شناسهٔ خبر: 33037179 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سد و نيروگاه سردشت به بهره برداري رسيد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - مهاباد- ايرنا- سد سردشت در جنوب آذربايجان غربي امروز /سه شنبه/ با حضور حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني و برخي از اعضاي هيات دولت به صورت ويديو کنفرانس در اين شهرستان مرزي به بهره برداري رسيد.

به گزارش ايرنا، مديرعامل شرکت منابع آب و نيروي ايران روز سه شنبه در آيين افتتاح اين سد و بهره‌برداري از طرح‌هاي توسعه منابع آب و خاک نواحي مرزي استان آذربايجان غربي اظهار داشت: اين سد شامل افتتاح سرريز، تونل آبرسان، نيروگاه، سيستم انحراف، آبگير سد و تصفيە خانه آب شرب است که براي آنها 12 هزار و 550 ميليارد ريال هزينه شده است.
بهروز مرادي افزود: سد خاکي سردشت با هسته رسي و حجم مخزن 387 ميليون مترمکعب و با هدف استحصال برق، آب شرب و کشاورزي و تصفيه خانه اتوماتيک آب شرب شهرهاي سردشت و ربط به همراه خط انتقال و برج آبگير احداث شده است.
وي اظهار داشت: سد سردشت بر روي رودخانه «زاب کوچک» قرار گرفته که درياچه آن حدود 30 کيلومتر طول دارد و در 13 کيلومتري جنوب شرقي اين شهر احداث شده است و با بهره برداري از اين طرح هفت هزار و 500 هکتار از اراضي ديم کشاورزي و باغي اين شهرستان که در مجاورت سد قرار دارد، به آبي تبديل مي شود.
مرادي گفت: براي احداث سد 11 هزار و 500 ميليارد ريال و براي تصفيه خانه و خطوط انتقال آب نيز يکهزار و 50 ميليارد ريال هزينه شده است.
وي اظهار داشت: تصفيه خانه جديد سردشت در فاز نخست ظرفيت توليد 350 و در فاز دوم 495 ليتر در ثانيه آب تصفيه شده را دارد و افق 20 ساله تامين آب شرب سردشت، ربط و تعدادي از روستاهاي اطراف را ترسيم مي کند.
وي اضافه کرد: هم اکنون مصرف آب شرب سردشت 230 ليتر در ثانيه و مصرف شهر ربط 70 ليتر در ثانيه است و اگر آبرساني به روستاهاي اطراف نيز انجام شود اين تصفيه خانه مي تواند تا بيش از 20 سال آينده منبع مطمئني براي آب شرب اين منطقه باشد.
به گزارش ايرنا شهرستان مرزي سردشت با 385 هزار نفر جمعيت در 244 کيلومتري مرکز آذربايجان غربي واقع است؛ اين شهرستان مرزي داراي 150 هزار هکتار مساحت است که از اين ميزان 90 هزار هکتار را اراضي جنگلي تشکيل مي دهد.
در حال حاضر 13 سد در آذربايجان غربي وجود دارد که ظرفيت ذخيره آنها به بيش از يک ميليارد و 900 ميليون مترمکعب مي رسد و با راه اندازي سدهاي کرم آباد و سردشت، اين ميزان به بيش از 2 ميليارد مترمکعب مي رسيد.
رييس جمهوري امروز و در سفري يک روزه به آذربايجان غربي چندين طرح توسعه منابع آب و خاک استان هاي مرزي از جمله سد کرم آباد، سد سردشت، آبياري و زهکشي سد سيلوه، کانال انتقال آب از سد سيلوه به درياچه اروميه/جلديان/ و شبکه آبياري و زهکشي پاياب اين سد و چندين طرح ديگر به ارزش چهار هزار و 465 ميليارد تومان را افتتاح کرد.
7562/3020/6185/3072
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما