شناسهٔ خبر: 33027473 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

جلوي سرقت آنلاين را بگيريد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - در حالي که اجراي طرح رمز دوم يک‌بار مصرف به تعويق افتاده، مي‌توان با تفکيک حساب‌هاي اصلي و فرعي، ريسک کلاهبرداري‌هاي اينترنتي و سرقت‌هاي آنلاين را کاهش داد.
به گزارش خبرگزاري آريا، در سال‌هاي اخير استفاده از کارت‌هاي بانکي براي خريدهاي اينترنتي، تراکنش‌هاي غير حضوري، پرداخت‌هاي درون برنامه‌اي و … با افزايش چشم‌گيري روبرو شده و اين در حالي است که به همين نسبت کلاهبرداران اينترنتي و سودجويان نيز بيشتر شده‌اند.
کلاهبرداران اينترنتي يا همان سارقان آنلاين سعي مي‌کنند با عمليات فيشينگ (Phishing) به اطلاعات هويتي يا مالي افراد دست پيدا کنند و سودجويي و سرقت خود را از اين طريق انجام دهند.
فيشينگ يا سرقت آنلاين در عمل به صورت کپي دقيق رابط گرافيکي يک وب‌گاه معتبر مانند بانک‌هاي آنلاين انجام مي‌شود که ابتدا کاربر از طريق ايميل يا آگهي‌هاي تبليغاتي سايت‌هاي ديگر، به اين صفحه قلابي راهنمايي مي‌شود. سپس از کاربر درخواست مي‌شود اطلاعاتي مانند اطلاعات کارت اعتباري خود در آنجا وارد کند که در صورت گمراه شدن کاربر و وارد کردن اطلاعات خود، فيشرها به اطلاعات شخص دسترسي پيدا مي‌کنند.
شايد بارها شنيده باشيد که شرکت‌ها و بانک‌هايي که درگاه پرداخت آنلاين ارائه مي‌کنند، براي مشتريان خود پروتکل‌هاي امنيتي خاصي را در نظر مي‌گيرند و نشان‌ها و فرآيندهايي را ايجاد مي‌کنند که کاربر با استفاده از آن‌ها بتواند به درستي به درگاه پرداخت آنلاين پي ببرد.
شبکه‌هاي اجتماعي بزرگ مانند فيسبوک، اينستاگرام، تلگرام و … که اين روزها بيشتر مورد استفاده قرار مي‌گيرند، از ضريب امنيتي بالايي برخوردارند و با توجه به افزايش مستمر سطح امنيتي آن‌ها، عملاً نفوذ به اين اپليکيشن‌ها بدون کمک خود کاربر امکان‌پذير نيست تا جايي که برخي از اين شبکه‌ها براي افرادي که بتوانند باگ‌هاي امنيتي پيدا کنند، جايزه قابل توجهي در نظر گرفته‌اند.
اما اقدامي که فيشرها انجام مي‌دهند اين است که از طريق برخي آگهي‌هاي تبليغاتي، افراد را به سمت درگاه‌ها و صفحه‌هاي ساختگي با شکل شبکه‌هاي اجتماعي هدايت مي‌کنند و در صورتي که کاربر به موارد امنيتي توجه نکند، مي‌تواند در تله فيشينگ بيفتد.
جلوگيري از سوءاستفاده در تراکنش‌هاي غيرحضوري و خريدهاي اينترنتي، دليلي بود که بانک مرکزي را مجاب کرد با اجراي طرح رمزهاي دوم يک‌بار مصرف، اين تهديدات را کاهش دهد، اما اين طرح به دليل برخي مشکلات، ديرتر از آن تاريخي که اعلام شده بود، اجرايي خواهد شد.
در اين ميان يکي از اقداماتي که مردم مي‌توانند براي کاهش ريسک سرقت‌هاي آنلاين انجام دهند، اين است که حساب‌هاي بانکي خود را تفکيک کنند؛ در واقع به جاي اينکه بخش عمده‌اي از پول خود را در حسابي نگه دارند و با کارت متصل به آن حساب، خريدهاي آنلاين خود را انجام دهند، يکي از حساب‌هاي خود را براي انجام اين کار در نظر بگيرند و پول کمي در آن داشته باشند.
به گزارش ايسنا، امروزه بسياري از مردم ايران از کارت‌هاي بانکي براي خريدهاي آنلاين، خريد شارژ سيم‌کارت، پرداخت غيرحضوري قبوض و ساير تراکنش‌هاي بانکي استفاده مي‌کنند که به اين ترتيب، افراد بهتر است براي اين اقدامات کارت بانکي ديگري جدا از حساب اصلي‌شان دريافت کنند و پول خود را در آن بريزند و اين اقدامات را با آن کارت انجام دهند.
به اين ترتيب، ريسک استفاده از تراکنش‌هاي غيرحضوري نيز کاهش مي‌يابد و در صورتي که اين اتفاق براي کاربر رخ دهد، ضرر مالي هنگفتي به او نمي‌خورد.
-->

برچسب‌ها:

نظر شما