شناسهٔ خبر: 33028698 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

2634 دستگاه كنتور هوشمند بر چاه هاي كشاورزي كردستان نصب شد

سنندج - ايرنا - معاون حفاظت و بهره برداري شركت آب منطقه اي كردستان گفت: 2 هزار و 634 دستگاه كنتور هوشمند آب و برق بر روي چاه هاي كشاورزي و صنعتي استان نصب شده است.

صاحب‌خبر -
عرفان مومن پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: اين تعداد كنتور از سال 89 تا پايان سال گذشته در نقاط مختلف استان از جمله بر چاه هاي واقع در دشت هاي شرقي استان در شهرستان هاي قروه و دهگلان نصب شده است.
معاون حفاظت و بهره برداري شركت آب منطقه اي كردستان از نصب 81 دستگاه كنتور هوشمند حجمي بر چاه هاي كشاورزي از سال 96 تاكنون خبر داد و اضافه كرد: 150 كنتور هوشمند حجمي نيز در حال نصب است.
وي با بيان اينكه نصب كنتورهاي هوشمند بر روي چاه هاي مجاز به منظور ممانعت از برداشت اضافه آب انجام مي شود، گفت: براساس الزام وزارت نيرو هيچ پروانه بهره برداري چاه آب صادر يا تمديد نمي شود مگر اينكه كنتور هوشمند روي آن نصب شده باشد.
مومن پور تعداد كل چاه هاي غيرمجاز آب در استان را هفت هزار حلقه اعلام كرد و افزود: در حال حاضر 13 هزار و 400 حلقه چاه آب داراي مجوز در استان وجود دارد.
معاون حفاظت و بهره برداري شركت آب منطقه اي كردستان تاكيد كرد: گشت هاي بازرسي اين شركت با تمام توان با متخلفان برخورد و نسبت به مسدود كردن چاه هاي غيرمجاز اقدام مي كند.
به گزارش ايرنا، كردستان استاني كوهستاني بوده و اقليم آن متاثر از توده‌هاي هواي گرم و مرطوب مديترانه‌ اي است كه موجب بارندگي ‌هايي در بهار و ريزش برف در زمستان ها مي شود.
از حوضه هاي آبريز اصلي اين استان مي توان به خليج فارس و درياي عمان، درياي خزر و درياچه اروميه و حوضه هاي آبريز فرعي نيز به سفيدرود شامل رودخانه هاي تلوار و قزل اوزن، مرزي غرب شامل رودخانه‌هاي سيروان و زاب كوچك، كرخه شامل رودخانه رازآور و درياچه اروميه شامل رودخانه هاي زرينه و سيمينه رود اشاره كرد.
تعداد دشت هاي استان 9 مورد بوده كه پنج دشت آن در نيمه شرقي، 2 دشت در غرب و 2 دشت ديگر در جنوب استان واقع شده است، دشت هاي قروه - دهگلان و چهاردولي در شرق استان جزو دشت هاي ممنوعه (از نظر برداشت آب هاي زيرزميني) محسوب مي شوند.
استان كردستان 9 سد در حال بهره برداري، 12 سد در دست اجرا و 15 مورد نيز در مرحله مطالعات دارد.
7355 / 3034

نظر شما