شناسهٔ خبر: 33027352 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران در بزرگداشت علامه امینی:

«الغدیر»؛ عالی‌ترین کتاب در روش تحقیق و بیان وجوه مظلومیت امیرالمومنین(ع)

بلخاری گفت: علامه غیر از دقت و انصاف مطلبی در کتاب الغدیر ذکر نکرده، معتقدم عالی‌ترین کتاب در زمینه روش تحقیق است و خدا را شکر که کتابی با این ظرفیت در بیان ویژگی‌های اول مظلوم جهان برای ما باقی مانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، آیین بزرگداشت «علامه عبدالحسین امینی» صاحب کتاب گرانسنگ «الغدیر» عصر روز گذشته (دوشنبه، ۳۰ اردیبهشت ماه) در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش، «حسن بلخاری قهی» در ابتدای این نشست با بیان اینکه بر نهج البلاغه حضرت امیر(ع) هم اهل سنت و هم شیعیان شرح نوشته اند که در میان اهل سنت شرح ابن ابی الحدید جایگاه ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: ابن ابی الحدید در شرح خود بر نهج البلاغه در ذیل داستان بلند فدک ابتدا مطالبی پیرامون حضرت زهرا (س) می آورد و سپس این داستان را ذکر می‌کند که روزی در مدرسه بغداد نزد استادم رفتم و از وی سوال کردم آیا حضرت زهرا (س) در مسئله ادعا صادق بود یا نه؟ وی پاسخ داد بله! پرسیدم اگر صادق بود چرا خلیفه اول به خطبه ایشان توجه نکرد و فدک را باز نگرداند؟

 

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران ادامه داد: ابن ابی الحدید در کتاب خود آورده است: علی‌بن فاربی، استاد وی اهل شوخی نبود اما در پاسخ به این سوال کلام زیبایی گفت: اگر خلیفه اول می‌پذیرفت که حضرت زهرا (س) صادق است اگر فردای آن روز ایشان مسئله غدیر و ولایت را پیش می کشید، باید می پذیرفت لذا نباید این حقیقت را تصدیق می کرد و باید صداقت حضرت(س) را زیر سوال می برد، ابن ابی الحدید در ادامه می‌گوید: گرچه این جمله مزاح بود اما حقیقت بسیار مهمی را بیان کرد.

 

وی با بیان اینکه برخی رساله سره العالمین را منصوب به امام محمد غزالی نمی‌دانند و آن را دست مایه شیعه اعلام می کنند که بنا دارد از زبان بزرگ اهل سنت بیان شود، ابراز کرد: علامه امینی رسما اعلام کرده بود که این رساله را از امام محمد غزالی می‌داند که وی در این کتاب به این نکته می‌پردازد که بعد از پیامبر (ص) چه رخ داد و در این زمینه به این نکته می پردازد که برخی به نص قرآن گرویدند و به این دو آیه آن پرداختند که اگر گفتند اطاعت کنید آنها هم اطاعت می‌کنند و یا درباره خلیفه اول به این  استناد می‌کنند که پیامبر(ص) سرّی را با همسر خود در میان گذاشت که بعد از من، پدر تو خلیفه می‌شود که غزالی هر دو این استنادات را ضعیف می داند.

 

بلخای اضافه کرد: امام محمد غزالی در این زمینه در رساله خود آورده است: «از خطبه‌هاى رسول گرامى اسلام(صلى‌الله‌علیه‌وآله) خطبه غدیر خم است که همه مسلمانان بر متن آن اتفاق دارند. رسول خدا(ص) فرمود: «هر کس من مولا و سرپرست او هستم، على مولا و سرپرست اوست». عمر پس از این فرمایش رسول خدا(صلى‌الله‌علیه‌وآله) به على(علیه‌السلام) این‌گونه تبریک گفت: «به به، تبریک، تبریک، اى ابوالحسن، تو اکنون مولا و رهبر من و هر مولاى دیگرى هستی». این سخن خلیفه دوم حکایت از تسلیم او و نشانه بیعت و رضایتش از انتخاب على(علیه‌السلام) به رهبرى امت دارد. اما پس از گذشت آن روز‌ها، تحت تأثیر هواى نفس و علاقه به ریاست و رهبرى خودش قرار گرفت و استوانه خلافت را از مکان اصلى تغییر داد و با لشکر کشى‌ها، برافراشتن پرچم‌ها و گشودن سرزمین‌هاى دیگر، راه امت را به اختلاف و بازگشت به دوران جاهلى هموار کرد».

 

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران تاکید کرد: تفاوت شخصی مثل ابن ابی الحدید که می‌دانیم در شرح نهج البلاغه و دیگر آثار تلاش می‌کند سقیفه را به نفع اهل سنت تفسیر کند و از روایتی مانند غدیر می گذرد با زندگی امام محمد غزالی نشان می دهد که وی رساله «سره العالمین» را ذکر کرده است.

 

وی با بیان اینکه علامه امینی برای تالیف کتاب الغدیر ده‌هزار کتاب مطالعه و به ۱۰۰ هزار کتاب رجوع کرد: خاطرنشان‌کرد: علامه غیر از دقت و انصاف، مطلبی در کتاب الغدیر ذکر نکرده است و معتقدم عالی ترین کتاب در زمینه روش تحقیق است و خدا را شکر که کتابی با این ظرفیت در بیان ویژگی های اول مظلوم جهان برای ما باقی مانده است.

 

نظر شما