شناسهٔ خبر: 33041770 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی:

فناوری بلاک‎چین منجر به انقلاب اطلاعاتی و اقتصادی شده است

گروه اقتصاد ــ حجت‌الاسلام شهریاری بیان کرد: امروزه شاهد انقلاب جدیدی در زمینه فناوری اطلاعلات هستیم و انقلاب زنجیره بلوکی، سومین انقلاب در این عرصه است که همه جامعه را با لرزه در خواهد آورد. امروزه استفاده از رمز ارزهای دیجیتالی منجر شده که با پول مجازی بتوانیم خرید کنیم.

صاحب‌خبر -
فناوری بلاک‎چین منجر به انقلاب اطلاعاتی و اقتصادی شده است
به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم رونمایی از «پایگاه جامع قرآنی»، به عنوان بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام، امشب ۳۱ اردیبهشت‌ماه در حاشیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برگزار شد.
 
در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه قضائیه و رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، به بیان نکاتی درباره فناوری بلاک‎چین پرداخت و اظهار کرد: بلاک چین، فناوری توزیع اطمینان است که به معامله دو نفر اطلاق می‌شود که چه بسا همدیگر را نشناسند.
 
وی ادامه داد: امروزه شاهد انقلاب جدیدی در زمینه فناوری اطلاعات هستیم و انقلاب زنجیره بلوکی، سومین انقلاب در این عرصه است که همه جامعه را با لرزه در خواهد آورد. امروزه استفاده از رمز ارزهای دیجیتالی منجر شده که با پول مجازی بتوانیم خرید کنیم.
 
شهریاری بیان کرد: این پول مجازی در بستر بلاک چین در حال وقوع است. ما زنجیره بلوکی را با کاربست آن می‌توانیم بشناسیم. اگر قرار است یک نفر در یک کشور و دیگری در کشور دیگر معامله‌ای انجام دهند، نیازمند یک صراف به عنوان واسطه هستیم تا دو نفر به هم اعتماد کنند و اگر این نهاد سوم وجود نداشته باشد، هرگز این معامله شکل نمی‌گیرد، اما بلاک‌چین، این واسطه را حذف می‌کند و همین فناوری باعث ایجاد اعتماد بدون وجود نهاد واسط می‌شود تا افراد بتوانند در یک زنجیره بلوکی به هم اعتماد کنند.
 
رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تصریح کرد: یکی از کارکردهای بلاک‌چین این است که هیچ چیز متمرکزی نداریم، اما افراد می‌توانند اطلاعات خود را به اشتراک گذاشته و آن را در دفتر کل ثبت کنند. بنابراین ثبت اطلاعات با صورت متفرق و توزیع یافته در این دفتر انجام می‌شود.
 
رئیس مرکز آمار و انفورماتیک قوه قضائیه افزود: بنابراین بلاک چین یک دفتر ثبت اطلاعات معاملات است و افراد همدیگر را نمی‌شناسند، اما براساس این دفتر ثبت، به همدیگر اعتماد می‌کنند و اگر هم کسی قصد انجام خلافی داشته باشد، بقیه وی را پس خواهند زد، چراکه باید 51 درصد افراد، وی را تأیید کنند. 
 
حجت‌الاسلام شهریاری ادامه داد: وقتی وارد زنجیره بلوکی می‌شوید دیگر نیازی به شناخت افراد ندارید بلکه اگر فناوری شما را تایید کند به دیگران اعتماد خواهید کرد و این در واقع جایگزین چوب خط و اعتماد قبلی در بازار می‌شود، لذا فناوری کاری می‌کند که در این شبکه بتوانیم به افراد اعتماد کنیم.
 
رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در پایان سخنان خود گفت: این‌ امری است که در آینده سازمان‌های حاکمیتی همانند ثبت اسناد و ثبت احوال را دچار تغییر می‌کند و حتی درباره مالکیت افراد به ارائه اطلاعات خواهد پرداخت. 
انتهای پیام

نظر شما