شناسهٔ خبر: 33020187 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس من| اختصاص 74 عنوان کتاب به کتابخانه‌های گیلان/کتابداران منابع مورد نیاز را اعلام کنند

معاون توسعه اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان با بیان اینکه با مسئله عدم بروز بودن منابع و کتاب‌ها در کتابخانه‌ها مخالف است، گفت: 74 عنوان کتاب برای کتابخانه‌های استان گیلان در سال جاری از نمایشگاه کتاب ‌بین‌المللی تهران خریداری شده که هنوز به کتابخانه‌ها نرسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سامانه «فارس من» باهدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی شده و در سریع‌ترین زمان به پیگیری موارد اعلامی می‌پردازد.

یکی از موضوعاتی که مخاطبان خبرگزاری فارس برای پیگیری و حل مشکل در این سامانه مردمی به ثبت رساندند موضع به روز نبودن کتابخانه‌ها بود که تحت عنوان: «عدم بروز بودن کتابخانه‌های عمومی رشت» به ثبت رسید و با آمار بالای حامیان نشان دهنده یکی از معضلات فرهنگی مورد تأکید مردم گیلان به نظر می‌رسد.

مخاطب سامانه مردمی فارس من در ثبت این سوژه مطرح کرد که «این روزها که افزایش قیمت کاغذ باعث قیمت نجومی کتاب شده، تنها امیدِ دوستان اهل مطالعه به کتابخانه های عمومی شهر است که متاسفانه آنها هم هرچند سال یکبار به روز میشوند! این را همین چند روز قبل فهمیدم، زمانی که به کتابخانه خاتم الانبیاء رشت مراجعه کردم برای امانت گرفتن پنج کتاب مورد نظرم که از پرفروش ترین کتابهای سال در حوزه های ادبی ،داستانی و دینی بودند اما کتابخانه خاتم الانبیاء هیچ کدام را درخود ندیده بود...! به روز نشدن کتابخانه ها یک آفت است که انگیزه مطالعه را از دوستان کتابخوان ۹۶درصدی میگیرد. این خطر را جدی بگیرید!»

با عدم بروز بودن کتابخانه‌ها مخالفم

معاون توسعه کتابخانه‌ها و همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان دراین‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به اینکه با مسئله عدم بروز بودن منابع و کتاب‌ها در کتابخانه‌ها مخالف است، اظهار کرد: در سال گذشته میزان خریدهای ما و ارسال منابع در نهاد کتابخانه‌های کل کشور به‌صورت متمرکز انجام شد.

زهرا بدن آرا با بیان اینکه درصد زیادی از خریدهای منابع با کتابداران است، افزود: کتابدار هر کتابخانه‌ای منابع موردنیاز کتابخانه خود را اعلام و بر اساس منابع اعلام‌شده نهاد خرید و منابع را ارسال می‌کند.

وی با اشاره به برنامه انتخاب کتاب دو بار در سال گفت: در طی سال، هرماه دو بار نهاد منابع خریداری شده خود را نیز به کتابخانه‌ها ارسال می‌کند‌.

معاون توسعه اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان با اذعان به اینکه در سال گذشته ۵۰ هزار و ۶۱ نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان گیلان رسید، بیان کرد: ما در ۱۵۴ نشریه مشترک هستیم، هرماه ۱۵۴ نشریه داخلی به کتابخانه‌های اصلی و مرکزی می‌رسد.

بدن آرا با اشاره به خرید 80 عنوان کتاب در سال گذشته به‌عنوان خرید حمایتی افزود: این عناوین را از کتاب‌هایی که در استان منتشر می‌شوند و از نویسندگان بومی و محلی خریداری کردیم.

کتاب‌های خریداری شده هنوز به کتابخانه‌ها نرسیده است

وی از خرید 74 عنوان کتاب برای کتابخانه‌های استان گیلان در سال جاری از نمایشگاه کتاب ‌بین‌المللی تهران خبر داد و گفت: کتاب‌هایی که در نمایشگاه ‌بین‌المللی کتاب تهران خریداری شدند هنوز به دست کتابخانه‌های استان گیلان نرسیده است.

معاون توسعه اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان با اذعان به خرید مداوم کتاب و ارسال آن به کتابخانه‌های سطح استان تصریح کرد: اینکه ما باوجود گرانی کتاب‌ها در بازار خرید، نمی‌توانیم جوابگوی خواسته‌های همه باشیم، درست است و به این دلیل مردم نمی‌توانند هر کتاب و منبعی که می‌خواهند را به‌راحتی در کتابخانه‌ها پیدا کنند.

بدن آرا با تأکید بر اینکه مردم می‌توانند عضویت سراسری بگیرند و محدود به یک کتابخانه نشوند، افزود: مردم با کارت عضویت سراسری می‌توانند در تمام کتابخانه‌های استان به‌راحتی به دنبال منبع موردنیاز خود باشند و تنها به یک کتابخانه محدود نمی‌شوند.

وی با اشاره به اهدای کتاب‌ها در سال گذشته به نهاد کتابخانه‌ها گفت: در سال گذشته بالای ۲۰ هزار کتاب اهدایی داشتیم که از مردم و دستگاه‌های دولتی و نهادهای خصوصی به کتابخانه‌ها اهدا شد.

معاون توسعه اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان با دعوت از مردم برای اهدای کتاب به کتابخانه‌ها گفت: اگر هر فرد کتاب‌هایی را که مطالعه می‌کند به متابخانه‌ها اهدا کند، می‌توانیم از طریق منابع کتابخانه‌ها را نیز تا حدودی تأمین کنیم.

انتهای پیام/84007

نظر شما