنیم در آینده نسل سالمی خواهیم داشت و با این همه مسائل و عوارض ناشی از بیماری‌های غیرواگیر مواجه نخواهیم بود. این کارشناس افزود: معتقد هستم که می‌توانیم این برنامه را بهتر از همیشه انجام دهیم. فشار خون یک علامت است و عوارض آن موجب مشکلات متعددی می‌شود و باید از عوارض ناشی از آن جلوگیری کنیم.

  • شعار «فشار خون؛ بدانیم و اجرا کنیم»

کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان این‌که هر اقدامی که در رابطه با کنترل فشارخون انجام می‌شود در قالب طرح «بسیج ملی کنترل فشارخون بالا» گنجانده شود، اظهار کرد: این کمپین با شعار «فشار خون؛ بدانیم و اجرا کنیم» لقب گرفته که شعارهای بعدی فرعی است. وی در خصوص اهمیت برنامه اظهار کرد: پیرو نامه‌ای که از سوی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به رئیس‌جمهوری ارسال شد، اهمیت این مقوله عنوان شد که دکتر روحانی نیز بر ارزشمند بودن و پیگیری این اقدام توسط دیگر ارگان‌ها تأکید کرد.  شاه‌آبادی با بیان این‌که در این طرح ۲ هدف بزرگ دنبال می‌شود، افزود: افزایش نسبت شناسایی و شروع درمان و مراقبت در بیماران مبتلا به فشار خون و افزایش آگاهی جامعه درمورد عوامل خطر زا، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل فشار خون از جمله اهداف این طرح است. وی با تأکید بر این‌که نخستین قدم باید آموزش همگانی و اطلاع‌رسانی سطح سلامت جامعه در مورد عارضه بیماری فشار خون باشد، افزود: اندازه‌گیری فشار خون در گروه‌های هدف، شناسایی افراد با احتمال به فشار خون، شروع مراقبت در افراد مبتلا به فشار خون بالا پیگیری می‌شود.

به گفته این مسئول، افزایش آگاهی افراد از بالا رفتن فشار خون باید در اولویت قرار گیرد و مردم را از عوارض مصرف نمک، چربی و غیره آگاه کرد، باید افراد و کارشناسان همه انرژی خود را برای هرچه بهتر برگزار شدن این بسیج ملی اختصاص دهند. وی یادآور شد: فردی که دارای فشار خون بالاست ممکن است به سکته مغزی و قلبی دچار شود که همه این عوامل باید به مردم آموزش داده شود.  شاه‌آبادی ادامه داد: در زمان زلزله برای بیماری سالک در بیمارستان سرپل ذهاب اقدامی انجام دادیم که اگر از افراد و ساکنان آن منطقه در مورد بیماری سالک سوال پرسیده می‌شد اطلاعات داشتند و همین اقدام باید برای بسیج ملی کنترل فشار خون نیز انجام شود.

  • چه افرادی جامعه هدف هستند؟

کارشناس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: همه افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار بدون توجه به محدودیت سنی و بیماران کلیوی در هر سنی با تشخیص پزشک و همه گروه‌های هدف در شهر روستا و مناطق عشایری نیز از گروه‌های جامعه هدف هستند.  شاه‌آبادی ادامه داد: فرد ۳۰ سال و بالاتر باید افراد متولد ۱۷ خرداد ۶۸ و قبل از آن باشند؛ جمعیت هدفی که از سامانه سیب برای این طرح در نظرگرفته شده ۹۷۰ هزار نفر بود

ولی با احتساب شهرستان پاوه که این سامانه را ندارد، نزدیک به یک میلیون نفر باید در این طرح غربالگری شوند. وی با بیان این‌که طرح از ۲۷ اردیبهشت آغاز شده است، افزود: زمان اندک است و باید جلسات و هماهنگی‌ها را انجام داد که مرحله اول آموزش و اطلاع‌رسانی گسترده و مرحله دوم غربالگری فشار خون است. شاه‌آبادی با بیان این‌که نحوه اجرا به دو شکل حضوری و غیرحضوری است ادامه داد: در شکل حضوری افراد به خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت مراجعه می‌کنند و غیرحضوری از طریق نرم‌افزاری که بر تلفن همراه و رایانه نصب می‌شود فرد می‌تواند فشارخون خود و خانواده را اندازه‌گیری کند و در سامانه ثبت کند.

وی با بیان این‌که کسب رضایت داوطلبان منوط به رضایت کتبی نیست، ادامه داد: رضایت شفاهی برای این امر کافی است، مواد آموزشی لازم برای افراد مبتلا به فشار خون، افراد مستعد و عموم مردم توسط بهورزان مراقبان سلامت بین مردم انجام می‌شود. به گفته این کارشناس، افراد مشکوک به فشار خون بالا سریعاً به مرکز جامع خدمات سلامت ارجاع داده می‌شوند. موارد ارجاع داده شده در این مرکز باید پذیرش شوند و خدمات به آنان ارائه شود و افرادی که به درمان تخصصی نیاز دارند به خدمات بالاتر ارجاع داده می‌شوند. عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: در روش غیرحضوری تکمیل پرسش‌نامه الکترونیک از طریق رایانه انجام می‌شودکه بر اساس خود اظهاری فرد است و پاسخ به صورت اتوماتیک برای درمان و پیشگیری به فردارسال می‌شود. شاه‌آبادی یادآور شد: محل جمع شدن اطلاعات دریافتی در سامانه یکپارچه بهداشت است.

برچسب‌ها:

نظر شما