شناسهٔ خبر: 33039542 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي:

19 خردادماه؛ روز مديريت مصرف نام گذاري مي‎شود

صاحب‌خبر -

معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با بيان اينکه با اقدامات مديريت مصرف در سال گذشته يک و نيم برابر درآمد برق کشور صرفه جويي شده است، افزود: 19 خرداد که تاريخ شروع اقدامات مديريت مصرف در سال گذشته در خوزستان بوده را به عنوان روز مديريت مصرف نام گذاري کرده ايم و در 19 خرداد پيش رو اعلام مي شود.

همايون حائري در نشست کميته کنترل و کاهش پيک بار تابستان 98 خوزستان با حضور مديران صنعت برق و استاندار گفت: استاندار خوزستان تئوريسن عملي کردن مديريت مصرف برق در کشور است و بعد از مدت ها يک عمليات بهينه بهره وري در کشور با هدايت و راهنمايي او در تابستان سال گذشته با موفقيت انجام شده است.

وي بيان کرد: هماهنگي هاي سال گذشته در خوزستان باعث شد تا نگاه جديدي در صنعت برق باز شود که ما ميتوانيم با تعامل با مسئولين استاني مديريت مصرف ارزشمندي را داشته باشيم.

معاون وزير نيرور در امور برق و انرژي تصريح کرد: تابستان سال گذشته با اقدامات انجام گرفته بيش ازدو هزار و 200 مگاوات در کشور در پيک بار صرفه جويي شد آن هم در شرايطي که کمبود توليد نيروگاه هاي برق آبي را در کشور داشتيم.

حائري اضافه کرد: خوزستان به تنهايي500 مگاوات صرفه جويي داشت و اگر بتوانيم اين 500 مگاوات را براي سال 98 هم ادامه بدهيم هزار مگاوات صرفه جويي خواهد بود و اگر اين هزار مگاوات در سمت مصرف را به سمت توليد منتقل کنيم و تلفات شبکه انتقال و توزيع و مصرف داخلي نيروگاه ها را نيز در نظر بگيريم بايد هزار و 500 مگاوات نيروگاه نصب ميکرديم تا هزار مگاوات صرفه جويي شده را جبران ميکرديم.

وي ادامه داد: اين هزار و 500 مگاوات در خوزستان برابر است با 15 هزار ميليارد تومان در شرايط فعلي و دو هزار و 200 مگاوات صرفه جويي در کشور معادل برابر با 30 هزار ميليارد تومان صرفه جويي در کشور است و اين عدد چيزي حدود يک و نيم برابر درآمد صنعت برق است.

معاون وزير نيرور در امور برق و انرژي با بيان اينکه اين حرکتي آغاز شده را بايد بتوانيم ادامه دهيم، اظهار داشت: امسال هم با اين رشد 15 درصدي مصرف که تا اين لحظه با آن مواجه هستيم بايد اقدامات مديريت مصرفي سال گذشته را در دستور کار قرار دهيم.

حائري گفت: 19 خرداد که تاريخ شروع اقدامات مديريت مصرف در سال گذشته از خوزستان بوده را به عنوان روز مديريت مصرف نام گذاري کرده ايم و در 19 خرداد پيش رو اعلام مي شود.

وي با تشکر از اقدامات انجام شده در سيل و سربلندي صنعت برق در سيل اخير، تاکيد کرد: اميدوارم تابستان بدون مشکلي را با برنامه ريزي هاي صورت گرفته پشت سر بگذاريم و در برنامه ريزي‎هاي سال‎هاي آينده در کنار سرمايه گذاري‎هايي که انجام مي‎شود مديريت مصرف نيز در نظر گرفته و ديده شود.

مديرعامل شرکت برق منطقه اي خوزستان نيز در اين نشست گفت: سال گذشته براي اولين بار رشد مصرف برق منفي بوده است و اين نتيجه اقدامات انجام شده و هماهنگيهاي صورت گرفته در کاهش ساعت اداري بوده است.

محمود دشت بزرگ با بيان اينکه کاهش ساعت اداري در سال گذشته باعث شده تا 263 مگاوات در شبکه صرفه جويي شود، بيان کرد: براي سال 98 نيز پيشنهاد مي‎کنيم با توجه به افزايش دما و وارد شدن به محدوده بالاي 6 هزار مگاواتي و رشد 15 درصدي مصرف برق ، از ابتداي خرداد ساعات اداري کاهش يابد.

وي تصريح کرد: نياز مصرف تابستان پيش رو هشت هزار و 880 مگاوات برآورد شده که با کارهاي مديريت مصرفي و صرفه جويي 961 مگاواتي بايد بتوانيم آن را در هفت هزار و 919 مگاوات همانند سال قبل نگه داريم.

مديرعامل شرکت برق منطقه اي خوزستان تاکيد کرد:نيروگاه‎هاي برق آبي و حرارتي هر کدام با توليد چهار هزار و 500 مگاوات توان توليد 9 هزار مگاوات برق در استان را دارند اما بايد توجه داشت که در شبکه برق استان با شبکه سراسري تبادل و دريافت صورت ميگيرد و با توجه به بالا بودن عمر ترانس‎ها و بارگيري بالاي سه‎ماهه از آنها ممکن است در شبکه خللي ايجاد شود و لازم است که کاهش ساعات اداري مد نظر قرار گيرد.غلامرضا شريعتي استاندار خوزستان نيز اظهار داشت: به همين دليل ساعت کاري ادارات خوزستان از اول خرداد تا 18 خرداد از ساعت هفت صبح تا 13.30 دقيقه، و از 19 خرداد از هفت صبح تا 13 خواهد بود و شرکت هاي توزيع و برق منطقه اي خوزستان وظيفه دارند که بر اجراي صحيح اين برنامه و کاهش مصرف برق نظارت داشته باشند.

نظر شما