شناسهٔ خبر: 33018781 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

اختراع کفش هوشمند برای جلوگیری از زخم‌های دیابتی/ پژوهشگران تبریزی در انتظار سرمایه‌گذار

اخیرا پژوهشگران جوان تبریزی موفق به اختراع کفش طبی پیش‌گیرنده از ابتلا به زخم دیابتی در افراد مبتلا به بیماری دیابت شدند که این اختراع می‌تواند کمک بسیاری به بیماران کند.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدیه حسینی نسب؛*  اخیرا پژوهشگران جوان ایرانی موفق به اختراع کفش طبی پیش‌گیرنده از ابتلا به زخم دیابتی در افراد مبتلا به بیماری دیابت شدند که این اختراع می‌تواند کمک بسیاری به بیماران کند.

در تعریف بیماری دیابت می‌توان گفت که یک نوع اختلال متابولیک و سوخت و سازی در بدن است که به واسطه آن توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود یا برعکس مقاومت در برابر انسولین در بدن ایجاد می‌شود که در نتیجه انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد نرمال خود را انجام دهد.

این بیماری از شایعترین بیماری‌های مربوط به سوخت وساز بدن است که منجر به عوارض ناتوان کننده می‌شود و به گفته پزشکان انتخاب سبک زندگی مناسب، رژیم غذایی درست، داشتن فعالیت بدنی مناسب، خواب کافی، کنترل و مدیریت کردن تنش و استرس‌های روزمره می‌تواند در کاهش ابتلا به دیابت تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

استفاده از غذا‌های پرچرب، زودپخت و زود آماده، پرنمک، نوشیدنی‌های گازدار و پر قند، فعالیت بدنی کم و استرس و نگرانی زیاد و... مقدمات ابتلا به دیابت را به دنبال دارد.

طی چند سال اخیر پژوهشگران سراسر جهان تلاش کردند تا درمانی برای این بیماری بیابند، در این راستا پژوهشگران جوان ایرانی موفق به اختراع کفش طبی پیش‌گیرنده از ابتلا به زخم دیابتی در افراد مبتلا به این بیماری شدند.
 
اختراع کفش هوشمند برای جلوگیری از ابتلا به زخم‌های دیابتی/ پژوهشگران ایرانی برای تولید انبوه کفش منتظر سرمایه‌گذار هستند
 
میثم امینی، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز مقام دوم مسابقات جهانی اختراعات ژنو سوئیس در سال ۲۰۱۹ را به خود اختصاص داد.

کفش طبی پیش‌گیرنده از ابتلا به زخم دیابتی در افراد مبتلا به این بیماری با قابلیت مونیتورینگ وضعیت پا عنوان اختراع میثم امینی و همکاران وی است.

امینی با همکاری عباس بشیرزاده، قاسم فکورزاده، خلیل کالاوانی، مهدیه مطیعی، یاسمن تمری و ریاض علایی کلاجاهی موفق به ساخت این وسیله شده‌اند.

میثم امینی، دانشجویی پرستاری و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: کشور ما جزو کشور‌هایی با آمار بالا از نظر ابتلا به بیماری دیابت است و پیشگیری از عوارض این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار هست و کفش طبی هوشمند نیز با این هدف طراحی شده است.

امینی در ادامه افزود: زخم پا که در اثر دیابت عارض می‌شود، شایع‌ترین ضایعه برای افراد مبتلا به این بیماری است و این وسیله که به‌ صورت کفش طبی هوشمند طراحی شده می‌تواند در طول مدت استفاده، فشار‌های وارده بر نقاط مختلف پا را اندازه‌گیری کرده و در صورت بالابودن فشار از میزان استاندارد‌های تعریف شده با دادن هشدار فرد را مطلع کند تا موقعیت و وضعیت ایستادن یا راه رفتن خود را تغییر دهد.
 
اختراع کفش هوشمند برای جلوگیری از ابتلا به زخم‌های دیابتی/ پژوهشگران ایرانی برای تولید انبوه کفش منتظر سرمایه‌گذار هستند
 
دانشجوی پرستاری دانشگاه آزاد تبریز معتقد است این کفش به صورت هوشمند نقاط مستعد به زخم پا رو در طول روز بررسی می‌کند و از طریق یه نرم افزار اختصاصی در طول روز، هفته و ماه قسمت‌هایی را که بیشتر تحت فشار هستند رو مشخص می‌کند، به عبارتی نقش عصب مصنوعی را ایفا می‌کند و همچنین طراحی آن به گونه است که دمای پا را در یک بازه معین حفظ می‌کند.

وی در مورد طراحی و ساخت کفش طبی هوشمند می‌گوید: در طراحی و ساخت این وسیله از یک مدار و چند سنسور الکترونیکی فشارسنج استفاده و یک سیستم گردش هوای خنک در کف آن تعبیه شده است.

امینی می‌گوید: تیم ما ابتدا با انجام کار‌های مطالعاتی که به مدت ۱ سال طول انجامید عوامل پیشگیرنده ابتلا به زخم پای دیابتی و نیز علل ایجاد این نوع از زخم را بررسی و شناسایی کردند و نهایتا اختراع مذکور حاصل این مطالعات شد.
 
اختراع کفش هوشمند برای جلوگیری از ابتلا به زخم‌های دیابتی/ پژوهشگران ایرانی برای تولید انبوه کفش منتظر سرمایه‌گذار هستند

دانشجویی رشته پرستاری دانشگاه تبریز می‌افزاید: ا ین کفش در جلوگیری و بهبود زخم پای افراد دیابتی نقش دارد نه در بهبود خود بیماری دیابت و باید بگویم کفش طبی هوشمند در وحله اول برای گروه‌های درگیر با بیماری دیابتی می‌باشد، ولی استفاده از آن برای افراد عادی هم میتواند کمک کننده باشد.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان معتقد است این وسیله برای کارمندان و کارگرانی که به‌مدت طولانی سرپا بوده و مبتلا به بیماری دیابت هستند، کاربرد دارد.
 
امینی کاهش احتمال ایجاد زخم پا در دیابتی‌ها، کاهش قطع عضو مربوط به این عارضه، صرفه‌جویی اقتصادی، داشتن خاصیت درمانی و افزایش کارآیی و بهره‌مندی خوب از زندگی را از مزایای این دستگاه دانست.

امینی می‌گوید: کفش طبی هوشمند در مرحله طراحی نمونه صنعتی است و بعد از اتمام مراحل تست و آزمایشات مطالعاتی آماده عرضه به بازار خواهد بود که نیازمند سرمایه گذاری است.
 
بنابراین گزارش، نمایشگاه اختراعات ژنو سوئیس یکی از بزرگترین رویداد‌های جهانی است که سالانه برگزار و به‌طور انحصاری به اختراعات اختصاص می‌یابد.
 
اختراع کفش هوشمند برای جلوگیری از ابتلا به زخم‌های دیابتی/ پژوهشگران ایرانی برای تولید انبوه کفش منتظر سرمایه‌گذار هستند

نظر شما