شناسهٔ خبر: 33032452 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت:

بحرین با میزبانی کنفرانس«قرارداد قرن» از همه خطوط قرمز عبور کرد

چیزی که حکومت بحرین آن را نمی داند این است که نه فقط دارد با آتش بازی می کند و از همه خطوط قرمز ملی ، عربی و اسلامی عبور می کند بلکه دارد ابزارها برای تهدید امنیت و ثباتش را مهیا می کند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش جماران، عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در سرمقاله روزنامه رأی الیوم نوشت: جهان چندین طرح و کنفرانس بین المللی برای حمایت مالی از جمله طرح«مارشال» آمریکا برای بازسازی مادی و اقتصادی اروپا پس از فروپاشی اش در نتیجه جنگ جهانی دوم و نیز بازسازی ژاپن پس از جنگ جهانی دوم شاهد بود اما اینکه یک کنفرانس توسط آمریکا و رژیم اسرائیل به منظور از بین بردن یک کشور و از بین بردن هویت یک ملت از وجود برگزار شود این دیگر عجیب است؛ این همان چیزی است که به طور کامل در کنفرانسی رخ خواهد داد که «جارد کوشنر» داماد و مشاور «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در کشور بحرین در روزهای 25 و 26 ماه ژوئن آینده تحت عناوین جنبه های اقتصادی «قراداد قرن» برگزار می کند.

کنفرانس عنوانی دارد که می گوید « از صلح به شکوفایی» و قرار است که در آن شماری از روسای دولت ها و نخست وزیران و نیز تاجران عرب و خارجی و نیز اسرائیلی شرکت کنند. بیشتر تاجران فلسطینی در کرانه باختری مانند«بشار المصری» اعلام کردند که دعوتنامه رسمی به دست آنها رسیده است اما در این کنفرانس شرکت نمی کنند.

عنوان کنفرانس به مانند اهداف آن حاوی دروغ و گمراهی زیادی است؛ این صلح که از آن دم می زنند کجاست و چگونه شکوفایی به فلسطینی ها در سایه نبود هر گونه به رسمیت شناختنی یا اشاره به برپایی کشور فلسطین به پایتخی قدس که حداقل خواسته های ملت فلسطین است، می رسد.

تعجب نمی کنیم که حکومت بحرین از این کنفرانس استقبال کند؛ کنفرانسی که به دلیل آن که مسأله فلسطین را پاکسازی می کند و مقدساتش را یهودی سازی و نام فلسطین را از نقشه ها محو کرده و ملت فلسطین را به خدمتکارانی بدون هویت ملی یا قومی تبدیل می کند، در تاریخ ثبت می شود. می گوییم تعجب نمی کنیم زیرا حکومت بحرین تبدیل به بستری برای طرح های اسرائیلی و آمریکایی و همه طرح های عادی سازی و ضد مساله اصلی و مرکزی امت عرب شده است.

این مساله دردناک است که کنفرانس در یک سرزمین عربی برگزار شود و آن چه دردناک تر است این است که پول هایی که برای ریشه کن کردن مساله فلسطین و محو آن از کانون توجه و اهتمام عربی و بین المللی تحت عنوان صلح اقتصادی جعلی به کار گرفته می شود و هزینه هایی که پیشنهاد شده است تا برای این طرح ریشه کن پرداخت شود از جیب کشورهای عربی و کشورهای حاشیه خلیج فارس پرداخت می شود.

چیزی که حکومت بحرین آن را نمی داند این است که نه فقط دارد با آتش بازی می کند و از همه خطوط قرمز ملی ، عربی و اسلامی عبور می کند بلکه دارد ابزارها برای تهدید امنیت و ثباتش را مهیا می کند زیرا ملت بحرین با تمام طوایف و نژادهایش در برابر این انحراف مقاومت و با آن مقابله می کند به ویژه آن که همه طرح های مشابه سرنوشتی جز شکست به دلیل مقاومت ملت فلسطین با حمایت امت های اسلامی و عربی با آن، ندارد.

طرح های آمریکایی -اسرائیلی در منطقه در آستانه فروپاشی است و این روزها اسرائیلی ها در حالت رعب و وحشت به سر می برند و در حال یادگیری شنا هستند برای آن که خودشان را در سایه محاصره موشکی از همه سو ، از شمال و شرق و جنوب،آماده فرار می کنند و نمی دانیم آیا هواداران این رویکرد رژیم اسرائیل در دولت بحرین،این واقعیت ها را می دانند یا نه.

اسرائیلی ها  در آینده نزدیک نمی توانند از خودشان حمایت کنند بحرین که دیگر جای خود دارد. زمانه به سرعت در حال تغییر است و تکیه بر اسرائیل گزینه شکست خورده ای است و مساله فقط مساله زمان است. این تأسف بار است که نام منامه با طرح ریشه کن کردن و یهودی سازی مساله فلسطین و مقدسات آن گره بخورد.

 

انتهای پیام

نظر شما