شناسهٔ خبر: 33041718 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

افتتاح طرح‌های توسعه آب و خاک با اعتبار ۲۲۰۰ میلیاردی در آذربایجان‌غربی

امروز طرح‌های توسعه منابع آب و خاک آذربایجان‌غربی به ارزش ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان با حضور رئیس‌جمهور و هیات همراه به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -

گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه عصر امروز مراسم بهره‌برداری از چند طرح زیربنایی و اقتصادی آذربایجان‌غربی با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی و هیات همراه به صورت ویدیو کنفرانس در پلدشت برگزار شد که در طی آن طرح‌های توسعه منابع آب و خاک استان به ارزش ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید که مهم‌ترین این طرح‌ها افتتاح سد، سامانه انتقال، شبکه آبیاری سد کرم‌آباد پلدشت، سد سیلوه، کانال جلدیان، شبکه آبیاری سد خاکی پیرانشهر، سد انحرافی بویلابوش، تصفیه‌خانه و نیروگاه برق‌آبی سردشت بود.

کاهش سالانه ۹ میلیون مترمکعبی آب دشت خوی

رضا اردکانیان وزیر نیرو با اشاره به اینکه سد کرم آباد پلدشت بزرگترین طرح اقتصاد مقاومتی شمال‌غرب کشور بوده با اعتبار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار ساخته شده است، اظهار کرد: طرح جامع سد کرم‌آباد با هدف مهار آب‌های سطحی، برداشت حق‌آبه ایران از دریاچه سد ارس، توسعه فعالیت‌های کشاورزی مبتنی بر سامانه‌های آبیاری مدرن، افزایش راندمان آب کشاورزی و افزایش درآمد مردم منطقه با ارتقای شاخص درآمد در واحد سطح اجرا شده است.

وی افزود: سد کرم‌آباد پنجمین سد آذربایجان‌غربی خارج از بستر رودخانه از نوع خاکی با هسته رسی بوده که ارتفاع آن از بستر ۴۳ متر و از پی سنگی ۵۵ متر، با حجم عملیات خاک‌ریزی حدود پنج میلیون و ۶۵۰ هزار مترمکعب احداث شده است و با بهره‌برداری از طرح کرم‌آباد علاوه بر اینکه ۲۵۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی به تولید کشور اضافه می‌شود برای ده‌ها هزار نفر نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم زمینه اشتغال فراهم خواهد شد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه تامین آب برای خوی با ۲۵ چاه صورت می‌گیرد و این شهرستان پرآب در سال‌های اخیر در دشت خوی با مشکل اضافه‌برداشت آب و عدم تامین آب برای کشاورزی مواجه بوده است، ادامه داد: برای این منظور در این دشت کاهش حجم آب به میزان سالانه ۹ میلیون مترمکعب از عمق آب و ۳۰ سانتی متر افت تراز آب وجود داشته است.

سد انحرافی بویلاپوش پیشرفت ۷۷ درصدی دارد

وی با اشاره به اینکه یکی از طرح‌های افتتاحی امروز سد انحرافی بویلاپوش در اطراف رودخانه قطور بوده که از سال ۹۰ شروع شده است و تا اواسط سال ۹۳ پیشرفت ۱۰ درصدی داشته است، عنوان کرد: این سد در حال حاضر پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصدی دارد و با تکمیل این سد امکان آبیاری برای ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه فراهم می‌شود که در حال حاضر سه هزار و ۳۰۰ هکتار آن افتتاح شد.

اردکانیان با اشاره به اینکه با توجه به مشکل کم‌آبی در کشور باید مصرف آب را کاهش داده و از اتلاف آب جلوگیری کرد، عنوان کرد: برای این منظور افتتاح و ساخت طرح‌هایی برای افزایش راندمان آب در منطقه در دستور کار دولت قرار دارد که در این راستا ساخت سد انحرافی بویلاپوش با ارتفاع ۱۳ متر و قدرت تنظیم آب برای ۵۱ میلیون مترمکعب فرصت خوبی برای رودحانه قطور ایجاد کرده است.

انتقال ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه با تکمیل طرح‌های ستاد احیا

محمد حاج‌رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه پس از تشکیل ستاد احیا و نقشه راه آن برنامه‌های وزارت نیرو برای عملی کردن این نقشه‌راه طراحی شد، گفت: سد سیلوه با ۷۹ متر ارتفاع از نوع خاکی بوده و تاجی برابر با ۷۳۱ متر داشته که حجم مخزن آن ۸۴ میلیون مترمکعب بوده که وظیفه تنظیم حجم آب ۲۰۳ مترکعبی را برای تامین آب شرب، کشاورزی، صنعتی و دریاچه ارومیه دارد که با هزینه ۵۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

وی تصریح کرد: همچنین یکی از طرح‌ها در پیرانشهر طرح‌های شبکه زه‌کشی این شهرستان با ۷۳ کیلومتر لوله‌کشی و با تحت پوشش قرار دادن چهار هزار و ۶۸۰ هکتار است که سه هزار و ۸۰۰ کیلومتر آن امروز به بهره‌برداری رسید و نیز امروز اجرای شبکه آبیاری زهکشی بادین آباد به وسعت پنج هزار و ۶۰۰ هکتار به طول ۹۰ کیلومتر لوله‌گذاری با تحت پوشش قرار دادن ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی افتتاح شد.

حاج‌رسولی‌هاعنوان کرد: همچنین از محل اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه، طرح انتقال آب از سد چپرآباد و کانی‌رش به دریاچه ارومیه اجرا شده و به طور کلی از محل همین اعتبارات بیش از پنج هزار میلیارد تومان برای توسعه طرح‌های آب و خاک هزینه شده است که با احتساب هزینه سد سیلوه امروز دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به بهره‌بردای رسیده و برای تمام شدن طرح‌ها دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر نیازمند تخصیص اعتبار است.

وی خاطرنشان کرد: با تامین اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل طرح‌های ستاد احیا در آذربایجان‌غربی می‌توان ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب را به پیکره دریاچه اضافه کرد و امروز با افتتاح فاز اول آبکشی و زهکشی سد سیلوه و انتقال کانال آب جلدیان به نقده، اشنویه و اراضی کشاورزی به وسعت چهار هزار هکتار در مجموع طرح‌هایی با اعتبار دو هزار و ۱۳۱ میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

تولید ۴۲۱ گیگابایت انرژی با افتتاح نیروگاه برق‌آبی ۱۵۰ مگاواتی سردشت

بهروز مرادی مدیرعامل شرکت منابع آب و نیروی ایران با اشاره به افتتاح سد سردشت، تصفیه‌خانه و خط انتقال آب شرب سردشت اظهار کرد: سد مخزنی سردشت با ۳۸۷ میلیون مترمکعب حجم و ۱۱۲ متر ارتفاع از پی دارد که قدرت تامین تنظیم آب آن به حجم یک هزار و ۶۰۰ میلیون مترمکعب بوده که ساخت آن با آورده مالی ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیون تومان از سال ۹۳ شروع شده است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از طرح‌های افتتاحی امروز در سردشت ساخت پل ۳۰۸ متری بر رودخانه کلاژ بوده که شهرستان‌های کردستان و آذربایجان غربی را به هم وصل می‌کند، افزود: همچنین در راستای افزایش ظرفیت تولید انرژی‌های پاک نیروگاه برق‌آبی ۱۵۰ مگاواتی سردشت بت ظرفیت تولید ۴۲۱ گیگابایت انرژی امروز به بهره‌برداری رسید که قابلیت انتقال ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب را دارد.

انتهای پیام/ ۶۱۰۲۳/ ن

نظر شما