شناسهٔ خبر: 33039723 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برپایی جلسه بررسی وضعیت تسهیلات معیشتی در خوزستان

جلسه بررسی وضعیت تسهیلات معیشتی در خوزستان با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز ، جلسه‌ای به منظور بررسی وضعیت پرداخت تسهیلات معیشتی، تعمیری و احداثی واحد‌های مسکونی خسارت دیده ناشی از حوادث غیرمترقبه به ویژه نحوه عقد تضمین تسهیلات با حضور کیامرث حاجی زاده، مدیر کل مدیریت بحران استان و با حضور نوراله حسن زاده، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان، انصاریان، مدیر کل بنیاد مسکن خوزستان، و مدیران عامل بانک‌های استان در اداره کل مدیریت بحران برگزاری شد.

کیامرث حاجی زاده، جانشین قرار گاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان گفت: استان نزدیک به 3 سال در شرایط بحرانی مدیریت می‌شود که این بحران‌ها با بحران گرد و غبار در ۲۵ بهمن ۹۵ آغاز شدند و در ادامه بحران‌هایی مانند آتش سوزی‌های سال ۹۶، خشکسالی و مشکلات آب شرب و آب کشاورزی، و پس از آن بحران بی سابقه سیلاب گریبان استان را گرفت.

وی بیان داشت: اهالی رسانه بدون هیچ گونه چشم داشتی امر اطلاع رسانی در سیلاب را برعهده داشتند و آگاهی بخشی در این مسیر موجب شد در سیل اخیر بدون تلفات عبور کنیم.

حاجی زاده  ادامه داد: اگر فکر کنیم همه اقدامات صورت گرفته در حوزه سیلاب بدون نقص بوده است حرفی مبالغه آمیز است فلذا قطعا در بحرانی بزرگ مانند سیلاب با توجه به مشخصات و مختصات این بحران در همه مراحل پیش بینی و پیشگیری، آمادگی و مقابله، بازسازی و بازتوانی نواقصی وجود دارد و دوران آن گذشته است که نواقص را پنهان کنیم.

تبدیل تلفن های همراه به رسانه

جانشین قرار گاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر هر تلفن همراه خودش به یک رسانه تبدیل شده است و هیچ کسی نمیتواند چیزی را از نگاه تیز مردم پنهان کند.

این مقام مسئول گفت: در عصر حاضر تمامی رسانه‌های دنیا اعم از رسانه‌های فضای مجازی صدا و سیما و حتی رسانه‌های معاند تمامی اخبار و مسایل را رصد می کنند بنابراین امکان سرپوش نهادن بر نواقص وجود ندارد و لازم است در خبررسانی و اطلاع رسانی شفاف باشیم.

وی با تاکید بر این که باید امید واقعی به مردم تزریق کرد افزود: امید‌های کاذب به مردم دادن تبعاتی با خود به همراه خواهد داشت وقتی توقع کاذب ایجاد شود و اطلاعات و امید کاذب ارسال شود تبعات آن مانند تبعات یک بحران است و پس از گذشت ۱۰ سال خود را در بدنه جامعه نشان می‌دهد که کنترل آن کار آسانی نیست.

 جانشین قرار گاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان گفت: اگر بحران‌های متعددی را امروز در استان شاهد هستیم این بحران‌ها ماحصل تصمیم گیری‌های چند دهه گذشته است که به علت تصمیم گیری‌های نادرست، عدم اجرای پیوست‌های زیست محیطی، عدم پیش بینی و پیشگیری صحیح ایجاد شده اند.

 وی افزود: انتظار می‌رود اهالی رسانه و روابط عمومی‌ها امید و اطلاعات حقیقی به دور از هیاهو و جنجال و شو‌های تبلیغاتی ارایه بدهند

حاجی زاده گفت: در حوزه اطلاع رسانه در کمیته اطلاع رسانی قرارگاه بازسازی از همه سلایق استفاده شود ما همیشه به دنبال تعامل هستیم و همه نقد‌های منصفانه ولو اینکه تند و تیز هم باشد را می‌پذیریم، اما تخریب توهین، تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب پذیرفته نیست.

وی بیان کرد: انتشار اخبار جعلی و تشویش کننده اذهان عمومی سم محسوب میشود مانند زمانی که در هنگام گرد و غبار برخی رسانه‌ها یا افراد اعلام تعطیلی میکردند که موجب سردرگمی مردم شد لذا اگر دلسوز مردم هستید باید به فکر آگاهی بخشی مردم باشید و نفع مردم را در نظر بگیرید.

جانشین قرار گاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان ادامه داد: کمیته اطلاع رسانی قرارگاه باید کار‌های عملیاتی را نشر دهد چرا که مردم آن چیزی را میبینند، که انجام شده است.

وی توضیح داد: در ابتدای کار وقتی متوجه شدیم روند کار تخلیه آب از مزارع کند است بلافاصله جلساتی را در شهرستان‌های شوش، دشت آزادگان شعیبیه شوشتر و… برگزار کردیم که خوشبختانه کار سرعت گرفت و در حال حاضر همچنان ۸۰هزار از ۱۸۰هزار اراضی کشاورزی زیر اب هستند که عمده آن‌ها در حمیدیه، هویزه و سوسنگرد است.

حاجی زاده با بیان این که باید آرامش روانی را به استان تزریق کنیم تصریح کرد: در جامعه سیل زده اخیر زنان، کودکان، دانش آموزان، سالخوردگان و بیماران بیشتر نیاز به آرامش روانی دارند که این آرامش با تبلیغات درست به وجود می‌آید.

وی با تقدیر از عملکرد انجمن‌های مردم نهاد در سیل اخیر اظهار داشت: در چند ۲ سال اخیر فضا را برای انجمن‌های مردم نهاد و حضور موثر ان‌ها باز کردیم که این اتفاق قابل قیاس با گذشته نیست.

جانشین قرار گاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان گفت: در مرحله بازسازی و بازتوانی نیاز ما به انجمن‌های مردم نهاد بیشتر است به ویژه در حوزه بازتوانی روحی و ورانی نیاز مبرم به حضور انجمن‌های مردم نهاد احساس می‌شود.

وی با بیان این که عملکرد و اقدامات کمیته اطلاعات، تبلیغات و اطلاع رسانی با کمیته اجتماعی، فرهنگی و اجتماعی قرابت دارد توضیح داد: ضرورت دارد تعامل مناسبی میان این ۲ کمیته صورت پذیرد تامنجر به موازی کاری نشود.

حاجی زاده بیان کرد: مردم می‌خواهند بدانند چند خانه ساخته می‌شود، چقدر بازسازی و تعمیر می‌شود، چقدر خسارت مسکن و لوازم خانگی پرداخت میشود و چقدر به کشاورزان خسارت تعلق میگیرد لذا باید به سمتی برویم که مردم اقدامات را به شکل ملموس حس کنند.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها:

نظر شما