شناسهٔ خبر: 33040464 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سرانه مصرف نمک در زنجان بالاتر از میزان متوسط جهانی است

R41375/P/S6,59/CT11

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه سرانه مصرف نمک در زنجان بالاتر از میزان متوسط جهانی است، گفت: نمک در بین بانوان بیشترین مشکلات را ایجاد می‌کند و باعث پوکی استخوان و شکستگی‌های ناگهانی در زنان در سنین بالا می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، پرویز قزلباش امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح ملی مقابله با فشار خون و عوامل مختلف و زمینه‌ساز آن از 27 اردیبهشت آغاز به کار کرده است که این کار بصورت گسترده و جدی در سطح کشور برگزار خواهد شد.

وی گفت: این موضوع به اشتباه در جامعه جا افتاده است که فشارخون فقط در سنین بالا رخ می‌دهد و بزرگسالان درگیر این بیماری می‌شوند، افزود: در سنین پایین و جوانی هم امکان ابتلا به این بیماری وجود دارد و همه باید مراقب این بیماری باشیم.

رئیس ستاد اجرایی برنامه بسیج ملی کنترل فشارخون استان زنجان بیان کرد: فشار خون زمینه ساز سکته‌های قلبی و مغزی و نارسایی‌های کلیوی است و به نوعی می‌توان اصلی‌ترین عامل بروز این مشکلات را پر فشاری خون دانست.

وی عنوان کرد: در سطح کشور حدود 16 میلیون نفر مبتلا به بیماری فشار خون بوده که طبق آمار پنجاه درصد از افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود بی‌خبر هستند و یا در صورت خبردار بود اقدامات لازم درمانی را انجام نمی‌دهند و پیگیری‌های لازم را ندارند.

قزلباش تصریح کرد: باید با آغاز به کار این پویش در سطح کشور توجه بیشتری فشار خون داشت و مانند پیگیری بیماری‌های واگیر و غیرواگیر زمان و امکانات بیشتری برای کنترل و درمان فشار خون اختصاص داد.

وی خاطرنشان کرد: هدف اصلی پویش کنترل فشار خون این است که افراد مبتلا و در معرض خطر شناسایی شوند تا با اقدامات لازم بتوان این افراد را درمان و یا از بیماری آنها جلوگیری کرد و با اختصاص زمان بیشتر و تحت آموزش قرار دادن و اطلاع رسانی‌های گسترده بتوان سلامت جامعه را در مقابل فشار خون تضمین کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: حمایت‌های بسیاری از سوی ریاست جمهوری شده است و با ابلاغ‌های مختلف در بین نهادها و ارگان‌ها با همکاری‌های لازم می‌توان به صورت همکاری عمومی به مبارزه با این بیماری پرداخت تا در کوتاه مدت بتوان بهترین نتایج را گرفت.

وی بیان کرد: با محوریت دانشگاه علوم پزشکی و با همکاری کارخانه‌ها، شرکت‌ها، ادارات و ارگان‌ها و با معرفی افرادی برای همکاری با دانشگاه در سازمان‌های مربوطه سعی در کنترل هرچه بیشتر افراد و شناسایی افراد مبتلا و یا در خطر ابتلا هستیم.

قزلباش گفت: سایتی در سطح کشور طراحی شده است برای خود اظهاری و عموم مردم با مراجعه به این سایت می‌توانند با پرکردن فرم خود اظهاری وزارت بهداشت را در کنترل و کمک‌رسانی هرچه بهتر یاری کنند و در صورت لزوم خدمات لازم از سوی استان مربوطه به افراد ارائه شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: از اصلی‌ترین اقدامات برای عدم ابتلا به این بیماری تغییر سبک زندگی است و با توجه بیشتر به مسئله وراثت و به ویژه رژیم غذایی می‌توان از ابتلا به این بیماری دورماند چرا که این بیماری از اصلی‌ترین عوامل مرگ و میر در دنیا به حساب می‌آید.

نمک متهم ردیف اول

وی بیان کرد: نمک را باید متهم اصلی ابتلا به فشار خون دانست و متاسفانه مصرف نمک در سطح کشور بالاتر از میزان متوسط جهانی است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه استان زنجان از استان‌های پرمصرف نمک در آمار وزارت بهداشت است که مصرف سرانه در زنجان حدود دو برابر میزان متوسط جهانی است، ادامه داد: مصرف فست فودها, چیپس و پفک, سوسیس, زیتون شور, غلات حجیم شده و غیره از جمله خطر آفرین‌ترین مواد در بروز فشار خون است که با مصرف سبزی‌جات، گوشت سفید و ماهی می‌توان سلامتی خود را درمقابل فشار خون تضمین کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان عنوان کرد: نمک در بین بانوان بیشترین مشکلات را ایجاد می‌کند و باعث پوکی استخوان و شکستگی‌های ناگهانی در زنان در سنین بالا می‌شود و در بروز برخی سرطان‌ها حرف اول را مصرف نمک می‌زند.

قزلباش تصریح کرد: کشور به حدود 5 منطقه برای مسائل مربوط به فشار خون و پویش مبارزه با فشار خون تقسیم شده که استان زنجان و حدود 6 استان دیگر جزو کمترین میزان دارا بودن فشار خون در کشور قرار دارند.

وی گفت: مشکلی در تامین دارو و خدمات پزشکی در زمینه فشار خون نداریم و امیدواریم با همکاری عموم مردم و مسئولان و پیگیری‌هایی که از سوی عوامل پزشکی خواهیم داشت فشار خون بصورت کامل کنترل شود و به سوی جامعه سالم پیش برویم.

انتهای پیام/ش

نظر شما