شناسهٔ خبر: 33031760 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بازار ارز، طلا و سرمايه به کدام سو مي رود؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- افت قيمت طلا و ارز طي روزهاي گذشته اين پرسش را نزد فعالان اقتصادي و حتي بسياري از مردم عادي به وجود آورده که بازار سرمايه و نيز طلا و ارز چه وضعيتي را دست کم در آينده نزديک تجربه خواهد کرد؟

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، از کسادي کار دلالان و سفته بازان در اقتصاد کشورمان چهار سالي مي گذشت و در اين مدت بازارها پس از تحمل هشت سال نوسان پي درپي روي آرامش را ديدند تا اينکه اواخر سال 96 تحرکات اعتراضي از سوي جريان مخالف دولت از شهر مشهد آغاز شد و بلافاصله به ساير شهرها سرايت کرد. اين تحرکات نقطه آغاز خروج تعادل بازارها به ويژه بازار ارز بود.
پس از آن خروج آمريکا از برجام، افزايش قيمت ارز، هراس مردم از آينده اقتصادي کشور و هجوم نقدينگي به بازارهاي مختلف براي حفظ ارزش سرمايه ها در مقابل کاهش ارزش ريال و آغاز دور جديد تحريم ها همه دست به دست هم دادند و بازارها از تعادل خارج شدند و امروز نرخ تورم نقطه به نقطه به 51 درصد رسيده است.
هر چند در طول ساليان گذشته اقداماتي براي کاهش سهم دلار در اقتصاد کشورمان انجام شده اما واقعيت اين است که نقش پررنگ دلار در نوسانات قيمتي در بازارهاي کشورمان قابل انکار نيست. بنابراين با رشد جهشي قيمت دلار حتي کالاهايي که وابسته به ارز نيستند هم تحت تاثير افزايش نرخ اين ارز قرار گرفتند.
هر چند در اين مدت دولت راهکارهايي را براي مهار جهش دلار و به دنبال آن طلا و ... به اجرا رساند اما هر بار باعث شد براي افرادي رانت ايجاد شود و اين کمکي به بازار و آرام گرفتن قيمت ها نکرد. اين بار نسخه دولت براي پايدارسازي قيمت ها، راه اندازي بازار متشکل ارزي است که از روز گذشته -دوشنبه، سي ام ارديبهشت ماه- شاهد اثرگذاري اين راهکار در بازار بوديم به طوري که قيمت دلار و به دنبال آن طلا به طور محسوسي کاهش يافت و در مقابل تابلو بورس و بازار سرمايه سبز شد.
اما موضوع و مهم تاثيرگذار در نوسانات قيمتي جو رواني ناشي از متغيرهاي سياسي و روابط بين الملل است که اقتصاد ايران چسبندگي فوق العاده اي به اين موضوع دارد و سهم مباحث سياسي به ويژه سياست خارجي در آرامش بازارها يا تنش در بازار قابل چشم پوشي نيست.
حال موضوع مهم اين است که با توجه به تمام شرايط اقتصادي و سياسي کشورمان آيا ريزش قيمت ارز، طلا و ... استمرار پيدا مي کند يا يک مُسکن مقطعي است. پاسخ کارشناسان به اين سوال اين است که شرط پايداري قيمت ها و برقراري ثبات در اقتصاد عملکرد صحيح بازار متشکل ارزي و ايجاد آرامش در روابط بين الملل خواهد بود. در اين شرايط است که نقدينگي به بازار سرمايه و بورس برمي گردد.
** افت قيمت ارز بورس را نجات مي دهد
«سعيد اسلامي بيدگلي» دبيرکل کانون نهادهاي سرمايه‌ گذاري ايران در گفت و گو با پژوهشگر ايرنا درباره آينده بازارهاي طلا، ارز و بازار سرمايه با توجه به آغاز ريزش قيمت ها از روز گذشته گفت: در شرايط حال حاضر تحليل وضعيت بازارهايي مانند ارز، طلا و ...از بُعد اقتصادي بسيار دشوار است چرا که اين روزها وزن متغيرهاي سياسي و تاثير آنها بر متغيرهاي اقتصادي به حدي زياد است که تمام تصميم گيري‌ ها با اين موضوع گره خورده است.
وي با بيان اينکه برخي از نوسانات در بازارهاي مالي پشتوانه اقتصادي ندارد و تحت تاثير متغيرهاي سياسي است، ادامه داد: به نظر مي رسد که راه اندازي بازار متشکل ارزي و تزريق ارز از سوي بانک مرکزي و کاهش تاثيرپذيري سرمايه گذاران از اخبار منفي سياسي باعث شده که قيمت ارز روند نزولي پيدا کند.
اسلامي افزود:‌ به دنبال کاهش قيمت ارز، نرخ طلا هم پايين آمد. البته ريزش قيمت طلا در بازار متاثر از کاهش نرخ آن در بازارهاي جهاني هم بوده است. البته نکته قابل توجه ديگر در کاهش قيمت طلا بحث کاهش تقاضا در بازار است.
وي با بيان اينکه به نظر مي رسد به دليل افزايش چشمگير قيمت ارز از سال گذشته تا به امروز، سفته بازان انتظار برگشت قيمت ها را داشتند، اظهار داشت: معتقدم مجموعه اين عوامل باعث شده اين روند نزولي قيمت ها آغاز شود اما تداوم اين جريان به مباحث و اخبار سياسي بستگي دارد. البته شکل گيري بازار متشکل ارزي و تحقق اهداف دولت از اجراي سياست هم مي تواند در کنترل بازار ارز موثر عمل کند.
دبيرکل کانون نهادهاي سرمايه‌ گذاري ايران تاکيد کرد: ‌اگر در عرصه بين المللي کشورمان و مباحث سياسي ريسک جديدي ايجاد شود و بازار متشکل ارزي در مسير درست کار کند، در کوتاه مدت مي توانيم انتظار روند نزولي قيمت ها را داشته باشيم.
وي درباره آينده بازار سرمايه و اينکه در چه شرايطي نقدينگي به بورس برمي گردد، گفت: متاسفانه براي بسياري از سرمايه داران عادي در يک سال گذشته سرمايه گذاري در بازار سکه، طلا و ارز ارجحيت داشته و سرمايه ها کمتر به سمت بازار سرمايه حرکت کرده اما بديهي است که با روند افت قيمت ها در بازار ارز و طلا بخشي منابع به سمت بازار سرمايه هدايت خواهد شد.
**آرامش بازار در گرو پيش بيني پذير بودن اقتصاد
مهم ترين عامل پايداري قيمت ها و خروج التهاب از بازارها، پيش بيني پذير بودن اقتصاد است. اعتماد به آينده اقتصاد، نقش ضربه گير را دارد و مي تواند جلوي نوسانات قيمتي ناشي از شوک هاي وارده به بازار را بگيرد. اگر تهديدهاي اقتصادي قابل پيش بيني و شناسايي باشند، به طور قطع عامل جو رواني در ايجاد التهابات در بازار حذف مي شود و به دنبال آن دلالان هم قدرت مانور در بازار را نخواهند داشت.
پيام کاهش قيمت ارز در بازار اين است که مردم و فعالان اقتصادي به عملکرد بازار متشکل ارزي اعتماد کرده اند و به طور قطع اگر دولت نتواند در جلب اين اعتماد موفق عمل کند نه تنها به بازار کمکي نمي کند بلکه باعث رشد دوباره قيمت ها خواهد شد. از اين رو در اين شرايط اقتصادي کشور، مهم ترين ماموريت دولت اين است که اين اعتماد ايجاد شده را چه در بخش بهبود متغيرهاي اقتصادي و چه متغيرهاي سياسي حفظ کند. به طور قطع تداوم اين شرايط باعث استمرار تعديل قيمت ها در بازارهاي مختلف مي شود.
پژوهش**9345**9279
انتهاي پيام /*

نظر شما