شناسهٔ خبر: 33039708 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می دهد؛

معضلی به‌نام فروش غیرمجازدام زنده/ذبح دام بیماروجعل مُهر کشتارگاه

خرم‌آباد- فعالیت مراکز غیر مجاز فروش دام زنده در خرم‌آباد موجب نارضایتی مردم شده تا معاون استاندار از ذبح دام بیمار در این مراکز و جعل مُهر کشتارگاه‌ها از سوی قصابان در پی این معضل خبر بدهد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: وجود مراکز غیر مجاز فروش دام زنده طی سال‌های گذشته در لرستان و به خصوص ورودی‌های شهر خرم آباد موجب نارضایتی مردم شده و این در حالیست که طرح این نگرانی مردم در جلسات مختلف تا کنون نتیجه‌ای به دنبال نداشته، تا این امر موجب شود که شاهد برگزاری جلساتی بدون خروجی در این رابطه در استان باشیم.

معضلی به نام فروش غیر مجاز دام زنده

زینب محمدخانی مدیرکل دامپزشکی لرستان در جلسه‌ای که در معاونت عمرانی استانداری لرستان برگزار شد با بیان اینکه همه ما اعتقاد داریم که باید این مراکز غیر مجاز فروش دام زنده جمع شوند، اظهار داشت: اما باید چگونه این مراکز را جمع کرد؟

وی با اشاره به اینکه ما در سیستم دولتی هیچ تعهدی در این رابطه نداریم اما وقتی به عنوان صورت جلسه در جلسه مطرح می‌شود باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: در حال حاضر افرادی که در این زمینه فعالیت داشتند پرونده تخلفاتی آنها در دامپزشکی، دستگاه قضائی و شهرداری است.

طی ۱۵ سال گذشته دامپزشکی، دستگاه قضائی، شهرداری، معاونت عمرانی و نه همه افراد حاضر در جلسه نتوانسته‌اند این معضل را حل کنند. مدیرکل دامپزشکی لرستان با بیان اینکه دستگاه قضائی اعلام کرده که این مراکز باید جمع آوری شوند، بیان داشت: دامپزشکی که نمی‌تواند گوسفند را جمع کند و در محل کار خود نگهداری کند.

محمدخانی با بیان اینکه ۱۵ سال است که دامپزشکی و سایر دستگاه‌ها در این رابطه بحث می‌کنیم اما فایده‌ای نداشته است، گفت: امروز که این مراکز غیر مجاز جمع آوری می‌شوند فردا صبح دوباره فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

وی، بیان داشت: طی ۱۵ سال گذشته دامپزشکی، دستگاه قضائی، شهرداری، معاونت عمرانی و نه همه افراد حاضر در جلسه نتوانسته‌اند این معضل را حل کنند، گفت: این امر شغل این افراد است و باید دنبال راه حل در این رابطه باشیم.

بازارچه فروش دام ایجاد شود

محمدرضا صفی خانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در سخنانی با اشاره به فعالیت واحدهای غیر مجاز فروش دام زنده در شهر خرم آباد، اظهار داشت: چندین بار بحث ایجاد بازارچه دام و ساماندهی بازارچه‌های دام در جلسات مختلف استان مطرح شده است.

وی با بیان اینکه این امر به عنوان یکی از آسیب‌های شهر خرم آباد مطرح است، عنوان کرد: تا کنون در این رابطه تصمیم جدی گرفته نشده است.

سازمان جهاد کشاورزی سرمایه گذاران را برای ایجاد بازارچه‌ها فروش دام زنده ترغیب کند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان، بیان داشت: بنابر این شد که به خاطر اینکه ما نمی‌توانیم با اهرم فشار و زور این مراکز غیر مجاز را ساماندهی کنیم، بازارچه فروش دام را در نقاطی از شهر خرم آباد ایجاد کنیم.

صفی خانی با تاکید بر اینکه در این قالب سازمان جهاد کشاورزی سرمایه گذاران را برای ایجاد این بازارچه‌ها ترغیب کند، بیان داشت: این قضیه باید سریع‌تر جمع شود و اگر بگذاریم مشمول مرور زمان شود همین مشکلات را داریم و با ابزار زور و فشار هم نمی‌توانیم این مراکز را جمع کنیم.

وی، تاکید کرد: تنها راه حل در این رابطه این بوده که بازارچه رسمی را سریعاً در این رابطه شکل بدهیم، سرمایه گذار آن نیز قطعاً در استان وجود دارد چرا که این کار توجیه اقتصادی دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان، گفت: همچنین این امر موجب رونق کشتارگاه‌های دام نیز خواهد شد.

قصابی که مُهر کشتارگاه را جعل می‌کند!

احمد مرادپور معاون عمرانی استانداری لرستان نیز در این رابطه با بیان اینکه چندین نشست و جلسه برای جمع آوری این مراکز غیر مجاز فروش دام زنده برگزار شده است، اظهار داشت: دادستان نیز در این رابطه حکم صادر کردند و دستور دادند که این مراکز جمع آوری شوند.

قصابی که خودش کشتار غیر مجاز انجام می‌دهد و مُهر کشتارگاه را جعل می‌کند و بر روی آن می‌زند باید مورد برخورد جدی قرار گیرد. وی با اشاره به اینکه مقرر شد که دامپزشکی و علوم پزشکی پیگیر موضوع شوند تا این مراکز غیر مجاز جمع آوری شوند، تصریح کرد: در آخرین بازدیدی که از این مراکز غیر مجاز در ورودی‌های شهر داشتیم اعلام کردند که سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده که اقدام به ایجاد بازارچه فروش دام کند.

معاون عمرانی استانداری لرستان، تصریح کرد: این در حالیست که تا کنون این امر عملیاتی نشده است.

مرادپور با تاکید بر اینکه به خاطر مسائل بهداشتی هم که شده این مراکز غیر مجاز باید جمع شوند، گفت: باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که بر روی قصابی‌ها نیز نظارت داشته باشیم، قصابی که خودش کشتار غیر مجاز انجام می‌دهد و مُهر کشتارگاه را نیز جعل می‌کند و بر روی آن می‌زند باید مورد برخورد جدی قرار گیرد.

کشتار دام بیمار و فروش آن به مردم

وی با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت، دامپزشکی، جهاد کشاورزی و علوم پزشکی در این رابطه ورود جدی داشته باشند، گفت: تعدادی از افراد نیز وجود دارند که دنبال سو استفاده هستند، دام بیمار را که نمی‌توانند به کشتارگاه بیاورند، در نتیجه به صورت غیر مجاز آن را کشتار می‌کنند و به مردم می‌فروشند.

معاون عمرانی استانداری لرستان، تاکید کرد: این امر شغل نیست که این افراد برای خود درست کرده‌اند، معاونت دانشگاه علوم پزشکی باید مدعی این قضیه شود، راه حل این بوده که اقدام به ایجاد بازارچه فروش دام کنیم.

مرادپور، افزود: در این راستا جلسه‌ای با حضور علوم پزشکی، دامپزشکی و نیروی انتظامی طی فردا در معاونت عمرانی برگزار شود تا به شکلی این معضل را جمع کنیم.

نظر شما