شناسهٔ خبر: 33035757 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سد انحرافي «بويلاپوش» خوي افتتاح شد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - اروميه- ايرنا- سد انحرافي «بويلاپوش» خوي و بخشي از شبکه آبياري آن امروز /سه شنبه/ با حضور حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني رييس جمهوري و برخي از اعضاي هيات دولت به صورت ويدئو کنفرانس به بهره برداري رسيد.

به گزارش ايرنا، سد انحرافي بويلاپوش در سال 1390 کلنگ زني و عمليات اجرايي آن در سال 1395 به صورت رسمي آغاز شد و در شرايطي که پيشرفت فيزيکي آن تا اواسط 1393 شمسي 10 درصد بود، اين رقم اکنون به 77 درصد رسيده است.
اين سد انحرافي بر روي رودخانه «قطور» خوي با هدف تنظيم و انتقال 51 ميليون مترمکعب آب اجرا شد و آب مورد نياز 6 هزار و 500 هکتار از اراضي کشاورزي منطقه را تامين مي کند.
مديرعامل شرکت آب منطقه اي آذربايجان غربي در اين خصوص گفت: با بهره برداري از اين سد سه هزار و 300 هکتار زمين زراعي پاياب از آب تنظيمي آن بهره مند مي شود.
کيومرث دانشجو افزود: اعتبار تخصيص يافته براي اين طرح يکهزار ميليارد ريال بود و تاکنون براي ساخت سد و شبکه بويلاپوش به ترتيب 268 و 300 ميليارد ريال هزينه شده است.
وي اضافه کرد: اين سد آب مورد نياز 20 روستاي منطقه را از طريق 60 کيلومتر کانال تامين و امکان اجراي طرح هاي آبياري تحت فشار را نيز فراهم مي کند.
وي ادامه داد: سد انحرافي بويلاپوش با حجم آب ورودي 12 مترمکعب در ثانيه، سالانه 200 ميليون مترمکعب آب را از رودخانه قطور جمع آوري مي کند.
به گزارش ايرنا سد «بويلاپوش» بر روي رودخانه قطور خوي و نيز سرشاخه‌هاي متعدد آن مانند چيليک، کلندسو، آورش، قيله‌ليق، سريک، غازان، الند و قودوغ بوغان احداث شده است.
اين سد از نوع بتني با سرريز دريچه دار به طول 30 متر و مشتمل بر سه دستگاه دريچه قطاعي، 2 دهانه آبگير و پنج واحد رسوب گير است؛ در اين طرح با احداث 20 کيلومتر کانال و 220 دستگاه ابنيه فني امکان تامين آب 6500 هکتار از اراضي کشاورزي منطقه فراهم شده است.
شهرستان خوي با 385 هزار نفر جمعيت در 132 کيلومتري شمال آذربايجان غربي واقع شده است.
در 18 کيلومتري جنوب غرب خوي واقع است.
دشت خوي با مشکل اضافه برداشت و کمي آب مواجه است به گونه اي که سالانه 9 ميليون مترمکعب از حجم و 30 اسنتي متر از عمق آبخوان هاي اين دشت کاسته مي شود.
8137/518
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما