شناسهٔ خبر: 33018040 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رقابت پشت پرده هم‌حزبی‌های ترزا می برای تصدی سمت نخست‌وزیری انگلیس

یک هفته پس‌از اعلام آمادگی ترزا می برای کناره‌گیری از نخست‌وزیری انگلیس، رقابت نزدیکی میان هم‌حزبی‌های او برای تصاحب این سمت در پشت پرده، آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، یک هفته پس‌از اعلام آمادگی ترزا می برای کناره‌گیری از نخست‌وزیری انگلیس، رقابت نزدیکی میان هم‌حزبی‌های او برای تصاحب این سمت در پشت پرده، آغاز شده است.

«استر مکوی» وزیر اسبق کار و امور بازنشستگی که شش ماه پیش در اعتراض به طرح دولت درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا، کناره‌گیری کرد، روز دوشنبه کارزار تبلیغاتی خود را برای جانشینی «می» آغاز کرد.

او شعار خود را به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تا پیش از مهلت ۳۱ اکتبر (۹ آبان) اختصاص و وعده داده است که این مهلت حتی به قیمت خروج بی توافق از اتحادیه اروپا، تمدید نخواهد شد.

اتحادیه اروپا، پس از سه بار مخالفت پارلمان انگلیس با طرح دولت درباره نحوه خروج از بروکسل، مهلت برکسیت را تا نهم آبان ماه تمدید کرده است.

«مکوی» معتقد است برای نخست‌وزیری بایستی فردی انتخاب شود که به برکسیت اعتقاد داشته باشد و پیش از پایان موعد نهم آبان، کشور را از اتحادیه اروپا خارج کند. او می‌گوید تنها از این طریق می‌توان از یکه‌تازی احزاب راست‌گرا همچون حزب جدید برکسیت مانع شد.

حزب برکسیت به تازگی توسط «نایجل فاراژ» رهبر اسبق حزب استقلال انگلیس تأسیس‌شده است. فاراژ در شکل‌گیری رأی مردم به خروج از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ نقش مهمی ایفا کرد و این روز‌ها یکه‌تاز انتخابات پارلمانی اروپاست.

رقابت درونی حزب محافظه‌کار هنوز به صورت رسمی آغاز نشده، اما شماری از نمایندگان ارشد این حزب برای شرکت در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند.

بوریس جانسون، وزیر امورخارجه اسبق انگلیس که در اعتراض به طرح برکسیت دولت استعفا کرد، هفته گذشته به صورت رسمی آمادگی خود را برای جانشینی ترزا می ‌اعلام کرد.

نظرسنجی‌ها حاکی است، او در میان سایر نامزد‌های احتمالی، از شانس بیشتری در انتخابات برخوردار است.

روزنامه تایمز دیروز (یکشنبه) گزارش داد جانسون محبوب‌ترین نامزد حزب محافظه‌کار است، طوری‌که او با ۳۹ درصد در مقابل چهره‌هایی همچون دومینیک راب وزیر مستعفی برکسیت و مایکل گوو وزیر محیط‌زیست جلوتر است.

گزارش‌ها حاکی است «جرمی هانت» وزیر امورخارجه انگلیس هم یکی از نامزد‌های بالقوه برای جانشینی ترزا می ‌است. او هنوز حضور خود در این انتخابات را تائید نکرده، اما امروز در حاشیه اجلاس مجمع جهانی سلامت در ژنو به خبرنگاران گفت: باید منتظر بمانیم و ببینیم چه می‌شود. در حال حاضر مردم از ما می‌خواهند که برکسیت را اجرا کنیم.

او برخلاف خانم «مکوی» اظهار کرد، هرگز طرفدار خروج بی توافق از اتحادیه اروپا نبوده و معتقد است که این وضعیت به اقتصاد کشور آسیب می‌زند.

«ترزا می» که به دلیل نارضایتی عمومی از عملکردش در روند خروج از اتحادیه اروپا تحت فشار زیادی قرار دارد هفته گذشته توافق کرد تا دو هفته دیگر تاریخ استعفایش را اعلام کند.

او قرار است بلافاصله پس از رای‌گیری دوباره نمایندگان مجلس بر سر طرح دولت درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا که قرار است در نخستین هفته ماه ژوئن برگزار شود، با گراهام بردلی رئیس فراکسیون بانفوذ حزب محافظه‌کار موسوم به کمیته ۱۹۲۲ دیدار و درباره زمان برگزاری انتخابات درونی حزب محافظه‌کار، توافق کند.

«می» پیش‌تر وعده داد بود که در صورت موافقت پارلمان با طرح دولت، از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد، اما اگر پارلمان با طرح او مخالفت کند احتمالاً، زمانی را که بعید است طولانی باشد برای برگزاری انتخابات درون‌حزبی مشخص خواهد کرد.

کمیته ۱۹۲۲ حزب مسئول برگزاری انتخابات حزب محافظه‌کار است و قاعدتاً از همان شیوه‌ای که در سال ۲۰۱۶ میلادی منجر به انتخاب ترزا می ‌شد، استفاده می‌کند. البته این موضوع بایستی به تائید هیئت‌رئیسه حزب محافظه‌کار برسد.

بر اساس رویه همه نمایندگان پارلمانی حزب محافظه‌کار می‌توانند نامزدی رهبری حزب شوند، به این شرط که دست‌کم دو نماینده دیگر از نامزدی‌شان حمایت کنند.

اگر نامزد‌ها بیش از سه نفر باشند، هرچند بار که لازم باشد از نمایندگان محافظه‌کار مجلس عوام رأی می‌گیرند تا فقط دو نامزد باقی بمانند. (در هر مرحله رأی‌گیری، کسی که کمترین رأی را داشته باشد حذف می‌شود).

وقتی فقط دو نامزد ماند، انتخاب را به اعضای حزب در سراسر انگلیس واگذار می‌کنند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

نظر شما