شناسهٔ خبر: 33041307 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

تصمیم جدید بانک مرکزی برای ارز صادراتی

بانک مرکزی طی بخشنامه جدیدی درخصوص بازگشت ارز صادراتی به کشور، دستورالعمل‌های جدیدی را در نظر گرفت.

صاحب‌خبر -

موضوع بازگشت ارز در روزهای اخیر به یکی از داغ‌ترین خبرهای اقتصادی موجود تبدیل شده است، هفته پیش وزیر اقتصاد از بازگشت تنها 25 درصد از ارز حاصل صادرات خبر داد و مشاور وی هم طی اظهاراتی اعلام کرد از مجموع 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی سال گذشته، تنها 10 میلیارد دلار به کشور برگشته است.
با این حال، طولی نکشید که رئیس‌بانک مرکزی به این ماجرا ورود کرد و با تکذیب آمارهای فوق، اعلام کرد 60 درصد ارزهای حاصل از صادرات به کشور برگشته و حدود 19 میلیارد دلار براساس دستور العمل ابلاغی بانک مرکزی وارد کشور شده است.
پس از آن، سرپرست سازمان توسعه تجارت نیز بر آمارهای بانک مرکزی صحه گذاشت و اعلام کرد اگر ارزهای مذکور به برنگشته بود، کشور قفل می‌شد! با تمام این اوصاف مناقشات اخیر بهانه‌ای شد تا دستور‌العمل جدیدی درخصوص بازگشت ارز توسط بانک مرکزی تصویب شود.
بر همین اساس، صمد کریمی، مدیر اداره صادرات بانک مرکزی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما، با بررسی روند تکمیل شدن سیاست‌های ارزی سال گذشته اظهار داشت: بسته جدید چگونگی بازگشت ارزی مصوب شد که در آن دو گروه پتروشیمی و سایر صادرکنندگان و میزان بازگشت ارز به سامانه نیما مشخص شده است.
وی افزود: از این پس هیچ‌گونه محدودیت قیمتی برای صادرکنندگان در بازار دوم نخواهیم داشت. معاملات اسکناس در بانک‌ها و سامانه نیما (بازار دوم) انجام می‌شود و معاملات اسکناس، هم در بانک‌ها انجام می‌شود و هم در صرافی‌های مجاز که در سامانه نظارت ارز ثبت می‌شود.
در همین زمینه، محمد لاهوتی رئیس‌کنفدراسیون صادرات کشور در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: طی یک ماه گذشته با توجه به آمار غیر واقعی یکی از مسئولین از میزان بازگشت ارز صادراتی، هجمه‌های سنگینی علیه صادرکنندگان شکل گرفت.
وی افزود: کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران چهار ماه با برگزاری نشست‌های هفتگی، تلاش کرد بخشنامه‌های بانکی را اصلاح کند ولی بخشنامه بانک مرکزی نگرانی‌ها را بیشتر کرد چراکه انتظار داشتیم با پیشنهاداتی که اتاق بازرگانی ارائه داده بود تسهیلات بیشتری از سوی بانک مرکزی درنظر گرفته شود.
رئیس‌کنفدراسیون صادرات کشور  با انتقاد از روش‌های تکلیفی بانک مرکزی در نحوه بازگشت ارز صادراتی به کشور گفت: بانک مرکزی 50 درصد بازگشت ارز را از طریق سامانه نیما، 20 درصد را با اسکناس و 30 درصد را به صورت واردات در برابر صادرات اعلام کرده درحالیکه روش‌هایی همچون اسکناس در همه بازارها امکان‌پذیر نیست.
به گفته لاهوتی، روش‌های تکلیفی بانک مرکزی در نحوه بازگشت ارز صادراتی باعث می‌شود روند بازگشت ارز که طی یکی دو ماه گذشته تسریع شده، کند شود.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که بانک مرکزی قبل از ابلاغ دستورالعمل بسته سیاستی روز گذشته خود، آن را اصلاح کند.

نظر شما