شناسهٔ خبر: 33040357 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

تمام آن‌چه درباره فصل هشتم «بازی تاج و تخت» باید بدانید

دنریس، سانسا، سموئل و فصل ناامیدکننده پایانی!

فصل آخر سریال «بازی تاج و تخت» در حالی به پایان رسید که بسیاری از تماشاگران آن از روند شتاب‌زده فصل آخر، گاف‌های این فصل از سریال و ضعف نویسندگی آن به شدت ناراضی بودند اما تمام بینندگان، منتقدان و عوامل سریال معتقدند این سریال بهترین سریال تلویزیونی آمریکا در چندین دهه گذشته بوده است.

صاحب‌خبر -

مهسا بهادری: روز دوشنبه ۲۰ مه(۳۰ اردیبهشت) قسمت آخر سریال «بازی تاج و تخت» که یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی به سبک خیال‌پردازی حماسی است از شبکه اچ. بی. او پخش شد. نویسندگان این سریال دیوید بنیاف و دی. بی. وایس هستند. این مجموعه برگرفته از پرفروش‌ترین مجموعه داستان‌های فانتزی جرج آر. آر. مارتین یعنی «ترانه یخ و آتش» است. نخستین قسمت این سریال روز ۱۷ آوریل یعنی روز تولد شان بین بازیگر نقش ادارد استارک پخش شد و آخرین قسمت آن هم مصادف با روز تولد جک گلیسون بازیگر نقش جافری براتیون بود. فصل هشتم این مجموعه، شش قسمت بود و در ۱۴ آوریل ۲۰۱۹ پخش گردید و با پخش آخرین قسمت از آن در ۲۰ مه ۲۰۱۹ این مجموعه به پایان رسید.

خونین‌ترین سریال تاریخ
سریال«بازی تاج‌وتخت»
رکورددار تعداد بیشترین بیننده در شبکه اچ. بی.او است و در کشورهای مختلف طرفداران زیادی دارد. با وجود استفاده از خشونت که انتقاداتی را به این مجموعه وارد آورده، این سریال موافقان و مخالفان زیادی داشته. این سریال تاکنون نامزد و برنده بسیاری از جوایز شده‌است. 
از آن جایی می‌توان گفت این سریال بسیار پرطرفدار است که در زمان پخش قسمت سوم فصل هشتم اپیزود«شب طولانی» رکورد دار بیشترین توییت در تاریخ تلویزیون شد. در طول ۸۲ دقیقه زمان پخش این اپیزود، حدود ۷.۸میلیون توییت انجام شد. این قسمت، طولانی‌ترین اپیزود سریال بود و این موضوع به ثبت این رکورد باورنکردنی کمک کرد.
همانطور که انتظار می‌رفت بیشترین توئیت‌ها درباره شخصیت‌های آریا استارک، شاه شب، برن و جان اسنو بوده است.
این سریال همانطور که گفته شد جز یکی از سریال‌های پرخشونت تلویزیون شناخته شده است، شاید بتوان گفت یکی از دلایل مخالفان این است که سریال«بازی تاج و تخت» یکی از خونین‌ترین سریال‌های تاریخ است.
به صورت متوسط در هر اپیزود این سریال چهار نفر کشته می‌شوند. در چهار فصل اول این سریال لااقل ۱۳۳ نفر از شخصیت‌های داستان کشته می‌شوند. خونین‌ترین اپیزود این سریال هم بلک‌واتر است که طی آن هزاران نفر از نیروهای کینگزلندینگ و ناوگان دریایی استنیس کشته می‌شوند. ولی معروف‌ترین اپیزود سریال از نظر خون‌ریزی بدون شک اپیزود رینز آو کستمیر است. طی این اپیزود که به عروسی قرمز هم معروف است لااقل هفت نفر از اصلی‌ترین شخصیت‌های داستان کشته می‌شوند.

یکبار امیلیا کلارک بازیگر نقش دنریس تارگرین در رابطه با خشونت سریال گفت: «من فکر می‌کنم افرادی که این سریال را می‌بینند بعد از پایان سریال حتما باید روانکاوی شوند، زیرا سریال بسیار خشونت آمیز است.»

خشونت سریال اما در همین جا پایان نمی یابد؛
بِلا رمزی بازیگر ۱۶ساله سریال «بازی تاج و تخت» هم قربانی دیگر خشونت این سریال است. او که خود یکی از بازیگران این سریال است اجازه ندارد این مجموعه  را تماشا کند، زیرا  پدر و مادرش معتقد هستند او هنوز بچه است و دیدن این سریال برای سنش مناسب نیست! 

 حتی برخی از بازیگران هم فکر می‌کنند خشونت این سریال به قدری بالا هست که نتوانند دیدن آن را تحمل کنند. جولیا رابرتس بازیگر برنده جایزه بهترین بازیگر اسکار و دو جایزه گلدن گلوب در جدیدترین مصاحبه خود در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که تاکنون سریال پرحاشیه «بازی تاج و تخت» را ندیده است و به آن علاقه‌ای ندارد.

مجری این برنامه سوال یکی از طرفداران را که در رابطه با پایان سریال بازی «تاج و تخت» و اینکه در نهایت چه کسی روی تخت پادشاهی خواهد نشست پرسید و جولیا رابرتس در پاسخ به صورت طنز گونه پاسخ داد به نظرم باراک اوباما در نهایت پیروز خواهد شد.  

او همچنین در ادامه گفت: «من هیچگاه این سریال را ندیدم دلیل آن هم این است که خشونت بیش از اندازه این سریال برای من غیرقابل تحمل است. علاوه بر این حتی با چشم پوشی از این موضوع، در این سریال از صحنه‌های اروتیک بسیار زیادی استفاده شده که حداقل باعث شده من از این سریال استقبال نکنم.»

فصل پایانی، رکوردشکن و ناامیدکننده
هرچند امتیازات فصل هشتم از سریال «بازی تاج و تخت» در وضعیت بدی قرار دارد و طرفداران سریال از سیر داستانی این فصل عصبانی هستند، اما باز هم تماشایش می‌کنند. برای نزدیک به یک دهه این سریال خیل عظیمی از طرفدارانی داشت که دنبالش می‌کردند و این فصل یک آمار تماشای بی‌سابقه و  بیشترین آمار را در بین فصول قبل دارد اما طبق نطرسنجی‌ها،  قسمت اول فصل هشتم  پر بیننده ترین قسمت کل تاریخ تلویزیون است!

در شروع فصل هشتم سریال «بازی تاج و تخت»، قسمت اول در تلویزیون، شبکه اچ. بی. او آمار ۱۷.۴ بیننده را در ۲۴ ساعت بعد از اکران داشت. 

شرکت‌های تحلیل داده از روش‌های اندازه‌گیری مخصوص خودشان برای سنجیدن میزان علایق و درخواست مخاطبین تلوزیونی استفاده می‌کنند، و آمار نهایی می‌گوید که ۲۵.۴۶ تقاضای سرانه بوده است، که ظاهرا مقدار بالایی است. ساموئل استدلر معاون بخش بازاریابی شرکت پرروت آنالیتیکز گفت: «فصل نهایی ۲.۹% افزایش جهانی نسبت به فصل هفتم داشت. آمار تقاضای قسمت آغازین در ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه به شدت قوی و بالا بود.»

کریگ گلندای سردبیر رکوردهای جهانی گینس اضافه کرد: «هیچ تعجبی نداشت. که سریال «بازی تاج و تخت» مثل همیشه هواداران خود را نگه می‌دارد و هیجان این فصل آخر در تمامی سطوح حس می‌شود. از اولین پخشش، رکوردهای زیادی رو جا به جا کرده، برای شخصیت پردازی برنده جایزه «امی» شده و حتی وضعیتش به عنوان پر تلاطم ترین برنامه تلوزیونی! به نظر می آید تا آخر فصل به همین رکورد شکنی ادامه بدهد، بدون شک قسمت آخر بی نظیری در پیش خواهد بود.»

طبق گفته کریگ گلندای آخرین قسمت این فصل تبدیل به پربیننده‌ترین قسمت کل سریال شد. این قسمت توسط ۱۳.۶میلیون نفر به صورت زنده از شبکه اچ. بی. او مشاهده شد. رکورد قبلی در دست قسمت پنجم همین فصل بود که ۱۲.۴ میلیون بیننده داشت.

اگر بینندگان اچ. بی. او گو و اچ. بی. او نو را هم حساب کنیم تعداد بینندگان قانونی این قسمت به ۱۹.۳ میلیون نفر می‌رسد. به صورت میانگین، هر قسمت از این فصل۴۴.۲ میلیون بیننده داشته که حدودا ۱۰میلیئن بیشتر از میانگین فصل قبل است. این یعنی سریال از لحاظ تعداد بیننده در اوج خود تمام شد. 

همچنین سریال در ۱۷۳ کشور سرتاسر جهان پخش می‌شود که خودش یک رکورد محسوب می‌گردد. 

اما فصل آخر و قسمت پایانی سریال برخلاف انتظاراتی که وجود داشت، بسیار متفاوت تمام شد، به طوری که قبل از اتمام قسمت آخر، حدود یک میلیون امضا برای ساخت مجدد فصل هشتم با نویسندگانی بهتر جمع شد، اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و موضوعی که صدای مخاطبان را درآورده این است که آمار و اطلاعات نشان می‌‍‌دهد سریال«بازی تاج و تخت» روی هم رفته دو قسمت ضعیف داشته که با استقبال مخاطبان مواجه نشده است. اولین قسمت ضعیف آن قسمت ششم از فصل پنج با نمره ۵۷ و دومین قسمت ضعیف آن قسمت سوم از فصل هشتم با دریافت نمره ۷۴ از سایت «راتن تومیتوز»، دومین قسمت ضعیف کل سریال طی هشت فصل شناخته شده است.

برای نزدیک به یک دهه است که  این سریال خیل عظیمی از طرفدارانی را داشت که دنبالش می‌کردند به طوری که قبل از پخش قسمت آخر این سریال حدود ۱۱میلیون آمریکایی اعلام کرده بودند به خاطر دیدن این سریال سرکار نخواهند رفت. همچنین در ساعت‌های قبل از شروع قسمت آخر اسامی این سریال و بازیگران به قدری در توئیتر جابه جا و هشتگ شد که با ۸۶ هزار توئیت ترند شد.
 

جدیدترین زبان ابداعی بشر!
یکی از زبان‌هایی که در فیلم صحبت می‌شود والریایی است. والریایی، زبانی از دنیای بازی تاج و تخت که ۱.۲ میلیون نفر در حال یادگیری آن هستند.

دراکاریس به معنای آتشِ اژدها است و لحظاتی بعد کرازنیس برشته شد. بعد از آن دنریس به برده‌ها گفت: «Kesy tubi jemot dāervi tepan» یعنی : «من امروز آزادی را به شما می‌دهم».

ممکن است این جمله، قلمبه سلمبه و نامفهوم به نظر برسد ولی همۀ این جملات که به زبانِ والریایی زبانی که گویش‌های مختلفی دارد و در قلمروهای مختلفی از دنیایِ بازی تاج و تخت از آن استفاده می‌شود گفته می‌شوند، از نظر زبانی درست هستند.
این جملات، توسط یک متخصص زبان‌شناسی به نام دیوید جی. پیترسون نوشته شده است. او بیش از ۵۰ زبان ساختگی را که بیشتر آن‌ها برای فیلم‌ها و سریال‌ها بوده ، ایجاد کرده است. او زبان والریایی را درست مثل یک زبان واقعی و از صفر، به طور کامل و همراه با قواعد و دستور زبان، ساخته است. 

همه آن چیزی که او باید از روی آن‌ها این کار را انجام می‌داد، تعدادی کلمه و جمله بود که مارتین در کتاب «نغمه یخ و آتش» که سریال از روی آن اقتباس شده است، آورده است. 

پیترسون یک زبانِ ساختگیِ دیگر را هم ایجاد کرده است که در سریالِ بازی تاج و تخت خیلی از آن شنیده‌ایم زبان «دوتراکی». که توسط جیسون موموآ بازیگر نقش کال دروگو و قبیله‌اش صحبت می‌شود. پیترسون اول این زبان را برای شرکت در مسابقه آنلاینی که سازندگان سریال قبل از پخش فصل اوّل، برگزار کرده بودند، ایجاد کرده بود. 

پیترسون در یک مصاحبه تلفنی گفت: «من به همراه خیلی از زبان‌شناسان خوب دیگر در این مسابقه شرکت کردیم. مسابقه هیچ حداکثری برای میزان مطلبی که برای شرکت داده شدن در مسابقه باید ارائه می‌شد نداشت. وقتی من این را فهمیدم، تمام وقت در حال کار کردن روی طرح پیشنهادیم بودم. بعضی از روزها بیشتر از ۱۸ ساعت کار می‌کردم. در حدود یک ماه من بیشتر از ۳۰۰ صفحه مطلب آماده کرده بودم. شامل دستور زبان، قواعد، ترجمه‌ها و اصطلاحات فرهنگی»

او برنده مسابقه شد و بعدها از او خواستند تا زبان والریایی را هم ایجاد کند. امروز زبان دوتراکی، حدود ۴۰۰۰ واژه رسمی دارد و زبان والریایی حدود ۲۰۰۰ واژه.

حتی دولینگو که یکی از نرم‌افزارهای محبوب آموزش آنلاین زبان است، زبان والریایی برین را در فهرست پیشنهادات خود اضافه کرده است و تا این لحظه حدود ۱.۲ میلیون نفر این دوره آموزشی را شروع کرده‌اند. یادگیری این زبان به ویژه در انگلستان خیلی محبوب است. بر طبق اطلاعات دولینگو حدود ۱۰۰۰۰۰ نفر در انگلستان برای یادگیری این زبان ثبت نام کرده‌اند. یعنی بیشتر از متقاضیان یادگیری زبان‌های سنتی مثل ایرلندی و زبان گیلیک اسکاتل.

فیلمنامه ضعیف‌ آخرین قسمت‌ها
یکی از دلایل مهمی که اکثر منتقدها به آن اشاره کردند فیلمنامه ضعیف این قسمت بوده است. همچنین آنها معتقدند که سازندگان سریال برای خوشامد و هیجان بینندگانشان حاضر شدند سطح فیلمنامه را پایین بیاورند و نتوانستند تعادلی در این قضیه ایجاد کنند.

همچنین به خاطر آنکه انتظار از آن چه که باید رخ می داد و آنچه که در قسمت پایانی رخ داد بسیار متفاوت بود، پس از پایان این سریال، بینندگان، واکنش های تند و سریعی را در شبکه های اجتماعی مخصوصا توئیتر نشان دادند.

مارک فراست، خالق برنامه تلویزیونی کلاسیک Twin Peaks، واکنش خود به دیوید بنیوف و دبلیو. بی. ویس نویسندگان این سریال را اینگونه مطرح می‌کند: «تبریک می‌گویم، شما گیر فرود پادشاه افتادید. همه شما با پادشاه فرود آمدید.»

در همین حال، جیمز آرتور، موسیقیدان گفت: «به فصل آخر انتقادهای زیادی  وارد شده است، با تقاضای تجدید نظر برای ساخت مجدد فصل هشتم با نویسندگان درست مواجه هستید، زیرا؛ بیش از یک میلیون امضا پیش از پایان نمایش جمع آوری شده است.با تشکر از شما و خداحافظ.»

اما رابرت ایگر، مدیر اجرایی شرکت والت دیزنی، نظر متفاوت تری را نسبیت به دیگر کاربدان داشت او نوشت: «با تشکر از شما نویسندگان دیوید بنیوف و دی. بی. ویس برای ساخت سریال «بازی تاج وتخت » و تشکر از شبکه اچ. بی. او بخاطر اینکه یکی از بزرگترین مجموعه‌های تلویزیونی را تا کنون ایجاد کرده است! قسمت امشب امسال یک تور دژ و یک راه مناسب برای به دست آوردن موفقیت‌های خلاقانه خود است.»

لوسی منگان در رابطه با قسمت آخر سریال در گاردین نوشت:«تردیدی نیست که سری هشتم با عجله ساخته شده. این فصل فرصت‌ها را هدر داد، حسن نیت را قربانی کرد و نتوانست حق شخصیت‌ها و بازیگرانش را ادا کند. او البته اضافه کرد که قسمت آخر تا حدودی توانست انتظارها را برآورده کند و نتیجه‌گیری کرد که وقتی در بازی تاج و تخت بازی می‌کنی یا می‌بری یا می‌میری، من فکر می‌کنم این سریال برنده شد.»

گاف‌های پی‌درپی
یکی از دلایلی که مخاطبان فصل هشتم ایراد سرعت بالا را به فیلم وارد می‌کنند این است که می‌گویند ایرادات و گاف‌های پی در پی در فصل آخر وجود داشته که نشانه سهل انگاری و بی توجهی کارگردان است. بهتر است نگاهی به این ایرادات بیندازیم تا ببینیم آیا حق با مخاطبان است یا خیر.

در قسمت چهارم فصل هشتم جا ماندن یک لیوان یک‌بار مصرف قهوه در یکی از صحنه‌های سریال «بازی تاج و تخت» واکنش‌های متفاوتی را در برداشت. از عذرخواهی عوامل تا شوخی شبکه پخش‌کننده با این موضوع. اتفاقی که گفته‌ می‌شود سود سرشاری را نصیب برند استارباکس کرده است.

 به نظر می‌رسید این اتفاق آخرین گاف این سریال باشد، اما در قسمت پنجم فصل هشتم هم نمایی از بخش دست فیلمبردار و دوربینی که روی دوش او حمل می‌شد دیده می‌شد که قطعا سیل انتقادات مخاطبان را که چندان هم از روند داستانی قسمت‌های پخش‌شده این فصل راضی نبودند، در پی داشت.

اما اشتباه سوم که با قسمت پایانی فصل هشتم یکی شد تیر خلاصی برای این سریال بود. این بار در قسمت آخر و در سکانسی مهم، بطری آب معدنی کنار پای سم تارلی در جلسه سران خاندان‌ها دیده می‌شود.

این اتفاق تعداد زیادی از طرفدارها را عصبانی‌تر از قبل کرده و معتقد هستند همین اشتباهات و سهل انگاری‌ها نشانه‌ این است که عوامل کیفیت بالا را قربانی سرعت تولید، کرده‌اند.

منتقدان درباره فصل ۸ نوشتند
خانم منگان
 یکی از منتقدانی بود  که از شتاب‌زده ساخته شدن این فصل نوشت، اریک کین  هم در فوربز نوشت: «من فکر می‌کنم اشکالات قسمت آخر از دل عجله بیرون آمده است و از تمام چیزهایی که می‌شد به دست آورد خیلی کم عاید شد.

خط داستانی دنریس تارگریان در این سری بیش از اندازه عجولانه بود که درست از آب درآید اما با وقت کافی و مراقبت و ملاحظه، او می‌توانست یکی از فوق‌العاده‌ترین شخصیت‌های تاریخ تلویزیون باشد.

با وجود اشکالات این سری و سری قبلی و با وجود تصمیم‌های بد در طی سال‌ها، این برنامه هنوز یکی از بهترین برنامه‌های تلویزیونی است که تا به حال ساخته شده است.»

برخی منتقدان البته لحنی تندتر را برای قسمت آخر به کار بردند مثل منتقد روزنامه سان که آن را «ضدحال مطلق»خواند: «اچ بی اُ، شما این سری آخر را قبل از پخش تماشا کردین؟ منظورم این است که دو سال وقت داشتید. من می‌خواهم نویسنده‌های سریال را پیدا کنم، یک زنگ بردارم و بارها و بارها به صدا در بیاورمش و همان موقع مرتب بگویم خجالت بکشید. شاید بعد از این کار آنها این پیام را درک کنند. جنبه مثبت این موضوع آنجاست که حداقل من از اینکه دیگر بازی تاج و تخت را نمی‌بینم غصه نمی‌خورم. ممنون فصل هشتم که باعث شدی این خداحافظی خیلی آسانتر از چیزی باشد که باید باشد.»

اما استیون کینگ، نویسنده، در توییتر به دفاع از سریال برخاست و گفت: «علت این همه نگاه منفی این است که بینندگان نمی‌خواستند این سریال پایانی داشته باشد و تمام شود.»

تعدادی از بازیگران نیز در شبکه‌های اجتماعی از خود سریال و همچنین عوامل آن قدردانی کردند.

دنریس، سموئل و سانسا برای مخاطبان نوشتند
پست جدید امیلیا کلارک در  اینستاگرامش و قدردانی از هوادارانی که سال‌ها از سریال حمایت کردند: «پیدا کردن واژه برای نوشتن این پست منو سرشار از این حس کرد که چقدر می‌خوهام از سریال بگویم ولی در برابر اینکه سریال و دنی برام چه ارزشی دارن این واژه‌ها خیلی کوچک هستند.

بخش مادر اژدهایان تمام زندگی بزرگسالی من را در بر گرفت. این زن همه‌ قلب من را تسخیر کرد. من در شعله‌های آتش اژدها عرق ریخته‌ام، برای آن‌هایی که خانواده را خیلی زود ترک کردند گریه کرده‌ام و مغز خود را تا سر حد خشک شدن درگیر کردم تا بتوانم عدالت را در حق کالیسی و کلمات استادانه‌ او و رفتارهای او که به من ارائه شد اجرا کنم.
بازی تاج و تخت من را به عنوان یک زن شکل داد، به عنوان یک بازیگر و به عنوان یک انسان! فقط ای کاش پدر عزیزم الان اینجا می‌بود تا می‌دید چه مسیری را آمده‌ایم.

ولی شما، طرفداران عزیز، مهربان، یه تشکر بزرگ به شما مدیونم. به خاطر اینکه مدت‌ها به چیزی که  ما ساختیم و  کار با شخصیتی که مدت‌ها قبل از اینکه جامه‌ای به رویاهای شما بپوشاند، در قلب‌های شما جا گرفته، خیره شده بودید. بدون شما، مایی وجود نداشت. و حالا نگهبانی ما به پایان رسیده....»

پیش از پخش آخرین قسمت، یوجین سایمون که بازیگر لنسل لنیستر بود، گفت:«این ماجراجویی بود که برای خودم و بسیاری دیگر از بازیگران، بازیگران، خدمه و مخاطبان یکسان بود. در اینجا میراث بازیگران بزرگترین خانواده و دوستان است که همیشه وجود دارد.»

جان بردلی، بازیگر سمول تارلی، تصویری از برنامه تمرینی و برنامه آمادگی خود را از سال ۲۰۱۰ ارائه داد.

او نوشت: «بنابراین امشب ما آخرین قسمت را داریم. این مرحله نهایی یک سفر طولانی و شگفت انگیز است. یک سفر که برای من در روز دوشنبه ۱۹ ژوئیه سال۲۰۱۰در ساعت ۱۰صبح آغاز شد.

من این را می‌دانم زیرا به تازگی برنامه تمرینی و آمادگی برای فصل اول و هفته اول را پیدا کردم.این برای زمانی بود که برنامه را به ما دادند زمانی هفته‌ها قبل از اینکه ما حتی شروع به تیراندازی کنیم. من در آن هفته بسیاری از مردم را دیدم که برای من بسیار معنی داشت.

در آن زمان دانستیم ما نمی‌توانیم سفرهایی  را که می‌خواهیم با هم انجام دهیم به دلیل این که سرگرم فیلم برداری بودیم . من تجربه این افراد و یا کسانی که برای جهان نیستند، را مبادله نخواهم کرد. از قسمت پایانی لذت ببرید و تشکر بابت همه چیز.»

پیام سوفی ترنر، بازیگر نقش سانسا استارک، برای پایان سریال:« سانسا، ممنونم که به من نیرو، شجاعت و قدرت واقعی را یاد دادی. ممنونم که به من مهربانی، صبوری و رهبری با عشق را یاد دادی. من با تو بزرگ شدم. سیزده سالگی عاشقت شدم و حالا پس از ده سال، در بیست‌وسه سالگی، تو را پشت سر میگذارم، اما نه آن چیزهایی که به من یاد دادی. برای مجموعه و سازندگان فوق‌العاده‌ی آن، ممنونم که بهترین درسهای زندگی رو به من دادید. بدون شما، من کسی که امروز هستم، نبودم. ممنونم که این شانس رو در طول این سالها به من دادید. و شما طرفداران، ممنونم که عاشق این شخصیت‌ها شدید، و در تمام این سالها از ما حمایت کردید، این چیزی هست که بیشتر از همه دلم برایش تنگ خواهد شد.»

۲۵۸۲۴۵

نظر شما