شناسهٔ خبر: 33023962 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش مهر از نمایشگاه قرآن مشهد؛

فرصتی برای آشنایی بامعارف قرآنی/لزوم نوآوری در نمایشگاه قرآن مشهد

مشهد- برپایی نمایشگاه قرآن کریم اقدامی ارزشمند در راستای ترویج معارف قرآنی است که برای جذب مخاطب نیازمند ایجاد نوآوری و جذابیت بیشتر برای اقشار مختلف بویژه جوانان است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها؛ برپایی رویدادهای قرآنی در ماه مبارک رمضان طی سال‌های گذشته به یک سنت حسنه تبدیل شده و مردم و نهادها سعی می‌کردند از فرصت این ماه ارزشمند برای ترویج معارف قرآنی استفاده کنند.

از برپایی جلسات خانگی قرآن که در هر کوچه و خیابانی می‌توان آن را دید تا برگزاری محافل بزرگ قرآنی در مساجد و حتی بوستان‌های شهر از جمله اقداماتی است که معمولاً در ماه مبارک رمضان به انجام می‌رسد.

در این میان شاید یکی از مهمترین رویدادهای قرآنی و فرهنگی در ماه مبارک رمضان برگزاری نمایشگاه قرآن کریم است که امسال برای چهاردهمین سال در مشهد برگزار شد و مسئولان اداره فرهنگ ارشاد اسلامی با همکاری دیگر سازمان‌های متولی حوزه فرهنگ تلاش کردند فضای متفاوتی را نسبت به سال‌های گذشته در این نمایشگاه ایجاد کنند.

معرفی فرهنگ دیگر کشورها

نمایشگاه قرآن مشهد، امسال در دو بخش داخلی و بین الملل برگزار شد که در بخش بین الملل طلاب ۱۴ ملیت که در مشهد تحصیل می‌کردند، در سالنی نسبتاً بزرگ به پاسخ گویی مراجعه کنندگان در خصوص فرهنگ‌های کشورهای دیگر می‌پرداختند.

حاضران در نمایشگاه بر این اعتقاد بودند که با تبلیغات و برنامه ریزی های بهتر در سال آینده می‌توان بخش بین الملل نمایشگاه را گسترش داد ضمن اینکه در بخش‌های داخلی بعضی از غرفه‌ها با ضعف‌های محتوایی و کیفی رو به رو بودند و این می‌طلبد برنامه ریزی های جامع‌تری نسبت به این نمایشگاه شود چرا که پس از نمایشگاه قرآن تهران، این نمایشگاه بزرگترین رویداد فرهنگی حوزه قرآنی کشور محسوب می‌شود.

برگزاری نمایشگاه قرآن در محلی وسیع‌تر از سال‌های قبل و مقارن شدن برگزاری نمایشگاه با ماه مبارک رمضان حال و هوای خاصی را به نمایشگاه داده بود چرا که در حاشیه نمایشگاه خانواده‌ها مشتاق بودند روزه خود را در کنار یک دیگر و در نمایشگاه قرآن باز کنند تا علاوه بر تجربه فضایی متفاوت نسبت به شب‌های گذشته ماه رمضان بتوانند از کرسی‌های تلاوت در نمایشگاه استفاده‌های لازم را ببرند.

امسال مسئولان برگزاری نمایشگاه قرآن مشهد غرفه‌های بسیاری را به کودکان مشهدی اختصاص داده بود به همین جهت شاید بتوان از این غرفه‌ها به عنوان مناسب‌ترین غرفه‌ها برای خانواده‌ها یاد کرد و دلیل آن این موضوع تمایل کودکان به حضور در این مکان داشت.

سالن فردوسی نمایشگاه‌های قرآن به بخش‌های داخلی که به ارائه فعالیت‌های فرهنگی و هنری خود می‌پردازند اختصاص یافته بود و سالن بهار نیز در اختیار نهادهای فعال بین المللی درحوزه قرآن و دین مانند آستان قدس و جامعه المصطفی اختصاص داشت.

بخش بین الملل جالب‌ترین غرفه‌ها را برای خانواده‌ها تدارک دیده بود چرا که در آن طلبه‌هایی به شکل اطلس جهانی دور یک دیگر جمع شده بودند تا به نحوهای مختلف بتوانند در زمینه فرهنگی میان اقوام مختلف مسلمان اتحاد ایجاد کنند.

عدم شناخت کافی از منابع اسلامی

رئیس جامعه المصطفی العالمیه مشهد در حاشیه بازدید از بخش بین الملل نمایشگاه قرآن مشهد درگفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: معرفی و تبلیغ دینی در دنیا یکی از اصولی است که می‌تواند نسل جدید و دنیا را با معارف دینی آشنا کند.

حجت الاسلام محمد حسین مهدوی مهر می‌افزاید: از آنجا که قرآن کتابی انسان ساز است که هدایت بشر را بر عهده گرفته، آشنا شدن مردم با اعجاز و مفاهیم قرآن می‌تواند برای مردم دنیا راه گشا و هدایت گر باشد.

وی با بیان اینکه ما شناخت کافی و دقیقی از منابع خود نداریم و نداشتن این شناخت کافی باعث شده تا جوانان و نسل جدید ما آن اقبال کافی را نسبت به فرهنگ دینی را نداشته باشند، ابراز کرد: زمانی که موضوعی خوب تبلیغ نشود گرایش‌ها نیز نسبت به آن موضوع کمتر خواهد بود.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه اذعان می‌کند: این نمایشگاه می‌تواند مردم را با زمینه‌های دینی آشنا کند و این زمینه خوبی خواهد بود تا افراد در بخش بین الملل نمایشگاه با فرهنگ بیش از ۷۰ کشور جهان آشنا شوند.

مهدوی مهر اظهارمی کند: طلاب جامعه المصطفی را اسلام ناب دور یک دیگر جمع کرده و آشنا بودن مردم با این فرهنگ‌ها می‌تواند کمک شایانی به گسترش اسلام ناب در زمینه بین الملل شود.

ترویج آداب و رسوم ماه رمضان

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز به عنوان متولی برپایی این نمایشگاه می‌گوید: شاخص ترین ویژگی نمایشگاه در سال جاری رویکرد بین المللی و توجه به جامعیت قرآن بوده است.

جعفر مروارید می‌افزاید: در نمایشگاه قرآن مشهد به همت جامعه المصطفی نمایندگانی از ۲۰ کشور به ترویج آداب و رسوم رمضانی و معرفت قرآنی می‌پرداختند.

وی تصریح می‌کند: امسال در نمایشگاه به کتاب‌های حوزه معارفی نیز توجه شده بود و ۱۴ ناشر بین المللی در کنار ناشرین داخلی در نمایشگاه امسال حضور داشتند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به تدارک برنامه‌های جانبی برای نمایشگاه قرآن خاطرنشان کرد: برنامه‌های سحر خوانی و چاوشی خوانی، کتابت و خوشنویسی قرآن و اجرای نمایش نامه‌های قرآنی نیز در نمایشگاه اجرایی شده است.

در پایان باید به این نکته تاکید کرد که با وجود انجام برخی نوآوری‌ها در نمایشگاه قرآن مشهد نسبت به سال‌های گذشته اما همچنان لازم است مسئولان ایده‌هایی جدیدی را در این رویداد قرآنی اجرایی کنند تا اقشار مختلف خصوصاً نسل جوانان با رغبت بیشتری در این نمایشگاه حاضر شوند.

نظر شما