شناسهٔ خبر: 33035010 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

افتتاح هشت پروژه آب و خاک آذربايجان غربي به دست رئيس جمهوري

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- با افتتاح طرح هاي توسعه منابع آب و خاک استان آذربايجان‌غربي شامل 8 پروژه در قالب 4 طرح با حضور رئيس جمهوري، اجرا و بهره‌برداري از بخش مهمي از طرح هاي توسعه منابع آب و خاک 12 استان مرزي کشور وارد مرحله جديدي مي شود.

طرحهاي توسعه منابع آب و خاک در 12 استان مرزي کشور (سيستان و بلوچستان، خراسان جنوبي، خراسان رضوي، خراسان شمالي، گلستان، اردبيل، آذربايجانشرقي، آذربايجان غربي، کردستان، کرمانشاه، ايلام و خوزستان) با هدف تأمين آب مورد نياز شرب، کشاورزي و صنعت، چشم اندازي مناسب را براي توسعه اقتصادي در اين مناطق ايجاد کرده است.
گزارش روابط عمومي وزارت نيرو حاکي از اين است که اين طرح ها مي تواند نقشي اساسي در توسعه پايدار استان هاي مرزي، ارتقاي معيشت، بهبود استانداردهاي زندگي مردم، کاهش فقر، توزيع مناسب درآمد و تقويت هويت ملي و تعلق سرزميني را در استانهاي مرزي داشته باشد. اين طرحها گام مهمي در جهت دستيابي به توسعه پايدار با رعايت تاب آوري اکوسيستم‌هاي طبيعي است.
با عزم جدي دولت تدبير و اميد، از سال 1393 اجراي طرح هاي توسعه منابع آب و خاک در 12 استان مرزي کشور در قالب 61 طرح و 120 پروژه با هزينه کردي بيش از 270 هزار ميليارد ريال، سرعت يافت. تعداد زيادي از اين طرح ها در استانهاي مرزي کشور آماده بهره برداري هستند که در اين مرحله، طرح هاي توسعه منابع آب و خاک استان آذربايجان غربي امروز (سه شنبه) توسط رييس جمهوري افتتاح مي شود.
در اين سفر، طرح توسعه بهره‌برداري از رودخانه ارس در محدوده آذربايجان غربي (کرم آباد)، طرح سد سيلوه و شبکه‌هاي آبياري و زهکشي، طرح سد و نيروگاه سردشت و طرح غازان، از مواردي است که توسط رئيس جمهوري افتتاح مي شود.
سد مخزني کرم آباد، شامل يک سد خارج از بستر بوده که با حدود 21 کيلومتر خط انتقال و سه ايستگاه پمپاژ، به ميزان 19250 هکتار از شبکه هاي آبياري مدرن را آبياري خواهد کرد. در اين مرحله 8400 هکتار از اين اراضي، آماده بهره‌برداري است.
ساختمان سد و نيروگاه سردشت شامل يک سد خاکي با هسته رسي بوده که علاوه بر استحصال انرژي پاک برق‌آبي سالانه به ميزان 421 گيگاوات ساعت، آب شرب شهرهاي سردشت و ربط را نيز تأمين خواهد کرد.
ساختمان سد و شبکه آبياري و زهکشي سيلوه با هدف تأمين آب مورد نياز براي 12960 هکتار از اراضي اطراف شهرستان پيرانشهر و مسير کانال جَلديان احداث شده است که در حال حاضر 4000 هکتار شبکه آبياري درجه 1 و 2 به بهره‌برداري خواهد رسيد.
-ساختمان سد و شبکه آبياري و زهکشي غازان شامل سد انحرافي بويلاپوش با قابليت تنظيم 51 ميليون مترمکعب آب نابهنگام رودخانه قطورچاي و تأمين و توسعه آب بهنگام براي 6500 هکتار اراضي کشاورزي احداث گرديده که در اين مرحله 3300 هکتار از آب آن بهره‌مند خواهند شد.
در اين مرحله 16 هزار هکتار از اراضي منطقه به زير کشت مي‌رود و در صورت تکميل اين طرح‌ها، 46500 هکتار شبکه آبياري مدرن در اين مناطق ايجاد و از محل توليد نيروي برق‌آبي، سرجمع 450 گيگاوات ساعت در سال انرژي برق توليد خواهد شد.
تا کنون در اين پروژه‌ها 3600 ميليارد تومان هزينه شده و در اين مرحله بخش‌هايي از اين طرح‌ها با هزينه کرد 2200 ميليارد تومان افتتاح يا آبگيري مي‌شوند. با کمک اين پروژه‌ها، آب شرب براي بيش از 400 هزار نفر تامين شده و 11700 نفر بصورت مستقيم و 40 هزار نفر بصورت غيرمستقيم مشغول بکار مي‌شوند.
اقتصام**9189
انتهاي پيام /*

نظر شما