شناسهٔ خبر: 33041941 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آمریکایی‌ها از توسعه فناوری اطلاعات در چین احساس خطر کردند/ باید در استقلال فضای مجازی پیش دستی کنیم

گفت و گوی ویژه خبری امشب سی اردیبهشت ماه با موضوع تهدید جمعیت و پیر شدن جامعه جوان کشور برگزار شد.

صاحب‌خبر -

گفت و گوی ویژه خبری امشب سی اردیبهشت ماه با موضوع تهدید جمعیت و پیر شدن جامعه جوان کشور برگزار شد.

آمریکایی‌ها از توسعه فناوری اطلاعات در چین احساس خطر کردندبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  در گفتگو ویژه خبرى سه شنبه ٣١ اردیبهشت، حسین میرزاپور کارشناس سیاست گذارى در فضاى مجازى و محمد شریفخانى استاد دانشگاه صنعتى شریف، به بررسى و تحلیل موضوع زنگ خطر وجود جنگ تجارى آمریکا و چین به حوزه فناورى اطلاعات و فضاى مجازى پرداختند.

در ابتدای برنامه، شریفخانی با اشاره به حوزه فناورى اطلاعات، اظهار کرد: امروزه مى بینیم که شرکت هاى آمریکایى بخش بزرگى از سهم بازار را به خود اختصاص داده اند، اما در کشور چین وضعیت کاملا متفاوت است.

وى ادامه داد: یک حجمه ى سنگین تجارى از سمت آمریکا به اروپا وجود دارد که مى توانیم آن را مشاهده کنیم.

استاد دانشگاه صنعتى شریف افزود: در حوزه نرم افزار و زیرساخت هاى مخابراتى وضعیت این چنین نیست و علاوه بر شرکت هاى آمریکایى، چینى‌ها هم ورود پیدا کردند و با جدیت عمل مى کنند.

میرزاپور در ادامه با بیان اینکه اینترنت نسل پنجم فراتر از یک فناورى است، تصریح کرد: ما در متن فقط بک فناورى به نام اینترنت نسل پنجم مى بینیم، اما در واقع چیزی بیش از یک فناورى است و سؤالى ایجاد مى شود با این عنوان که چرا اینترنت نسل پنجم زمین بازى را تغییر مى دهد؟

وى یادآور شد: این سرعت، حجم داده و اعتبار ارتباط اتفاقى است که اینترنت نسل پنجم با خود همراه دارد و لازم به ذکر است که شرکت هوآوى سرمایه بسیار زیادى در این حوزه دارد.

کارشناس سیاست گذارى در فضاى مجازى با تاکید بر اینکه اینترنت نسل پنجم از نگاه هاى سنتى فاصله گرفته است، عنوان کرد: اینترنت نسل پنجم از نگاه سنتى فاصله گرفته و به خاطر همین به نظر مى آید که بحث اینترنت بهانه اى شده که شرکت‌ها احساس خطر کنند که چرا بزرگترین شرکت چینى در متن توسعه فناورى است؟ و همین را یک دستاویز قرار دادند.

شریفخانى در ادامه برنامه با اشاره به تحریم هاى زنجیره اى، بیان کرد: اگر کشورى به این باور برسد که قرار است بک قدرت منطقه اى داشته باشد، گریزى ندارد که در فضاى مجازى، زیرساخت هایش را در اختیار بیگانه قرار ندهد.

وى اضافه کرد: هم اکنون، شرکت هایى که قطعات خود را در اختیار هوآوى قرار مى دادند، کارى مى کنند که این شرکت را زمینگیر کنند.

استاد دانشگاه صنعتى شریف اظهار کرد: همین الان، شرکت گوگل بسیارى از امکانات خود را در قسمت پشتیبانى حذف کرده و این عمل باعث شده است که کاربران از بسیارى از خدمات محروم شوند.

میرزاپور در پاسخ به این سوال که چینى‌ها ادعاى مقابل به مثل دارند، آیا امکانش وجود دارد، خاطرنشان کرد: در یک جنگ اگر محدودیت‌ها نتواند حریف را از میدان به در کند، قطعا موجب قوى شدنش مى شود و گفتنى است که هوآوى از بازار چین آمده و به خاطر همین نمى توانند بازار این شرکت را صفر کنند.

شریفخانى تاکید کرد: اگر کشورى ابرقدرت باشد، براى زیرساخت هاى مخابراتى خود بخش استقلال از سرویس هاى خارجى را مدنظر قرار مى دهد.

وى با اشاره به بحث تکنولوژى، یادآور شد: وقتی در بحث تکنولوژی مشکل سرعت و تاخیر کاهش پیدا کند، قطعا اتفاقات مناسبی خواهد افتاد و باعث ایجاد کار‌های جدید می‌شود.

سید محمد صادق امامیان کارشناس فضای مجازی طی گفتگوی تلفنی با اشاره به اینکه دنیای غرب تحت فشار آمریکا هستند گفت: بسیاری از کشورهای اروپایی تحت تأثیر فشار آمریکا قرار دارند، لذا اروپا به دنبال تثبیت حاکمیت خود در عرصه فضای مجازی است در حالی که این موضوع برای آنها از دست رفته است.

وی با اشاره به اینکه تحریم نفت نمادین است و همه مردم و سیاستمداران این حس را دارند که نفت نقش مهمی در تحکیم جامعه دارد افزود: تحریم نفت می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ کشور ما باشد.

امامیان با اشاره به اینکه تحریم تکنولوژی در حال وقوع است افزود :کشور در حوزه تکنولوژی پیشرفت زیادی کرده است به طوری که اپلیکیشن های اروپایی نصب شده بر روی موبایل آنها سرسش آمریکایی است، در ایران در بسیاری از حوزه ها زیرساختهای فناوری وجود دارد ، ما در حوزه فضای مجازی فرصت زیادی نداریم و باید خودمان را برای رویارویی آماده کنیم.

میرزا پور کارشناس سیاستگذار فضای مجازی با اشاره به سرعت تحولات در فضای مجازی ادامه داد: سرعت تحولات بالا رفته و نمی‌توان منتظر اسناد بالادستی بود ما باید به تولید کنندگان داخلی اعتماد کنیم لذا باید فضا را در داخل کشور تسهیل کنیم تا امکان رقابت به وجود آید.

رضا تقی پور وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه یک سری از اقدامات از قبل شروع شده است لذا باید به فعالیت‌های بومی‌سازی سرعت ببخشیم عنوان کرد: کار‌هایی انجام شده، اما هیچ وقت به صورت جدی اقدامات انجام نشده است، ما درگیر جنگ نرم شده ایم لذا باید مسئولین متوجه باشند که این جنگ جنگی جدی و واقعی است.

وی با اشاره به اینکه زنگ خطر جدی است گفت: قطعاً به سرعت باید به سمت قطع وابستگی از آمریکا پیش برویم، شرکت‌های نوپا و فناورانه ما از این موضوع مطلع هستند پس باید در این استقلال پیش دستی کنیم، ممکن است آمریکا به گوگل بگوید تا الان چند میلیون نفر است از سیستم آن‌ها ارتزاق می‌کنند.

سید احسان قاضی زاده هاشمی رئیس فراکسیون فضای مجازی طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه جنگ فضای مجازی به راه افتاده است گفت: این جنگ فراتر از اپلیکیشن‌ها است، جنگ بر سر سیستم عامل فضای اینترنت است ما الان در جنگ فناوری نوین و جدی تری به سر می‌بریم دوستان ما شاید واقع گرایانه صحبت نکرده باشند.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به اتفاقات چند وقت گذشته آمریکا و چین عنوان کرد:زنگ خطر جدی است و جنگ فناوری در عرصه جهانی و بین‌المللی است، اعتبارات بسیار سنگینی برای توسعه فناوری لازم است که باید خرج شود لذا از خیلی از نیاز‌های دیگر واجب‌تر است.

وی با اشاره به اینکه تمام دست اندرکاران باید به پای کار بیایند تا این فضا رو به جلو پیش برود گفت: در این جنگ نمی‌توان خیلی از چیز‌ها را متوقف کرد.

انتهای پیام/

نظر شما