شناسهٔ خبر: 33038893 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دهقاني: سازمان همکاري اسلامي نبايد محلي براي تفرقه و دشمني باشد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - معاون امور حقوقي و بين المللي وزارت امور خارجه به وضعيت جاري در دنياي اسلام و تلاش ها براي ايجاد شکاف بين کشورهاي اسلامي گفت:سازمان همکاري اسلامي و اجلاسيه‌هاي آن از جمله اجلاس مکه بايد مکاني براي ارتقاي همبستگي و يکپارچگي امت اسلامي باشد نه اينکه تبديل به محلي براي تفرقه و طرح موضوعات غيرمرتبط با اهداف آن شود.

به گزارش اداره کل اطلاع رساني و امور سخنگويي وزارت امور خارجه، در آستانه برگزاري نشست سران کشورهاي عضو سازمان همکاري اسلامي (OIC) در عربستان سعودي، امروز - سه شنبه -«غلامحسين دهقاني» در نشستي با سفراي کشورهاي اسلامي مقيم ايران با تشريح مواضع جمهوري اسلامي ايران در خصوص اولويت هاي جهان اسلام، تحولات منطقه اي و تبيين توطئه هاي رژيم صهيونيستي و برخي قدرت هاي فرامنطقه اي در ايجاد انحراف در اهداف سازمان همکاري اسلامي، خواستار هوشياري کشورهاي اسلامي برابر اين انحرافات و توطئه ها شد.
معاون وزير امور خارجه مساله فلسطين را همچنان اولويت و هدف عالي و اصلي سازمان همکاري اسلامي دانست و با توجه به وضعيت جاري در دنياي اسلام و منطقه غرب آسيا به ويژه طرح هاي ترامپ و رژيم صهيونيستي براي منطقه و تلاش براي ايجاد شکاف بين کشورهاي اسلامي تاکيد کرد: اين سازمان و اجلاسيه‌هاي آن از جمله اجلاس مکه بايد مکاني براي ارتقاي همبستگي و يکپارچگي امت اسلامي باشد نه اينکه با اعمال نفوذ بيگانگان و برخي عوامل آنها، تبديل به محلي براي تفرقه و دشمني و طرح موضوعات کاملاً غير مرتبط با اهداف سازمان همکاري اسلامي شود.
وي اظهار داشت: دول اسلامي بايد با اقدامات تفرقه افکنانه و تلاش براي منحرف کردن توجه اعضاي سازمان از مساله اصلي دنياي اسلام، يعني مسئله فلسطين به ديگر مطالب مقابله کنند زيرا هر اقدامي در اين جهت خدمت به رژيم صهيونيستي و دولت ترامپ خواهد بود.
معاون امور حقوقي و بين المللي وزارت امور خارجه بر ضرورت رعايت قاعده اجماع و اصل شفافيت در تصميم‌گيري هاي سازمان تاکيد و از رويه جاري که مواضع برخي کشورها از جمله ايران در اين اجلاس ها کاملا ناديده گرفته مي‌شود، انتقاد کرد.
دهقاني رويکردهاي تبعيض آميز و ضدايراني دبيرخانه سازمان همکاري اسلامي در سال هاي اخير که تحت دخالت و فشار عربستان سعودي از اهداف حرفه اي خود فاصله گرفته و فشار عليه اعضا را دنبال مي کند، را خسارت بار و برخلاف رويه ها و اصول حاکم بر سازمان هاي بين المللي دانست.
اين ديپلمات کشورمان همچنين خواستار بي طرفي، شفافيت و احترام دبيرخانه سازمان همکاري اسلامي به اهداف اصلي و اوليه آن در دفاع از حقوق مردم فلسطين و مخالفت و مقابله با توطئه هاي رژيم صهيونيستي شد.
در اين نشست همچنين برخي از سفراي اسلامي به طرح سوالات و ديدگاه هاي دول متبوع خود در خصوص دستور کار اين جلسه و تحولات منطقه اي و جهاني پرداختند که به سوالات آنان پاسخ مقتضي داده شد.
سيام**1751 **2021**
انتهاي پيام /*

نظر شما