شناسهٔ خبر: 33041136 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزير امور خارجه كابينه در سايه انگليس:

آمريكا با خروج از برجام دريچه تعامل با ايران را بست

لندن – ايرنا – وزير امور خارجه كابينه در سايه انگليس ضمن ابراز نگراني از تشديد تنش‌ها در خليج‌ فارس تصريح كرد، آمريكا با خروج از برجام، دريچه تعامل با جمهوري اسلامي ايران را بست.

صاحب‌خبر -
«املي ثورنبري» روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبكه راديويي بي.بي.سي 4 گفت: توافق هسته‌اي ايران سرآغاز و دريچه‌اي به‌سوي يك پيشرفت است. اما دونالد ترامپ اين دريچه را بست و اعلام كرد با اين توافق كاري ندارد.
وي با ابراز نگراني از اين تصميم آمريكا اين سئوال را مطرح كرد: اگر نتوانيم از دريچه پيشرفت وارد شويم، چه جايگزيني براي برجام وجود دارد؟ چطور مي‌توانيم مانع توسعه سلاح هسته‌اي توسط ايران شويم؟
اين سياستمدار انگليسي اضافه كرد: نگراني اصلي من اين است كه با دولت فعلي آمريكا ممكن است به سمت درگيري نظامي با ايران حركت كنيم.
آمريكا مدتي است كه با هياهوي فراوان و تغيير آرايش نظامي، ناوهاي هواپيمابر خود را براي تحت‌ فشار گذاشتن ايران عازم منطقه كرده است. اين كشور قصد دارد با اعمال فشار حداكثري ايران را مجدداً پاي ميز مذاكره بكشاند كه با ايستادگي مقام‌هاي ارشد ايران مواجه شده است.
«محمدجواد ظريف» وزير امور خارجه كشورمان امروز به سي ان ان گفت : تا زماني كه آمريكا با پايبندي به تعهداتش در چارچوب برجام به تهران «احترام» نگذارد، ايران با دولت «دونالد ترامپ» مذاكره نخواهد كرد.
وي هشدار داد كه آمريكا با تقويت حضور نظامي‌اش در منطقه، دست به بازي بسيار خطرناكي زده است.
وزير خارجه انگليس دو طرف را به آرامش دعوت كرده و وزير دفاع انگليس گفته است به كمك شركا و متحدان لندن تلاش مي‌كند تا از تنش‌ها بكاهد.
املي ثورنبري در بخش ديگري از اين مصاحبه درباره سفر ترامپ به لندن هم اظهارنظر كرد و گفت: اگر با او در اين سفر ملاقات كند اختلاف‌نظرهاي دو طرف را مطرح خواهد كرد.
بر اساس برنامه اعلام‌شده ترامپ سوم ژوئن (13 خرداد) به لندن سفر مي‌كند و دو روز اقامت خواهد داشت. اين سفر به دعوت ملكه انگليس انجام مي‌شود و رئيس‌ جمهوري آمريكا و همسرش، ملانيا ترامپ، مهمان ملكه خواهند بود.
گروه‌هاي ضد جنگ و طرفدار حقوق بشر از زمان اعلام برنامه سفر ترامپ، براي تظاهرات در خيابان‌هاي پايتخت اعلام آمادگي كرده‌اند.
شبك**اروپام ** هـ ن **1392

نظر شما