شناسهٔ خبر: 33038520 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در آستانه نشست سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی

انتقاد از رویکرد تبعیض‌آمیز سازمان همکاری اسلامی

معاون حقوقی و بین المللی وزیر خارجه در نشستی با سفرای کشور‌های اسلامی مقیم ایران، هوشیاری در برابر انحرافات و توطئه‌ها را خواستار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه، غلامحسین دهقانی در نشستی با سفرای کشورهای اسلامی مقیم ایران، ضمن تشریح دیدگاه ها و مواضع کشورمان در خصوص اولویت های جهان اسلام و تحولات منطقه ای و تبیین توطئه های رژیم صهیونیستی و برخی قدرت های فرامنطقه ای در ایجاد انحراف در اهداف سازمان همکاری اسلامی، خواستار هوشیاری کشورهای اسلامی در برابر این انحرافات و توطئه ها شد.
معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه در آستانه برگزاری نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) در عربستان سعودی، امروز سه شنبه در این نشست ، مسئله فلسطین را همچنان اولویت و هدف عالی و اصلی سازمان همکاری اسلامی دانست و با توجه به وضعیت جاری در دنیای اسلام و منطقه غرب آسیا بویژه طرحهای ترامپ و رژیم صهیونیستی برای منطقه و تلاش برای ایجاد شکاف بین کشورهای اسلامی تأکید کرد: این سازمان و اجلاسیه‌های آن از جمله اجلاس مکه باید مکانی برای ارتقای همبستگی و یکپارچگی امت اسلامی باشد نه اینکه، با اعمال نفوذ بیگانگان و برخی عوامل آنها، تبدیل به محلی برای تفرقه و دشمنی و طرح موضوعات کاملاً غیر مرتبط با اهداف سازمان همکاری اسلامی گردد.
وی افزود : دولتهای اسلامی باید با اقدامات تفرقه افکنانه و تلاش برای منحرف کردن توجه اعضای سازمان از مسأله اصلی دنیای اسلام، یعنی مسأله فلسطین به دیگر مطالب، مقابله کنند؛ زیرا هر اقدامی در این جهت خدمت به رژیم صهیونیستی و دولت ترامپ خواهد بود.
دهقانی بر ضرورت رعایت قاعده اجماع و اصل شفافیت در تصمیم‌گیریهای سازمان تأکید و از رویه جاری که مواضع برخی کشورها از جمله ایران در این اجلاسها کاملا نادیده گرفته می‌شود، انتقاد کرد.
معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به رویکردهای تبعیض آمیز و ضدایرانی دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی در سالهای اخیر، که تحت دخالت و فشار عربستان سعودی از اهداف حرفه ای خود فاصله گرفته و رویکرد فشار علیه اعضاء را دنبال می کند، این رویکرد را خسارت بار و برخلاف رویه ها و اصول حاکم بر سازمان های بین المللی دانست و خواستار بیطرفی، شفافیت و احترام دبیرخانه این سازمان به اهداف اصلی و اولیه سازمان همکاری اسلامی در دفاع از حقوق مردم فلسطین و مخالفت و مقابله با توطئه های رژیم صهیونیستی شد.
در بخشی از این نشست برخی از سفرای اسلامی به طرح سؤالات و دیدگاههای دولتهای متبوع خود در خصوص دستور کار این جلسه و تحولات منطقه ای و جهانی پرداختند که به سؤالات آنان پاسخ مقتضی داده شد.

نظر شما