شناسهٔ خبر: 33018678 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

استفاده از ظرفیت طلاب خواهر؛کاری که باید به دست خود حوزوی‌ها انجام شود

عطیه کشت‌کاران طلبه‌ی سطح سه جامعةالزهرا درباره‌ی دیدار رمضانی رهبر انقلاب با طلاب یک یادداشت تحلیلی را نوشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، عصر چهارشنبه هجدهم اردیبهشت ماه و همزمان با دومین روز ماه مبارک رمضان، جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه با حضرت آیت‌اللّه خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.

عطیه کشت‌کاران، طلبه‌ی سطح سه جامعةالزهرا و دانشجوی دکترای فلسفه دین دانشگاه تهران حضور بانوان طلبه در دیدار رمضانی جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه‌ی سراسر کشور با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را این گونه روایت کرده است:

رهبر انقلاب در دیدار رمضانی که با طلاب داشتند، به رسمیت شناختن ظرفیت‌های طلاب خواهر را یکی از مهم‌ترین کار‌هایی دانستند که باید در حوزه انجام بگیرد و اضافه کردند که «این کار، کار ما نیست، کار حوزه است؛ منتها ما می‌توانیم از لحاظ اجرائی سفارش کنیم، کمک کنیم، که می‌کنیم اگر مطلبی برسد.

جایگاه اجتماعی چند ده هزار خانم طلبه‌ی فاضل که بین آن‌ها فضلای برجسته زیادی همچون بانو امین‌ها هستند، مگر جز به دست خود آن‌ها رقم می‌خورد؟ رشد کمی مدارس حوزوی در سراسر کشور پس از انقلاب اسلامی و ارتقاء کیفیت برنامه‌های آموزشی و تربیتی فرصت ارزشمندی را برای بانوان فراهم آورده که به کسب فضائل علمی و معنوی بپردازند و در این میان ساختار‌ها نقش اندکی در آنچه برخی نابرابری جنسیتی می‌دانند ایفا می‌کند. چنانکه بانو امین نیز در دوران استبداد رضاخانی به تحصیل علم همت گماشت تا آنجا که به مقام اجتهاد رسید، بذر تاسیس حوزه علمیه را در اصفهان بنانهاد، آثار ارزشمندی از خود به جای گذاشت و شاگردان فاضلی تربیت کرد.

 کسب علم و معرفت زن و مرد نمی‌شناسد و سه توصیه رهبر انقلاب در پایان این دیدار می‌تواند راهنمای خواهران طلبه‌ای باشد که سرمایه‌های معنوی جامعه زنان و مبلغان دین در عرصه خانواده و اجتماع هستند.
 توصیه نخست آیت الله خامنه‌ای جدی گرفتن درس خواندن بود چرا که برای فراگیری معارف اسلامی اجتهاد لازم است.

 نکته دوم مدیریت کردن اختلافات گوناگون در مسائل مختلف علمی، فکری و سیاسی است که مبادا به درگیری و تشنج منجر شود.

 و پند آخر خطابی دوسویه به بزرگان و طلاب جوان است، طلبه‌های جوانی که باید اطاعت نسبت به بزرگان حوزه و مراجع تقلید را حفظ کنند و بزرگانی که حلم و تحمل نسبت به جوان‌ها را در نظر داشته باشند.۱۰۰: که اگر این به سه توصیه جامه عمل پوشانده شود و خواهران طلبه بتوانند مقام علمی لازم را کسب کنند، با توجه به اقبال عمومی جامعه به دین، ظرفیت‌های ایشان نیز از سوی مراکز و نهاد‌ها به رسمیت شناخته خواهد شد. در واقع گام اول به رسمیت شناختن ظرفیت‌ها، ایجاد ظرفیتی است که جز به سعی و تلاش خودِ طلاب محقق نمی‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما